Oude rivalen en goede vrienden

Capcom vs SNK - Millennium Fight 2000Niemand had het durven dromen medio jaren 90, maar in 1999 was een officiële samenwerking tussen Capcom en SNK feit. Deze heugelijke gebeurtenis werd gevierd in de vorm van twee SNK vs Capcom games op de NeoGeo Pocket Color. Deze smaakten naar meer en Capcom was niet te beroerd om het jaar erop Capcom vs SNK – Millennium Fight 2000 op de wereld los te laten.

De rivaliteit tussen deze twee bedrijven is natuurlijk alom bekend. SNK leek begin jaren 90 nog een grote slag gewonnen te hebben door Takashi Nishiyama – de vader van Street Fighter – binnen te halen, maar Capcom sloeg hard terug met Street Fighter II. Het antwoord van Nishiyama kwam in de vorm van Fatal Fury en The King of Fighters ’94, waarna Capcom en SNK in een hete strijd verwikkeld raakten om de Japanse speelhal.

De concurrentiestrijd kende zijn hoogtepunt in 1998, met de releases van Street Fighter Alpha 3 en The King of Fighters ’98. Het waren gouden tijden voor fans van de betere vechtgames. Toch kon niemand vermoeden dat de hoge heren van beide bedrijven achter de schermen bezig waren met een cross-over. Niet van personeel, zoals tot aan dat punt gebruikelijk was, maar in de vorm van een heuse game die de vechtscholen van Capcom en SNK samen moest brengen.

De hype rondom deze samenwerking was zo groots dat je er niet omheen kon. De geweldige NeoGeo Pocket game Match of the Millennium bracht me helemaal in de goede stemming en ik absorbeerde al het nieuws omtrent Capcom vs SNK als een spons. Als ik ergens in het jaar 2000 klaar voor was dan was het wel deze clash der titanen.

Wat jammer dan dat de game mijn verwachtingen nooit helemaal waar heeft kunnen maken.

Eigenlijk hoopte ik dat de game niks meer zou zijn dan Capcoms variant op het eerder genoemde Match of the Millennium. SNK gaf met deze handheldgame op zeer vermakelijke wijze invulling aan het concept van SNK vs Capcom en ik ging er van uit dat Capcom het met hun arcadegame wel eventjes twee keer zo heftig over zou doen. Dat zouden ze uiteindelijk ook doen in Capcom vs SNK 2, maar de eerste game kende uiteindelijk net zoveel gebreken als zaken dat het goed deed.

Het is moeilijk om precies aan te geven waar de schoen wringt. Het meest in het oog springende mankement is dat de SNK personages en een handjevol Capcom vechters speciaal voor deze game zijn getekend, maar dat een heleboel Street Fighters hun sprites uit de Alpha games hergebruiken – om nog maar te zwijgen over Morrigan die zonder aanpassingen uit Darkstalkers komt overwaaien.

De oude sprites staan niet alleen in schril contrast met de nieuwe sprites, maar ook met de achtergronden, die op prachtige wijze in een hogere resolutie zijn getekend. De game overvalt je met een vreemd gevoel, want de oude sprites zien er simpelweg slecht uit op de achtergronden van topkwaliteit. Het is goedkoop recyclewerk, niet waardig voor een project van dit formaat. Maar de problemen gaan helaas dieper dan alleen het visuele.

Capcom vs SNK verenigt in principe de Street Fighter wereld met die van The King of Fighters. In tegenstelling tot wat men later zou proberen met Street Fighter x Tekken zijn de verschillen tussen deze twee stijlen goed te overbruggen, mits je er een beetje moeite voor doet natuurlijk. SNK’s game speelde in The King of Fighters stijl, dus het lag voor de hand dat de arcade game in de Street Fighter stijl zou spelen. Dat doet het ook, maar slechts ten dele.

Kenmerkend voor Street Fighter is de aanwezigheid van zes knoppen om mee aan te vallen. Of het een concessie aan SNK was of aan de Dreamcast controller weet ik niet, maar je speelt Capcom vs SNK met slechts vier knoppen. Geen probleem voor de SNK personages die nooit meer hebben gehad, maar zeer onnatuurlijk voor de Capcom kant. In de regel verliezen de Street Fighters hierdoor hun medium aanvallen, hoewel je deze soms nog kan uitvoeren door een richting in te drukken met een specifieke knop.

