De koning herboren

The King of Fighters 2003Tien jaar na het debuut van The King of Fighters ’94 was de wereld flink veranderd, hoewel je dat niet aan de KoF reeks af kon zien. Deze vechtgames werden immers steevast voor het NeoGeo systeem ontwikkeld. Zo ook The King of Fighters 2003, het tiende en laatste deel van deze langlopende reeks op de originele hardware.

Omdat het de tiende verjaardag van KoF betrof kon men bij SNK Playmore niet alweer wegkomen met een recyclegame a la KoF ’02. Er moest sowieso vernieuwd worden om het hoofd in de Japanse speelhallen boven water te houden, dus alle registers werden opengetrokken om nog één laatste keer te vlammen op de NeoGeo. Het resultaat was een game die ook nu nog de moeite waard is om een kijkje naar te nemen.

KoF ’03 kent tal van vernieuwingen en innovaties, waarvan de belangrijkste ongetwijfeld het tag-team systeem is. Je vocht in KoF altijd al met teams van drie man, maar nou kan je dynamisch tussen je vechters switchen. Games als Marvel vs Capcom bewezen eerder al de kracht van tag-teams en je vraagt je af waarom SNK zo lang wachtte om dit voor de hand liggende systeem te implementeren.

Een interessant aspect van de tag-teams in deze game is het zogeheten Tactical Leader System. De eerste vechter in je groep is de aangewezen leider en heeft beschikking over een extra super move. Ik vind het zelf een beetje flauw om de andere twee personages in je groep een sterke super move te ontnemen omwille van dit systeem, maar het dwingt je wel om even bij de volgorde van je team stil te staan.

De dynamiek van gevechten is in deze game dus erg anders vergeleken met de voorgaande games in de serie, maar SNK Playmore was niet content om alleen dit te verbeteren. Ook op technisch vlak maakte men belangrijke vooruitgang en de game voelt een stuk frisser aan dan de andere KoF games die op de NeoGeo verschenen.

Personages bewegen nou zichtbaar soepeler over het beeldscherm en de besturing voelt een stuk losser aan – bijna zoals een Street Fighter game. Het spelen van KoF ’03 is een verademing en je mist geen moment de rigide besturing die de serie tot dit punt zo kenmerkte. Vooruitgang in games wordt vaak gemeten aan de hand van graphics, maar vechtgames bewijzen dat degelijke besturing ook een groot verschil kan maken.

Het tag-team systeem en de verbeterde besturing worden verder gecomplementeerd met een flink aantal nieuwe gezichten. De cast lijkt aan de lage kant met “slechts” 37 personages, maar hiervan zijn er maar twee klonen. De game introduceert maar liefst acht nieuwe personages en een flink aantal oude bekenden zijn opnieuw getekend en / of aangepast ten opzichte van KoF ’02.

Opvallend is het nieuwe Hero Team, bestaande uit nieuwkomers Ash Crimson, Duo Long en Shen Woo. Ik ben niet echt te spreken over het ontwerp van Ash, maar feit is wel dat dit drietal voor een welkome frisse wind zorgt. Ook zeer welkom zijn Terry Bogard, Tizoc en Gato, die alle drie uit de klassieker Garou – Mark of the Wolves komen. Vernieuwen door oude personages als nieuw te introduceren: SNK Playmore komt er zowaar mee weg.

Omdat de basis van KoF eindelijk flink onder handen is genomen en de game ook visueel zijn mannetje staat voelt deze juileumgame echt aan als iets nieuws. Voor de console versie zou men nog dat extra beetje werk verzetten en zijn alle achtergronden opnieuw gemaakt in 3D en kan je kiezen uit de arcade soundtrack of een instrumentele soundtrack – de beste sinds KoF ’00.

De console versie is verder voorzien van standaard zaken als Time Attack en een artwork galerij, maar biedt ook de mogelijkheid om de game op traditionele wijze met teams van drie man te spelen. Het is een toevoeging van weinig praktische meerwaarde, hoewel ik zeker kan begrijpen dat dit voor die-hard fans een leuke extra is.

Als sluitstuk van een tijdperk is The King of Fighters 2003 zeker goed geslaagd. De enige vraag die de game bij je oproept is waarom men dit niet eerder had gedaan. Het bewijst immers dat er nog genoeg vitaliteit in zowel de hardware als de KoF reeks zat. Het harde werk van SNK Playmore zou ook niet voor niets zijn geweest, want de game diende nog als basis voor NeoGeo Battle Coliseum en het puike KoF XI. Genoemde games maken KoF ‘03 wel een beetje overbodig – iets wat een terugkerend thema lijkt met deze serie.

[The King of Fighters 2003 | Playstation 2 | Regio: Amerika]

1 reactie

Opgeslagen onder Digi-taal

Een Reactie op “De koning herboren

  1. Pingback: Oude, doch lekkere koek | patraversus

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s