Opa krijgt een rematch

The King of Fighters '98 Ultimate MatchJe zou het niet denken, maar in 2008 was de KoF melkkoe nog springlevend. Dit arme beest bracht toen al 15 jaar vechtgames voort, die verdacht trouw bleven aan de originele games op de NeoGeo. Sommige fans hoopten op rituele slachting, maar dat was nog niet in zicht. SNK Playmore zou het tienjarige jubileum van KoF ’98 namelijk vieren met The King of Fighters ’98 Ultimate Match.

Ondanks het succes van KoF ’02 in de Japanse speelhallen was een groep spelers altijd ’98 trouw gebleven. Deze spelers werden op hun wenken bediend toen Ultimate Match uitkwam, want de ultieme versie van hun geliefde game introduceerde nieuwe vechters, herbalanceerde de oude cast en gaf het ook een grafische make-over.

De aanpassingen ten opzichte van het origineel zijn veelvuldig, maar het belangrijkste aspect van Ultimate Match is wellicht dat de game fundamenteel hetzelfde is gebleven. Alle personages zijn dan wel aangepast, in grote lijnen spelen ze nog hetzelfde. Hierdoor is de game duidelijk herkenbaar als KoF ’98, een van de weinige SNK games die echt een groot publiek aan zich wist te binden. Tegelijkertijd voelt het ook echt aan als een waardige update, deels dankzij de nieuwe personages.

Zo zal bij oude fans het KoF ’96 Boss Team meteen in het oog springen. Geese Howard, Wolfgang Krauser en Mr. Big vullen de oude cast goed aan en zijn zeer welkom. Vooral Krauser was al jarenlang missing in action, iets wat hij nou ruimschoots compenseert door nogal overpowered te zijn. Het drietal wordt gecomplementeerd door Kasumi Todoh, Eiji Kisaragi, Goenitz en niemand minder dan baas der bazen Orochi.

Helaas laten deze figuren wel een beetje een bijsmaak van hergebruik na – zie onder andere KoF ’02, KoF XI, SvC Chaos en NeoGeo Battle Coliseum – maar het zijn waardige toevoegingen aan de originele cast. Ze zijn gebaseerd op hun varianten van voor KoF ’98, waardoor ze in ieder geval anders spelen dan in de genoemde games.

Een klein aspect uit de originele game dat hier verder is uitgewerkt zijn de “ura” personages. Dit zijn alternatieve versies van bepaalde vechters, meestal gebaseerd op hun games van herkomst. In latere KoF games zou dit leiden tot ludieke zaken als meerdere Kyo’s in één game (compleet met verhaallijn om hun aanwezigheid te rechtvaardigen), maar hier is men eerlijk over het feit dat het gewoon een makkelijke manier is om extra waarde aan de game toe te voegen.

En hoe! Met een cast van 45 man is er sowieso weinig reden tot klagen, maar de 19 ura personages zorgen voor ongekend veel teamcombinaties. Veel van deze figuren hebben zelfs unieke achtergrondmuziek, wat hun aanwezigheid net wat specialer maakt. De game is ook voorzien van een aantal achtergronden uit voorgaande games, waardoor het eigenlijk een allesomvattend werk is geworden.

Ook in het vechtsysteem zijn enkele wijzingen doorgevoerd. Het belangrijkste is de aanwezigheid van de Ultimate vechtstijl. Hiermee kan je eigenschappen uit de Advanced en Extra vechtstijlen naar eigen inzicht mixen. Het is een uiterst simpele toevoeging, maar wel eentje die nieuwe manieren van spelen mogelijk maakt.

Het getuigt van de kracht van het originele KoF ’98 dat de game tien jaar na dato eigenlijk nauwelijks werd aangepast. Het draait op Taito’s Type-X systeem waar niet veel later ook KoF XII en XIII op uit zouden komen, maar de extra rekenkracht en opslagplaats die dit systeem met zich meebrengt wordt totaal niet gebruikt. Ultimate Match laat de hardware waarschijnlijk niet eens warm worden.

De game is dan ook redelijk tijdloos. Het ontwerp van het traditionele KoF vechtsysteem piekte in 1998 en het is niet vreemd dat de game tien jaar later nog genoeg fans had. SNK Playmore is daarom vergeven dat ze het opnieuw uitbrachten om op een makkelijke manier wat geld te verdienen. Zonder de inkomsten van Ultimate Match had een game als KoF XIII immers wellicht niet bestaan.

Uiteraard zijn er ook console versies. In eerste instantie kwam het uit op de Playstation 2 en veel later ook op de X-Box 360. Voorspelbaar genoeg zijn deze voorzien van 3D achtergronden en een arranged soundtrack. Ook de gebruikelijke galerij, Challenge Mode en Endless Battle ontbreken niet. Het zijn vrij standaard extra’s, die we ook al zagen in de andere console versies van KoF op de PS2.

Wonderbaarlijk genoeg is de PS2 versie ook in Europa uitgebracht. De jongens van Ignition Entertainment lieten geen kans onbenut om games van SNK Playmore op de markt te dumpen en de attente gamer kan daarom deze toffe game voor een vriendenprijsje oppikken. Voor fans is het sowieso een aanrader, want het is de beste versie van een van SNKs beste vechtgames.

[The King of Fighters ’98 Ultimate Match | Playstation 2 | Regio: Japan]

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Digi-taal

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s