Back to basics

The King of Fighters 2002Dat er ook wat voor imitatie valt te zeggen bewijst The King of Fighters 2002. Nadat de voorganger van deze game de Japanse speelhallen niet wist te veroveren ging SNK Playmore terug naar de tekentafel en keek men voor inspiratie naar het verleden.

KoF ’98 had tegen alle verwachtingen in namelijk al zijn opvolgers overleefd. Begrijpelijk, want waarom zou je als Japanse speler je yens aan games als KoF ’99 of KoF ’01 verspillen als ’98 gewoon beter was? SNK Playmore leek dit ook te begrijpen en gebruikte die game wijselijk als de blauwdruk voor de negende game in de reeks.

In de praktijk betekent dit een einde aan frivoliteiten als Strikers en het Tactical Order System uit KoF ’01. Wie wilt winnen in deze game moet het vooral hebben van degelijke reflexen en sterke combo’s. De game lijkt hierdoor gemaakt voor puristen, voor de allergrootste fans die nog één keer met hun favoriete personages willen spelen.

En reken maar dat die favoriete personages aanwezig zijn. Net zoals KoF ’98 is het een zogeheten dream match geworden, waarbij niet alleen populaire personages uit de voorgaande games terugkeren, maar ook uit KoF ’96 – ’98. Hierdoor heeft de game een zekere bekendheid ingebouwd, hoewel dit meteen ook het zwaktepunt is.

Zo bestaat de cast in de opgepoetste Playstation 2 versie uit maar liefst 44 unieke personages en vijf alternatieve. Zeker een mooi aantal, maar was het echt nodig dat het New Face Team de plaats van vechters als Lin, Foxy of Bao inneemt? Het antwoord op die vraag hangt natuurlijk sterk van je persoonlijke voorkeuren af, maar van mij had het niet gehoeven.

Gelukkig is iedereen wel flink onder de loep genomen en waar nodig aangepast. Hoewel je geen nieuwe gezichten hoeft te verwachten in deze game is er links en rechts wel degelijk het nodige veranderd. Sommige personages hebben nieuwe moves, bij andere is de besturing aangepast en een aantal oude gezichten zijn ook voorzien van nieuwe animaties.

Belangrijker is wellicht de besturing, die minder rigide is als voorheen. Combo’s en special moves komen een stuk gemakkelijker uit je vingers, wat het speelplezier natuurlijk erg ten goede komt. Ook is er weer een speciale power-up modus, waarin je special moves in elkaar kan combo-en  en zogeheten Neo MAX supers kan doen. Het is niet bijzonder origineel, maar werkt prima.

Minder prima is dat men wederom niet het maximale uit de hardware wist te halen. De game is net zoals KoF ’01 in samenwerking met het Koreaanse Eolith ontwikkeld en ziet er in ieder geval beter uit als die game. Toch is de muziek alweer niet om aan te horen. Alle teams hebben hun klassieke themesongs, maar deze klonken nog nooit zo slecht – KoF EX even buiten beschouwing gelaten.

De Playstation 2 poort wordt helaas ook weer in 480i weergegeven. Men heeft de achtergronden deze keer in ieder geval opnieuw gemaakt in 3D, maar deze clashen op voorspelbare wijze met de sprites, die nog steeds in lage resolutie zijn getekend. Het is een visueel zooitje, hoewel er verder op de game weinig is aan te merken.

De game was dermate solide dat SNK Playmore het nog als basis zou gebruiken voor het experimentele KoF Neowave en de remake KoF ’02 Unlimited Match, de game die KoF ’02 in eerste instantie had moeten zijn. Doordat er betere versies bestaan is de originele game natuurlijk helemaal overbodig geraakt, iets dat je ook terugziet in de prijzen van de Europese console versies.

The King of Fighters 2002 was uiteindelijk slechts een doekje voor het bloeden in de Japanse speelhallen, maar in die rol was het nog van grote waarde voor SNK Playmore. De game was populair genoeg dat men met een gerust hart aan de slag kon gaan met de ontwikkeling van de tiende KoF game. Die game zou voor grote veranderingen zorgen, hoewel ook KoF ’03 uiteindelijk overleefd zou worden door KoF ’02

[The King of Fighters 2002 | Playstation 2 | Regio: Amerika]

2 reacties

Opgeslagen onder Digi-taal

2 Reacties op “Back to basics

  1. Pingback: De koning herboren | patraversus

  2. Pingback: Opa krijgt een rematch | patraversus

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s