Er was eens een vulkaan…

PompeiiDe laatste film die ik zag waarin Kit Harington en Carrie-Anne Moss samen te zien waren was Silent Hill Revelation (2012). Die film was regelrecht tragisch. Ze doken dit jaar weer samen op in een film, dit keer in Pompeii. Er was geen enkele reden om aan te nemen dat dit een goede film zou zijn, maar als fan van Adewale Akinnuoye-Agbaje moest ik wel kijken.

Mijn eerste kennismaking met deze Adewale was in de TV serie OZ, waarin hij de lijpe gevangene Adebisi speelde. Dit optreden was dermate memorabel dat ik altijd gecharmeerd ben gebleven van deze reus van een vent. Zo gecharmeerd zelfs dat ik in 2009 naar G.I. Joe – The Rise of Cobra was gegaan in de bioscoop – ook al een behoorlijk slechte film.

Nou zou ik die fout niet snel nog een keer maken, dus wachtte ik lekker totdat ik Pompeii thuis kon zien. Adewale is een prima acteur, maar dit soort projecten geef ik al een tijdje niet meer het voordeel van de twijfel. Het bleek een terechte keuze, want hoewel Adewale goed uit de verf komt faalt de film op alle andere fronten.

Pompeii is naar mijn weten de eerste film die de natuurramp- en gladiatorgenres met elkaar mixt. We volgen het bloederige leven van Milo (Kit Harington), een slaaf die voor de kost moet vechten. Het noodlot brengt hem naar de Italiaanse stad Pompeii, waar hij onder andere de gladiatorkampioen Atticus (Akinnuoye-Agbaje) en de schone Cassia (Emily Browning) ontmoet. Atticus kan zijn vrijheid terugwinnen door Milo te vermoorden, maar zijn laatste gevecht zal een hele andere wending nemen.

De tweestrijd tussen Milo en Atticus werkt namelijk niet naar een bloederig gevecht toe – hoewel er ook van deze genoeg zijn te zien – maar naar de uitbarsting van de vulkaan Vesuvius. Halverwege de film staat Pompeii in lichterlaaie en moet iedereen rennen voor zijn leven. Zwaarden en machogedrag maken opeens plaats voor grote vuurballen en paniek onder de bevolking.

Het rampgedeelte van de film komt uiteindelijk zo slecht nog niet voor de dag. Wellicht is dit niet zo verrassend, aangezien het werd geregisseerd door Paul W. Anderson. Anderson is niet vies van een special effectje meer of minder en een uitbarstende vulkaan die een stad met de grond gelijk maakt leent zich goed voor een regisseur als hem.

Helaas mist de rest van de film het aan de intensiteit van de vulkaan. Kit Harington kan nog steeds geen overtuigend personage neerzetten buiten Game of Thrones, hoewel Milo uiteindelijk niet zo veel verschilt van Jon Snow. Carrie-Anne Moss heeft uiteindelijk maar een wegwerprolletje, terwijl Kiefer Sutherland nog opdraaft als de grote slechterik. Het spelen van een pedante eikel ligt hem wel, hoewel zijn personage eigenlijk geen moment interessant is.

Dus moet ik constateren dat op de vulkaan na Adewale de beste acteur in de film is. Hij heeft me weer eens positief verrast. Niet alleen was Atticus een overtuigende gladiator, maar hij toonde ook de nodige menselijkheid. Het ene moment hakt hij soldaten in tweeën met een gigantische bijl, het andere ontfermt hij zich over onschuldige mensen die onder de voet worden gelopen tijdens de vulkaanuitbarsting.

Bovenstaande is echter niet genoeg om de film te redden. Hoewel ik het de makers moet nageven dat de twee kijkuurtjes voorbij vlogen als een brandende steen kon ik me niet aan het gevoel onttrekken dat Adewale zichzelf alweer tekort heeft gedaan met dit project. Pompeii heeft een heel matig verhaal, met eendimensionale personages en moet het vooral hebben van een vulkaan die constant op de achtergrond loert. Dat kan vast beter, voor alle betrokkenen.

[Pompeii | Blu-Ray | Regio: 1]

1 reactie

Opgeslagen onder Cinematiek!

Een Reactie op “Er was eens een vulkaan…

  1. Pingback: Geheime film infiltreert bioscoop | patraversus

Geef een reactie

