Herkansing in monochroom

Metroid II - Return of SamusGenocide is een ongebruikelijk thema – laat staan doel – in een Nintendo game. Toch is dat precies waar Metroid II – Return of Samus op de GameBoy om draait. In de tweede game in de Metroid reeks gaat Samus Aran naar de thuisplaneet van de metroids met maar één doel: ze allemaal uitroeien!

Metroid was een van de meer ambitieuze games op de NES, dus het lijkt misschien vreemd dat het vervolg op de minder capabele GameBoy uitkwam. Toch is het een logische keuze, aangezien Metroid was gemaakt door dezelfde tak van Nintendo die ook hevig bij de ontwikkeling van de GameBoy was betrokken. Tal van R&D1 games kregen een tweede kans in monochrome vorm, waaronder ook Metroid.

Onder leiding van Gunpey Yokoi en Hiroji Kiyotake nam hetzelfde team dat later verantwoordelijk zou zijn voor games als Super Mario Land 2 en de Wario Land games het initiatief om Samus Aran op een duistere missie te sturen. Geïnspireerd door de film Aliens (1986) reist ze in haar eentje af naar planeet SR-355 om daar voor eens en altijd af te rekenen met de metroids.

Omdat je op metroidjacht gaat heeft de game een ongebruikelijke structuur. Hoewel de spelwereld net zoals in Metroid aaneengesloten is moet je via een centrale hub beetje bij beetje de grotten van SR-355 verkennen. De bron van de metroids leeft ergens diep in de planeet, maar lava blokkeert je pad om hier te komen. Om de lava weg te laten vloeien moet je eerst specifieke metroidnesten uitroeien, waarna een verschonende aardbeving wordt getriggerd.

Het centrale gangenstelsel met lava is een lineair pad naar beneden, maar de metroidnesten zijn ontworpen in de traditionele Metroidstijl. Het doel om alle metroids te vinden is duidelijk, maar de route naar deze monsters ligt niet altijd voor de hand. Uiteraard zijn het ook niet alleen de metroids die hier leven en zal ook de lokale flora en fauna je bij tijd en wijlen flink tegenwerken.

Het is daarom handig dat je de game begint met een aantal vaardigheden uit de eerste game nog op zak. Waarom Samus niet haar sterkste uitrusting meenam op deze gevaarlijke missie is een goede vraag, maar ze heeft in ieder geval nog de Long Beam, Morph Ball en een dertigtal raketten op zak. Ze is wellicht niet tot aan de tanden toe bewapend, maar het is genoeg om de eerste metroids mee te verslaan en nieuwe gebieden te openen.

Tijdens het uitkammen van de grotten zal je uiteraard ook de nodige power-ups vinden. Blijkbaar zag de Chozo populatie van planeet Zebes in dat ooit krijgers naar SR-355 zouden reizen, want ze hebben de nodige artefacten op deze planeet achtergelaten. Bekende vaardigheden als de Wave Beam, High Jump en Screw Attack liggen verrassend slecht verstopt en de game introduceert ook nieuwe zaken als de Spazer- en Plasma Beams en de Spider Ball.

Met laatstgenoemde upgrade kan je in balvorm aan alle oppervlakken kleven. Het is een reuze handige upgrade, hoewel je slechts met de helft van de snelheid van je normale balvorm beweegt. In de tweede helft van de game krijg je ook de Space Jump, waarmee je in principe net zo’n hoge ruimtes als met de Spider Ball kan bereiken, hoewel veel openingen in muren alleen begaanbaar zijn in balvorm.

Het is nog broodnodig om ook de kleine ruimtes van SR-355 te verkennen, want Samus heeft toch echt meer dan dertig raketten nodig om alle metroids uit te roeien. Behalve de vliegende kwallen uit de eerste game komen de metroids nou ook in Alpha, Gamma, Zeta en Omega varianten. Sterker nog, de originele metroids zijn zwaar in de minderheid en hun nieuwe familieleden eisen alle aandacht op.

Hoewel het verslaan van de metroids slechts een kwestie is van ze volpompen met raketten helpt hun natuurlijke omgeving niet altijd mee. Zo zal je ze tegenkomen in kamers vol met zand of stekels en verstoppen sommige metroids zich zelfs achter beplanting die je raketten absorbeert. Het zijn doorgaans geen moeilijke gevechten, maar er is in ieder geval aan variatie gedacht.

