Sluitstuk met bezieling

The King of Fighters 2000The King of Fighters 2000 is ondertussen zo oud dat de meeste gamers al lang zijn vergeten dat er een reële kans was dat het nooit uitkwam. SNK stond in 2000 immers op het punt om ten onder te gaan. Gelukkig wist men de game op het nippertje op de markt te brengen, want de laatste KoF game gemaakt door de originele makers is wellicht hun beste werk.

In 1999 probeerde SNK met KoF ’99 nog de overbodige vraag te beantwoorden hoe ze het beste de Marvel vs Capcom games kon neppen. In 2003 kwam alsnog het juiste antwoord boven drijven – tag teams! – maar ik geloof niet dat er ook maar één iemand op de zogeheten Strikers zat te wachten. Het gebruik van deze hulpaanvallen was zeer beperkt en taste ook nog eens de eigen identiteit van de serie aan.

Vreemd genoeg besloot men voor KoF ’00 dit onderdeel niet te schrappen, maar het juist tot absurde hoogtes te tillen. Strikers waren niet langer een ongeïnspireerde toevoeging, maar juist superhandig. Puristen moesten in eerste instantie gruwelen van het onrecht dat hun serie was aangedaan, maar weet je wat? De game is er vele malen beter om.

KoF ’00 speelt niet alleen veel soepeler dan zijn houterige voorgangers op de NeoGeo, maar dankzij Strikers kunnen  gevechten de vreemdste wendingen nemen. Met de meest populaire hulpaanvallen kan je dodelijke combo’s maken, maar er zijn ook Strikers die je extra super meter geven of je levens aanvullen. Je kan er in principe alle kanten mee op, waardoor de keuze voor je Striker minstens net zo belangrijk is als die van je personages.

De serie staat niet echt bekend om een goed doordachte balans tussen personages en dat is in deze game niet anders. De grote gelijkmaker komt echter in de vorm van de Strikers, want met een sterke hulpaanval maken ook de zwakkere personages een betere kans. Natuurlijk maken sterke Strikers sterke personages alleen maar sterker, maar dit systeem komt de game desondanks alleen maar ten goede.

De term zwak is sowieso relatief, want veel personages zijn verder uitgewerkt ten opzichte van KoF ’99 en zijn allround een stuk beter. De game introduceerde ook een aantal memorabele nieuwe personages als Vanessa, Seth en Kula. KoF is echter wel een serie van geven en nemen, waardoor een aantal vechters uit eerdere games opeens missing in action zijn. Wat eigenlijk ook niet zo vreemd is, want op zo’n NeoGeo cartridge kan je natuurlijk maar zo veel data kwijt.

Ik speel al jaren de Playstation 2 versie van de game, die ten opzichte van de NeoGeo en Dreamcast releases nog enkele extraatjes heeft. Het meest in het oog springende feit is dat de game met KoF ’01 is gebundeld, hoewel dat eigenlijk niet als een positief punt gezien hoeft te worden. Het grootste voordeel van de PS2 versie is dat het speelbaar is op een PS2 en je dus geen dure NeoGeo cartridge in huis hoeft te halen of je de lawaaierige Dreamcast aan moet horen.

Een bijkomstig pluspunt van de PS2 versie is dat deze lekker in lage resolutie wordt weergegeven op een CRT televisie, wat helaas niet altijd het geval is met vechtgames op dit systeem. Een ander pluspunt is dat de game is voorzien van de arranged soundtrack, die niet alleen ijzersterk is maar de game ook echt tot leven brengt.

Vreemd genoeg is KoF ‘00 vooralsnog niet op een digitale gameservice te krijgen. Wel diende het in 2003 als de basis voor het zeer degelijke The King of Fighters EX2 – Howling Blood op de GameBoy Advance. Veel personages overleefden de overgang naar de GBA echter niet en ook het Striker systeem werd flink op de schop genomen.

KoF ‘00 wordt tegenwoordig vooral gezien als de afsluiter van een tijdperk. De laatste game die door het originele SNK was gemaakt. Veel invloed heeft het echter niet gehad op zijn vervolgen. KoF ’01 zou nog een poging wagen om Strikers minder sterk te maken, maar in de games die daarop volgden werden de Strikers in zijn geheel geschrapt.

Ik vind het echter een gemiste kans dat men nooit het wilde, onvoorspelbare aspect van The King of Fighters 2000 heeft omarmd. De game heeft iets chaotisch, ongetwijfeld mede dankzij de interne problemen van SNK destijds. De Strikers passen eigenlijk totaal niet bij de serie, maar om een of andere reden werkt het hier uitstekend. Het is een prachtig stukje gamegeschiedenis dat ook tegenwoordig nog lekker speelt. Een aanrader voor iedereen die de serie een warm hart toedraagt.

[The King of Fighters 2000 | Playstation 2 | Regio: Europa]

2 reacties

Opgeslagen onder Digi-taal

2 Reacties op “Sluitstuk met bezieling

  1. Pingback: Koning der poverheid | patraversus

  2. Pingback: De koning herboren | patraversus

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s