Terug naar 1995

Seiken Densetsu 3In 1995 leek het nog een vervlogen droom, maar tegenwoordig kan je gewoon games als Seiken Densetsu 3 in het Engels op je Super NES spelen. Het vervolg op Secret of Mana kenmerkte zich jaren door het spijtige feit dat het nooit buiten Japan was uitgekomen, maar in navolging van een fan vertaling kan je de vertaalde versie tegenwoordig ook als reproductie cartridge krijgen.

Nou vind ik zelf dat de lijn tussen reproductie games en bootlegs zo dun is dat ze feitelijk hetzelfde zijn. Obscure games en vertaalde ROMs krijgen op deze manier vaak een tweede kans, maar feit is wel dat de mensen die enorme tijd en moeite hebben gestoken in de vertalingen of modificaties vaak geen cent terug zien als hun werk ongevraagd voor een reproductie game wordt gebruikt.

Dit gezegd hebbende, het is wel degelijk leuk om na bijna twintig jaar alsnog een Engelstalige versie van Seiken Densetsu 3 in je Super NES te stoppen. De game was al sinds het jaar 2000 in het Engels te spelen op emulators, maar het heeft op onverklaarbare wijze toch meerwaarde om een game als deze op je televisie te spelen.

Zoals veel andere leeftijdgenoten had ik de game voor het eerst gespeeld eind jaren 90, toen de emulatiescene van de grond begon te komen. Destijds moest je het nog op domme kracht doen en hopen dat je de juiste keuzes maakte in de onleesbare Japanse menu’s. Deze onbegrijpelijke game beviel zo goed dat ik uiteindelijk ook de Super Famicom versie importeerde. Een slecht idee, want ondertussen was ook de vertaling van Neill Corlett uitgekomen, waardoor mijn aankoop eigenlijk voor niets was.

Lange tijd leek Seiken Densetsu 3 niet vertaald te kunnen worden vanwege complexe tekstcompressie, maar het was deze kerel uiteindelijk toch gelukt om de code te kraken. De vertaling van Corlett was ook gebruikt voor mijn reproductie game, hoewel men vreemd genoeg de originele 1.00 versie gebruikte in plaats van de verbeterde 1.01 versie. Ondanks een paar spelfouten links en rechts is de game echter perfect speelbaar.

Het spelen van Seiken Densetsu 3 is jezelf weer even in 1995 wanen. De game treedt in de voetsporen van Mystic Quest en Secret of Mana en het verhaal draait wederom om de Mana Tree en het Sword of Mana. In Secret of Mana kon je nog als drie personages spelen, maar voor het vervolg had Square dit aantal opgeschroefd naar maar liefst zes.

Dit is een belangrijke ontwikkeling, want elk personage heeft zijn of haar eigen verhaallijn. Als je de game begint kies je een groep van drie avonturiers, die daarna aan hun lange reis naar de Mana Tree beginnen. Het verhaal wordt enorm gekleurd door de combinatie van personages die je kiest, waardoor het wel zo handig is om de game in het Engels te spelen.

Een ander aspect dat je ervaring enorm zal kleuren is de multiplayer mogelijkheid. Je kan zelf controle nemen over de drie helden en naar eigen inzicht switchen, maar net zoals in Secret of Mana kan je de besturing van twee personages ook overlaten aan vrienden. De AI is een van de weinige punten waarop geen vooruitgang was geboekt, dus het helpt enorm als je twee normaal denkende mensen laat meespelen.

Samen met je vrienden – virtueel dan wel echt – begin je aan een avontuur waar je een kleine twintig uur mee zoet zal zijn. Het is een echte actie RPG, wat betekent dat je in real-time moet vechten. Wat dit betreft zit de game een stuk beter in elkaar dan zijn voorganger, want je hoeft niet langer op een timer te wachten om sterke aanvallen te doen. Wel is er nog steeds een element van willekeurigheid in het spel, waardoor het niet altijd zeker is dat een aanval ook daadwerkelijk schade doet – hoewel dit ook voor vijanden geldt die jou proberen aan te vallen.

