Batman ziet het niet zitten

Batman - Return of the JokerVan oude GameBoy actiegames kan ik maar geen genoeg krijgen. Dat kan ook niet anders, want de meeste zijn dermate kort dat ze nooit echt voldoen. Neem nou Batman – Return of the Joker. Na vier korte levels heb je het al helemaal uitgespeeld!

Batman’s eerdere avontuur op de GameBoy was ook niet aan de lange kant, maar vier levels is wel heel erg kort. Zo kort zelfs dat er een addertje onder het gras zit. Return of the Joker is namelijk een van de meest sadistisch ontworpen games die je ooit zal spelen. Sunsoft haalde veel inspiratie uit hun eerste Batman game op de NES, maar die lijkt voor peuters gemaakt vergeleken met deze.

Batman’s sprite is groot, gedetailleerd en goed geanimeerd. Uiteraard kan je Batarangs gebruiken, maar je kan ook tegen muren aanspringen en met een grijphaak van plafond naar plafond slingeren. Alle elementen voor een puike actiegame lijken dus aanwezig, maar toch kampt de game met een groot probleem: de besturing is niet in orde.

De extra animatie lijkt Batman in de weg te zitten, want hij reageert maar traag als je plotseling naar links of rechts wilt bewegen. Ook is hij aan de zware kant en staat hij nooit meteen stil na een stukje rennen. Dit zijn problematische zaken, want vijanden en bodemloze putten liggen nooit ver om de hoek. Ook de grijphaak komt met een leercurve, waardoor je vaker dan niet het game over scherm zal zien.

Nee, de Joker is eigenlijk de laatste van Batman’s problemen in deze game. Je bent dagen kwijt om de nuances van de besturing te meesteren en dan moet je ook nog eens alle gevaren in de levels memoriseren. Helaas was Sunsoft zo onsportief om het handjevol levels ook nog eens zo moeilijk mogelijk te ontwerpen. Return of the Joker is geen game voor mietjes en vermorzelt je zelfvertrouwen op professionele wijze al in het eerste level.

Natuurlijk moet de levensduur van een dergelijk korte game op een of andere manier gerekt worden, maar de levels bezaaien met bodemloze putten was waarschijnlijk niet de beste manier om dit te doen. Denk je dat je eindelijk een onderdeel van een level onder de knie hebt dan ga je binnen een paar seconden dood in het volgende. Wat dit betreft is het huilen met de pet op en wordt de uitdaging – behoudens level 3 – steeds groter. Liever had ik een game gezien met een eerlijkere uitdaging en wat meer vlees op de botten.

Vreemd genoeg wordt elk level bewoond door maar één soort vijand. Van de onderlingen in level 1 en de freaks in level 3 heb je niet veel te vrezen, maar de ninja’s in level 2 en 4 zullen met hun snelle bewegingen en projectielaanvallen je het bloed onder de nagels uithalen. Bizar is dat de bazen super eenvoudig zijn om te verslaan en geen enkele strategie vereisen. De Joker is hier natuurlijk de uitzondering op, die je het leven nog flink zuur zal maken.

Het is spijtig dat de game je zo actief tegenwerkt, want vanuit een technisch oogpunt gezien is het dubbel en dwars in orde. Levels zitten vol met details en special effects en de actie verloopt zonder enige slowdown. Muzikaal werd ook het onderste uit de kan gehaald en het heeft net als de NES game met dezelfde naam een toffe soundtrack.

Sunsoft had voor de gelegenheid Manami Matsumae ingehuurd, die eerder al de muziek van het originele Mega Man had gedaan en later ook te horen was in onder andere Mega Man 10 en Mighty No. 9. De link naar Mega Man is ook hier goed te horen, want het level select muziekje lijkt rechtstreeks uit Mega Man 2 te komen.

Alle technische lofzang is helaas geheel ten spijt, want qua spelplezier laat Return of the Joker veel te wensen over. Dat de besturing van Batman met een dikke handleiding komt kan ik nog door de vingers zien, maar het leveldesign laat zo weinig ruimte over voor fouten dat ik me goed voor kan stellen dat veel mensen het einde van level 1 nog nooit gezien hebben.

Nou heb ik de game ondertussen wel degelijk uitgespeeld, maar ik heb er weinig plezier aan beleefd. De game voelt in zekere zin aan als het echte vervolg op de eerste Batman game op de NES, maar die game zit toch vele malen beter in elkaar. Sunsoft stond in die tijd nog garant voor kwaliteit, maar Return of the Joker is helaas een voorbeeld van hun mindere games.

[Batman – Return of the Joker | GameBoy | Regio: Amerika]

1 reactie

Opgeslagen onder Digi-taal

Een Reactie op “Batman ziet het niet zitten

  1. Pingback: Skaten of sterven, makkelijke keuze | patraversus

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s