Puzzelen met je triggerfinger

GunhouseIk moet toegeven dat de hele indiegame hype een beetje langs mij heen is gegaan. Mede omdat ik tegenwoordig alleen nog maar een simpele laptop heb zitten PC games er niet echt in. Met de aankoop van mijn Playstation Vita is hier echter verandering in gekomen. Victor Gladpeek heeft zijn eerste indiegame te pakken in de vorm van Gunhouse.

Nou is deze game vermoedelijk erg onbekend. Ik zou er zelf ook niet van gehoord hebben als ik niet de maker kende. Brandon Sheffield was in het verleden oprichter van Insert Credit en was ook nog een tijdje hoofdredacteur van de industriesite Gamasutra. Ondertussen heeft deze bedrijvige Amerikaan zijn eigen gamestudio genaamd Necrosoft opgericht. Ik ken Brandon al meer dan tien jaar en wilde zijn game dan ook best een kans geven.

De naam verraadt verrassend veel over de game: het draait namelijk om een (wees)huis waarop diverse wapens zijn gemonteerd. Om onbekende redenen wordt dit gebouw aangevallen door monsters en het is aan de speler om te voorkomen dat alle weeskinderen worden ontvoerd en opgegeten. Dit doe je uiteraard door de monsters aan gort te knallen.

Het klinkt wellicht een beetje luguber, maar dat is de game zeker niet. Je laadt je wapens namelijk door op een klein grid kleurrijke icoontjes met elkaar te samensmelten en deze vervolgens in de wapens te schuiven. De game is turn-based en je wisselt stukjes puzzelen af met actiemomenten waarin je de wapens activeert om zo de naderende monsters een halt toe te roepen.

Het is een heel simpel concept dat nog best verslavend werkt. De game wijst je elke speelronde willekeurig drie wapens toe en je moet natuurlijk een beetje geluk hebben om de beste combinaties te krijgen. Er zijn in totaal tien verschillende wapens, variërend van groentekanonnen tot strandballen.

De vreemde wapens hebben ook secundaire eigenschappen in de vorm van speciale aanvallen. Normale aanvallen schuif je naar de linkerkant van het weeshuis en speciale aanvallen schuif je naar de rechterkant. Een wapen als het teslageweer is op zich niet zo sterk, maar heeft wel een zeer bruikbare speciale aanval waarmee alles wordt stilgezet. Ideaal in combinatie met bijvoorbeeld vuurspuwende draken, die dan alle tijd hebben om monsters te roosteren.

Tussen de bedrijven door kan je je wapens en HP opwaarderen in een winkel. Een kleine robot zuigt braaf al het geld op dat de monsters laten vallen, zodat je altijd wel over een zakcentje beschikt voor upgrades. Dat is overigens maar goed ook, want in latere levels zullen de monsters aanzienlijk meer schade doen.

Er zit ook een lichte verhaallijn in de game, hoewel deze al ten einde komt wanneer je level 10 hebt uitgespeeld. De game is ook daarna nog speelbaar, maar wordt een strikte arcade aangelegenheid.

Je bestuurt de game overigens geheel via het touch screen. De puzzelicoontjes zijn groot genoeg om makkelijk met een vinger te verschuiven en ze reageren goed op je gebaren. Je hebt nooit het idee dat je een d-pad mist, dus de besturing is zeker geslaagd.

Minder ben ik onder de indruk van de presentatie. De sprites en achtergronden zijn allemaal strak vormgegeven, maar het vergaren van sterke wapens en het gebruik ervan ontbeert het een beetje aan ”oomph.” Kleine zaken als het schudden van het beeld en begeleidende geluidseffecten zouden dit gebrek makkelijk kunnen oplossen, maar de game komt in de huidige staat een beetje flets over. Hetzelfde geldt voor de soundtrack, die bij vlagen geïnspireerd is, maar nooit echt memorabel wordt.

Toch is de game in principe goed speelbaar en heb ik er ondertussen al heel wat uurtjes in zitten. Ik ben sowieso een fan van puzzelgames, dus ik kan de unieke invalshoek zeker waarderen. De game is niet alleen voor de Vita te krijgen, maar ook op het Playstation Mobile platform. Een mooie bijkomstigheid is dat het helemaal niet duur is, waardoor de onvolkomenheden toch een stuk makkelijker door de vingers te zien zijn. Geef het zeker een kans als je van games houdt waarin je blokjes moet schuiven.

[Gunhouse | Playstation Vita | Regio: Amerika]

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Digi-taal

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s