Encore voor de echte fans

Ultra Street Fighter IVUltra Street Fighter IV. Je moet het als bedrijf maar durven. Nadat Capcom eerder al de houdbaarheidsdatum van Street Fighter II tot in het absurde had uitgerekt doen ze het met Street Fighter IV nog een dunnetjes over. Aan de ene kant kan ik hier alleen maar cynisch over zijn, maar aan de andere kant juich ik meer Street Fighter altijd toe.

Om eerst mijn cynische kant maar wat ruimte te geven: Ultra SFIV is een uiterste poging van Capcom om te redden wat er te redden viel van het mislukte Street Fighter x Tekken project. De grote reden om de game in huis te halen zijn vijf nieuwe personages, maar vier hiervan komen rechtstreeks uit SFxT. Tot overmaat van ramp is het vijfde personage een kloon van Cammy, waardoor het voor kenners in ieder geval duidelijk is dat er slechts minimale moeite in de game is gestoken.

De minimale moeite zien we ook terug in alle andere facetten van de game. Zo zijn de nieuwe achtergronden ook allemaal uit SFxT overgenomen. Nou is content recyclen haast een motto van Capcom, maar in dit geval heeft het nauwelijks meerwaarde. Zo speciaal waren die achtergronden immers ook weer niet. De game lijkt ook nog niet helemaal af. Op het moment van schrijven kan je het alleen maar als een update van Super SFIV kopen, maar het titelscherm verandert niet eens na het installeren van de update. Het is slechts een cosmetisch probleem, maar het verraad wel de gemakzuchtige houding van Capcom.

Ook de nieuwe personages lijken niet helemaal te kloppen. Uit SFxT komen Hugo, Poison, Rolento en Elena overwaaien, terwijl een stagiair Decapre in elkaar mocht knutselen. Ze werken naar behoren, maar enkele geluidseffecten zijn totaal niet goed gemixt. Met name sommige aanvallen van Poison en Elena klinken veel te hard. Elena blijkt sowieso een vreemde eend in de bijt, aangezien de programmeurs van Capcom en Dimps wellicht iets te enthousiast waren om haar anders te laten spelen. Het kan dan ook haast niet anders of er komt later dit jaar een patch uit om enkele plooien glad te strijken als de disc versie van de game uitkomt.

Opvallend is dat de nieuwe personages geen trials hebben om combo’s te oefenen. Een gamer met een beetje fantasie gaat zelf wel Training Mode in om deze te ontdekken, maar ik kan me voorstellen dat het juist voor nieuwe personages loont om de spelers alvast de goede richting in te sturen. Aan de andere kant kan ik ook goed voorstellen dat het vooral diehards zijn die deze update hebben gekocht en tot de groep behoren die het liever zelf allemaal uitpluizen.

Sowieso zal een beetje fan bovenstaande klaagzang ondergeschikt vinden aan het feit dat er een nieuwe Street Fighter is. Elke revisie brengt immers allerlei nieuwigheden mee. Zo is de hele cast opnieuw gebalanceerd, waardoor oude ranglijsten de prullenbak in kunnen. Net zoals in eerdere versies van de game pakt dit niet voor elk personage even goed uit, maar de frisse wind is natuurlijk altijd welkom. Geïnspireerd door Hyper Street Fighter II is er nou ook de mogelijkheid om een oudere versie van je favoriete personage te selecteren, zodat er voor iedereen wel wat wils is.

Twee belangrijke vernieuwingen zijn verder de Red Focus Attack en Double Ultra. Met een Red Focus Attack kan je meerdere hits van een aanval absorberen, waardoor je altijd kans maakt op uitstel van executie. Met Double Ultra kan je de ring betreden met allebei je Ultra aanvallen op zak. Of dit op lange termijn de balans zal ondermijnen moet nog blijken, maar men hield hier in ieder geval rekening mee door de Ultra’s in dit geval aanzienlijk minder schade te laten doen.

Dankzij de online aard van de update zijn er ook weer veel spelers in de lobby’s te vinden. De netcode lijkt onveranderd ten opzichte van Arcade Edition 2012, wat betekent dat gevechten niet altijd even soepeltjes zullen verlopen. Toch is het zeker de moeite waard om online te vechten, aangezien er meer dan ooit tevoren verschillende personages gebruikt kunnen worden. De kans is groot dat je genadeloos afgaat als je experimenteert met de nieuwe personages, maar dat is natuurlijk wel de snelste manier om te leren.

Omdat het basisproduct “SFIV” in de kern onveranderd is gebleven maakt Ultra de voorgaande edities in principe overbodig. Tenzij er nog een totaal ongebalanceerd personage komt bovendrijven zal dit de game zijn die de komende jaren de toon zet. Wel maak ik me zorgen over de toekomst van de serie, want met dit soort budgetproducten beschadig je hoe dan ook de goede naam van de serie. Dat is lullig voor de fans, die uiteindelijk alles met de naam Street Fighter erop een kans zullen geven en daarmee ongewild onderdeel van het probleem zijn. Nou maar hopen dat Capcom serieus werk gaat maken van Street Fighter V.

[Ultra Street Fighter IV | Playstation 3 | Regio: Europa]

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Digi-taal

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s