Qua presentatie van de spelwereld zijn er ook al een aantal contouren van Super Metroid te zien. Zo worden sommige kamers bewoond door wezens die je alleen daar aan zult treffen en vertelt het nest van de Queen Metroid zijn eigen verhaal zonder dat hier ook maar één letter tekst aan te pas komt. Het zit ‘m in de details en juist deze zijn erg goed verzorgd voor een GameBoy game.

Ook indrukwekkend is het technische aspect van de game. Veel GameBoy actiegames kernmerken zich helaas door hun traagheid en slowdown, maar van beide zaken is in Return of Samus wonderwel geen sprake. Samus loopt, springt en schiet door de grotten van SR-355 zonder dat de GameBoy hier moeite mee lijkt te hebben. Dit is extra indrukwekkend omdat de sprite van Samus groter en gedetailleerder is dan op de NES.

In groot contrast met het spritewerk staat de leegheid van de achtergronden. Als de game zich al ergens door kenmerkt dan zijn het wel de vele zwarte tunnels. Sommige mensen vinden dat dit het gevoel van eenzaamheid versterkt, hoewel dat naar mijn mening wel meevalt. Beter vind ik het gebruik van geluid, dat goed doordacht is.

Zo hoor je bij het betreden van een metroidnest een karakteristiek geluid, waardoor het meteen duidelijk is dat je je niet meer in het centrale grottenstelsel bevind. Deze nesten worden verder gekenmerkt door een minimalistisch ambiance geluid. Niet iedereen zal deze “muziek” waarderen, maar ik vind het een gewaagde keuze die goed uitpakt.

De game doet zoveel goed in vergelijking met tijdgenoten op de GameBoy dat het makkelijk is om de mindere punten te vergeten. Toch kampt ook Return of Samus met een aantal vreemde gebreken, waarvan de meeste een direct gevolg van de hardware lijken. Zo is het een redelijk “domme” game. Als je bommen plaats en ze het beeld uitscrollt zullen ze verdwijnen. Monsters blijven ook op hun plaats hangen zodra ze een x aantal stappen uit je blikveld zijn.

Het zijn kleine gebreken waardoor je toch goed merkt dat de game wellicht een maatje te groot is voor de hardware. Een ander punt dat niet zoveel met de hardware heeft te maken is de speelduur. De game is erg lineair qua structuur, waardoor Samus in galactische recordtijd een heel ras kan uitroeien. Vermoedelijk zal je de game binnen vier uur uitspelen, hoewel dit aanzienlijk korter wordt wanneer je weet waar je naar toe moet gaan.

Maar goed, deze mindere punten wegen zeker niet op tegen de algehele kwaliteit van de game. Return of Samus is in veel opzichten een consolewaardige titel, net zoals andere puike GameBoy games als Link’s Awakening en Wario Land II. Als bonus is er ook een savefunctie en zijn de paswoorden uit Metroid verleden tijd. Hoera!

Wie de game tegenwoordig wilt spelen heeft meerdere mogelijkheden. Het makkelijkste is wellicht om het op de 3DS Virtual Console te downloaden, zodat je later geen gedoe hebt met batterijen die het niet meer doen. Maar de GBC/A is een goed alternatief, omdat deze een speciaal kleurenpalet hebben voorgeprogrammeerd met donkere achtergronden en een goed opvallende rode Samus.

Voor wie de console ervaring nastreeft is de Super GameBoy een goed idee. Ook hierop is de game speelbaar met een uniek kleurenpalet, met lichte achtergronden en een rode Samus. Voor fans van een donkerder avontuur is er natuurlijk ook de GameBoy Player, die hetzelfde palet als de GBC gebruikt.

Ongeacht het systeem kan je er in ieder geval van uitgaan dat je een gelikt avontuur tegemoet gaat. Return of Samus mist wellicht de geraffineerdheid die Super Metroid zo kenmerkt, maar het is een veel vlotter spelende game dan zijn voorganger op de NES. Verplichte kost voor iedere Metroid fan.

[Metroid II – Return of Samus | GameBoy | Regio: Europa]

3 reacties

Opgeslagen onder Digi-taal

3 Reacties op “Herkansing in monochroom

  1. Ik wil Metroid leuk vinden. Ik wil het echt leuk vinden. Maar, hoewel ik aan flink wat titels uit de serie ben begonnen, ik heb er nog nooit een afgemaakt.
    Fijne review!

  2. Ik zou zeggen ga voor Super Metroid en geef niet op. Als je die niks vindt dan zal de rest van de serie waarschijnlijk ook niet je ding zijn.

  3. Pingback: Denk aan je trommelvliezen | patraversus

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s