Oude fantasie in nieuw jasje

Final Fantasy IV AdvanceMet een backlog van hier tot Tokio ligt het niet voor de hand dat ik sta te springen om RPGs te spelen. Ik kan mijn tijd immers beter gebruiken om simpele games uit te spelen. Toch begon ik een tijdje terug aan Final Fantasy IV Advance, want ook dit soort games spelen zichzelf niet uit.

Wat me bezielde om ooit het vierde deel van de Final Fantasy reeks in huis te halen weet ik niet, maar ik vermoed dat het iets met verzameldrang te maken heeft. Toch had ik een slechtere keuze kunnen maken, want Final Fantasy IV is eigenlijk de grootvader van Final Fantasy zoals we het tegenwoordig kennen. Het verhaal, de personages en de spelwereld waren een grote stap vooruit ten opzichte van de NES games en op wat grafische verschillen na doet het ook niet veel onder voor deel 5 en 6.

Een interessant weetje is dat Final Fantasy IV uit hetzelfde project stamt dat ook Secret of Mana en Chrono Trigger voortbracht. Al te veel overeenkomsten met deze games zijn er niet, maar het toont wel aan dat de eerste Final Fantasy game op de Super NES uit een periode stamt van grote ambitie.

Die ambitie uit zich onder andere in het verrassend donkere verhaal. Je speelt als Cecil, een zogeheten Dark Knight. Deze kerel is voor de verandering geen geboren goedzak, maar een antiheld die graag demonische harnassen draagt en zwaarden gebruikt met namen als “deathbringer.” Natuurlijk betert hij op een gegeven moment zijn leven, maar deze ongebruikelijk donkere hoofdpersoon toont wel aan dat Square risico’s durfde te nemen.

Een ander opvallend aspect is dat de samenstelling van je groep vaak veranderd. Cecil maakt veel vrienden tijdens zijn wraaktocht tegen de kwaadaardige Golbez, maar deze figuren hebben nogal de neiging om hem in de steek te laten. De game laat je nooit al te lang in je comfort zone zitten en om de zoveel tijd moet je je hele aanpak veranderen.

Het is een gedurfde keuze, maar van mij had het niet gehoeven. Liever had ik gezien dat je zelf de samenstelling van je groep kon veranderen. Pas op het allerlaatste moment geeft de game je de vrijheid om dit te doen, maar tegen die tijd is het eigenlijk niet meer nodig. Wie tot aan Golbez kan komen op de arbitraire voorwaarden van de game is immers al goed genoeg om elke uitdaging aan te kunnen. Een minder verhaallijngebonden systeem was welkom geweest.

Verder speelt de game eigenlijk precies zoals je zou verwachten. Alle gevechten worden willekeurig getriggerd en je geeft opdrachten aan je teamleden via een menu. Vreemd genoeg is Cecil ondanks zijn status een van de minder interessante personages, simpelweg omdat hij alleen maar goed is in zwaardvechten. Beter zijn figuren als Kain en Rydia, die voor de nodige variatie en power zorgen.

De game is zo populair in Japan dat het behalve op de Super Famicom ook op de Playstation, Wonderswan, GameBoy Advance, Nintendo DS en Playstation Portable is uitgebracht. Ik ben een groot fan van de GameBoy, dus mijn keuze om de Advance versie in huis te halen was zo vreemd nog niet.

Net zoals Final Fantasy I & II Advance is de game gebaseerd op zijn tegenhanger op de Wonderswan die alleen in Japan was uitgekomen. Wat Square bezielde om remakes van Final Fantasy op nota bene de Wonderswan uit te brengen zal niemand ooit weten, maar met de Final Fantasy Advance reeks hebben ze de schade in ieder geval goed gemaakt. Beter ook, want anders waren deze remakes nooit in het Engels speelbaar geweest.

De vertaling is gebaseerd op die uit de Playstation versie, die al flink was aangepast ten opzichte van Final Fantasy II – zoals de game destijds in Amerika heette. Voor de Advance versie werd de tekst andermaal onder de loep gelegd, waardoor je je geen zorgen hoeft te maken over houterige teksten.

Ook de graphics zijn opgepoetst voor de Advance release, maar dit stelt eigenlijk niet veel voor. Het meeste van dit werk was immers al voor de Wonderswan versie gedaan. Het beste wat je er van kan zeggen is dat het min of meer hetzelfde uitziet als Final Fantasy V en VI. Het meest in het oog springend zijn de monster sprites tijdens gevechten, die vaak erg gedetailleerd en creatief ontworpen zijn.

Minder fortuinlijk was de muziek. In principe is deze ijzersterk, maar de GBA doet het op voorspelbare wijze weinig recht aan. Dat is erg jammer, want de soundtrack is zeer memorabel. Het spreekt waarschijnlijk boekdelen over de populariteit van de muziek dat ik de deuntjes vaak tijdens het spelen herkende, terwijl ik de game nooit eerder had gespeeld.

Tijdens het sleutelen aan de game lijkt er trouwens wel iets misgegaan te zijn. Als je tijdens gevechten in het menu bezig bent treedt er soms vertraging op, waardoor je ongewilde commando’s geeft. Ook staan gevechten soms een seconde stil. Ik had gelezen dat deze zaken voor de Europese release gefixt zouden zijn, maar niks is minder waar. Het is zeker geen dealbreaker, maar het is toch niet sjiek van Square om deze game met bugs op de markt te brengen.

Als handheld game komt het ten slotte goed uit de verf, dankzij een quicksave functie. Ik was uiteindelijk een goede dertig uur bezig met mijn avontuur en reken maar dat de GBA af en toe snel uit moest. De overige toevoegingen zijn minder indrukwekkend en bestaan uit extra dungeons en een bestiary – leuk om erbij te hebben, maar zeker niet essentieel.

Het is zeker een geslaagde portable versie van een van de meest geliefde Final Fantasy games, maar ik betwijfel of het tegenwoordig nog veel bestaansrecht heeft. Op de DS en PSP zijn immers veel uitgebreidere remakes te krijgen en op de GBA is er ook sterke concurrentie van Final Fantasy V en VI. Het is uiteindelijk een degelijke versie van een goede game, maar geen must have.

[Final Fantasy IV Advance | GameBoy Advance | Regio: Europa]

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Digi-taal

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s