De timer uit Secret of Mana is vervangen door een puntensysteem waarbij elke rake aanval een punt toevoegt aan een speciale aanvalsbalk. Wanneer deze vol is kan je een sterke aanval doen die vaak ook meerdere vijanden kan raken. Het is een nuttige evolutie van een vergelijkbaar systeem in zijn voorganger, waar je nog vaak dankbaar gebruik van zal maken.

Nieuw is dat elk personage een klasse heeft waarin deze kan groeien. De game speelt wellicht als een actiegame, maar aan dit soort zaken is duidelijk merkbaar dat je wel degelijk een fantasy RPG zit te spelen. Twee keer krijg je de gelegenheid om van klasse te veranderen, waardoor je uiteindelijk vier varianten op elk personage hebt. Dit in combinatie met de vrijheid om je eigen team samen te stellen zorgt voor een herspeelbaarheid die je eigenlijk alleen eerder zag in Final Fantasy V.

De game zit speltechnisch uitstekend in elkaar, maar de pret houdt daar niet op. Ook de presentatie is subliem en het is niet vreemd dat veel gamers na het zien van plaatjes in tijdschriften halverwege de jaren 90 kwaad waren dat deze game nooit in het Westen werd uitgebracht. Square was sowieso ijzersterk in die periode met gedenkwaardige games als Chrono Trigger en Final Fantasy VI, maar Seiken Densetsu 3 moet qua beeld en geluid wel hun meest geavanceerde 16-bit game zijn.

Alles is getekend in een karakteristieke stijl, die later ook voor Legend of Mana en Sword of Mana gebruikt zou worden. De kleine sprites bruisen van karakter en wederom zijn de beestjes die we voor het eerst in Mystic Quest zagen van de partij. Het is de kracht van de game dat je constant schattige wezens zit te vermoorden, maar helemaal geen erg in je wandaden hebt. Je kan je vijanden nauwelijks monsters noemen, want ze zien er zelden kwaadaardig uit.

Sterker nog, als iemand al een monster is dan ben jij dan als speler. Zodra je een vijand verslaat explodeert deze in een uitbarsting van botten, kleurrijke prut of veren. Om deze orgie van geweld kracht bij te zetten schudt het scherm ook als je iets doodt, waardoor het verslaan van deze wezens die er eigenlijk uitzien als huisdieren een heerlijke ervaring is.

Graag sta ik ook even stil bij de soundtrack, die net zoals die van Secret of Mana door Hiroki Kikuta is gecomponeerd. Het zijn vooral piano en percussie samples die je zal horen, maar oh wat kan deze man memorabele muziek maken. De game heeft uiteindelijk veel nog veel locaties en dungeons, maar een groot deel hiervan heeft unieke achtergrondmuziek die je alleen in die levels zal horen.

Seiken Densetsu 3 zou met zijn rijke verhaal, vlotte gevechten en fraaie vormgeving een prachtige afsluiter zijn geweest voor de Super NES, maar helaas mocht dat niet zo zijn. Ik vind het daarom mooi dat de game dankzij emulatie en ontwikkelingen in reproductie cartridges alsnog het daglicht heeft gezien. Het is ontegenzeggelijk een uitstekende game, eentje die je Super NES nog flink laat zweten.

Er zijn tegenwoordig zelfs PAL versies van de vertaling op cartridge te krijgen, hoewel ik iedereen met een beetje gevoel voor kwaliteit aanraadt om voor de 60hz NTSC versie te gaan. Het is hoe dan ook een game die je gespeeld moet hebben, dus doe eens gek en neem ook de sprong wereld van reproductie games.

[Seiken Densetsu 3, Neill Corlett v 1.00 Reproductie | Super NES | Regio: Amerika]

1 reactie

Opgeslagen onder Digi-taal

Een Reactie op “Terug naar 1995

  1. Pingback: Doe eens gek, start een leger | patraversus

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s