Dit systeem voelt te veel als een compromis – wat bevestigd zou worden in deel 2 waarin iedereen wel gewoon zes standaard aanvallen heeft. Een belangrijk aspect van Street Fighter is de footsie game, waarin je aanvallen van je tegenstander uitlokt en ze probeert af te straffen. Medium aanvallen zijn hier vaak een belangrijk onderdeel van, dus door ze te herprogrammeren tot een speciale aanval maak je dit aspect van de game onnodig complex.

Een ander probleem is dat veel personages – met name aan de SNK kant – nogal karig zijn qua special moves. Dit is des te vreemder dankzij de aanwezigheid van EX personages, die de ontbrekende moves doorgaans wel kunnen uitvoeren. De keuze om iedereen in feite in tweeën te knippen is redelijk slecht doordacht – en inderdaad iets dat teruggedraaid zou worden in het vervolg.

Groot discussiepunt ten tijde van release was het ratio systeem. Alle personages zijn door Capcom naar kracht ingedeeld en zijn een cijfer toebedeeld. In categorie 1 zitten blijkbaar slappelingen als Cammy, Blanka en Benimaru. In categorie 2 zitten alle standaard personages als Ryu, Guile en Terry. Categorie 3 is weggelegd voor bazen en categorie 4 is voor een drietal weinig originele geheime personages.

Je hebt in totaal vier punten te besteden om een team samen te stellen, dus je kan bijvoorbeeld Ryu koppelen aan Chun-Li of vier “slappelingen” bij elkaar groeperen. Je voelt het al aankomen, maar de ogenschijnlijk slappe personages blijken helemaal niet zo slap te zijn en de sterke personages niet altijd even sterk. Gelukkig zit in de Dreamcast versie de mogelijkheid om zelf een waarde aan je personages toe te bedelen, waardoor het ratio systeem uiteindelijk een non-issue is.

De game is dus allerminst een doorslaand succes, maar het heeft ook wel degelijk goede punten. Belangrijkste is het vechtsysteem, dat voortborduurt op de Street Fighter speelstijl, terwijl het ook een aantal SNK dingetjes toevoegt.

Zo moet je voor het spelen van een match kiezen of je in Capcom of SNK groove wilt spelen. Kies je voor Capcom dan heb je een traditionele superbalk van drie niveaus en kunnen je personages dashen. In SNK groove heb je echter een superbalk die je zelf op kan laden en kunnen je personages rennen. Bijkomend voordeel is ook dat als je bijna dood bent je oneindig veel level 1 super moves kan doen. Deze grooves zijn duidelijk afgekeken van de verschillende vechtstijlen in de NGPC game en het is een leuk middel om de verschillen tussen de bedrijven te benadrukken.

Opvallend is dat je in beide grooves vooruit kan rollen. Dit is een op-en-top SNK systeem en het verandert de dynamiek van gevechten minstens net zo veel als de afwezigheid van twee aanvalsknoppen. Verder heeft de game een lekkere turbo stand, waardoor de gevechten een stuk vlotter verlopen dan ze tegenwoordig in games als Street Fighter IV doen.

Een leuke extra is dat je ook kan linken met de SNK vs Capcom games op de NGPC. Hiermee kan je in feite niks meer dan punten van het ene systeem naar het andere sturen, maar ik vind het mooi dat SNK, Capcom en Sega niet alleen hardwarematig maar ook softwarematig bij elkaar kwamen voor deze speciale games.

Helaas verbloemen dit soort extraatjes niet dat fans een betere game verdienden dan deze. Capcom haastte zich om Capcom vs SNK Pro nog uit te brengen, waarin de spelbalans werd aangepast en twee nieuwe vechters speelbaar waren. De echte doorbraak zou echter later pas komen, toen men met Capcom vs SNK 2 een game voor de echte liefhebber afleverde. Dat deel 1 niks meer dan een opstapje bleek te zijn naar het echte werk is eigenlijk schandalig, maar ik heb Capcom al lang vergeven. Sterker nog, af en stop ik het weer eens in de Dreamcast om te genieten van de audiovisuele presentatie – het enige onderdeel dat niet was verbeterd in het vervolg.

[Capcom vs SNK – Millennium Fight 2000 | Dreamcast | Regio: Japan]

2 reacties

Opgeslagen onder Digi-taal

2 Reacties op “Oude rivalen en goede vrienden

  1. Pingback: Koning der poverheid | patraversus

  2. Pingback: Oude, doch lekkere koek | patraversus

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s