Met je bal tegen de muur

Kirby's Block BallEr komt een dag dat je favoriete game met een save batterijtje geen gegevens meer opslaat. Ik kijk niet uit naar die dag, hoewel alles voorlopig in orde is. Toch heb ik een voorbode van onheil in mijn bezit, want mijn tweedehands exemplaar van Kirby’s Block Ball weet al een tijdje niet meer hoe het voelt om data op te slaan.

Toen ik vorig jaar eindelijk een compleet exemplaar van deze game wist te bemachtigen bleek al snel dat de verkoper een belangrijk detail was vergeten te vermelden in de advertentie. Het was een flinke domper toen ik na mijn eerste potje spelen erachter kwam dat al mijn moeite voor niks was geweest. Het viel me zelfs zo tegen dat ik de game bijna een jaar niet meer zou aanraken.

Nou spreken we natuurlijk wel over een Kirby game, dus het was slechts een kwestie van tijd dat ik terug zou keren naar deze miskoop. Na een hele reeks Super NES games gespeeld te hebben vond ik het tijd voor iets anders en besloot ik om de Super GameBoy weer eens onder het stof uit te halen. Het moment om Block Ball in één keer uit te spelen was aangebroken.

De game is hevig geïnspireerd door de oude arcadegame Arkanoid, dus om de lengte hoefde ik me gelukkig geen zorgen te maken. Ik betwijfel of er in 1995 veel mensen op zo’n game zaten te wachten, maar HAL Laboratory wilde Kirby maar al te graag als bal gebruiken. Block Ball is op het eerste gezicht een ongegeneerde kloon van Arkanoid, maar het is natuurlijk niet voor niets naar Kirby vernoemd.

De gimmick zit hem in het feit dat in sommige levels beestjes rondlopen die je kan vernietigen om zo hun speciale kracht over te nemen. Kirby kan in normale balvorm natuurlijk ook alle blokjes in het speelveld breken, maar met een power-up op zak gaat dit meestal vele malen sneller. Block Ball onderscheidt zich van andere Arkanoid klonen door de bal speciale eigenschappen te geven, in plaats van het pedaal waarmee je de bal kan kaatsen.

Kirby’s arcade-getinte avontuur is verspreid over een goede vijftig levels, verdeeld over tien werelden. Elke wereld volgt een vast patroon waarin je in de eerste twee levels een power-up kan bemachtigen, gevolgd door een level zonder speciale monsters en daarna een level met een voorproefje op de baas in het laatste level.

Het helpt in de baaslevels meestal enorm als je een power-up op zak hebt. Met name de vuurbal en steen vond ik erg handig, aangezien de meeste bazen qua verdediging hier niet tegen zijn opgewassen. De truc van de game is om zo lang mogelijk een power-up vast te houden, wat nog vrij lastig is aangezien de meeste levels goed voorzien zijn van pijnlijke stekels aan de randen van het scherm. In tegenstelling tot in zijn platformgames kan Kirby een verloren power-up niet meer terug krijgen, dus je moet nog goed op je tellen passen.

Helaas vond ik het leveldesign niet altijd even sterk. Het komt vaak voor de je de controle over Kirby voor een lange tijd kwijtraakt omdat hij in een nauwe of lange passage blijft hangen. Veel levels hebben ook pedalen aan de weerszijden en de bovenkant van het scherm om je zo veel mogelijk controle over de actie te geven, maar dit heeft wel als nadeel dat de actie soms onoverzichtelijk is.

Omdat de game op een oude arcadegame is gebaseerd ligt er ook een grote nadruk op punten verzamelen. Niet alleen kan je hiermee extra levens verdienen, maar heb je ook een bepaald aantal punten nodig om tegen de echte eindbaas te vechten. De savefunctie die zo afwezig is in mijn cartridge is niet alleen essentieel om je een beetje rust te gunnen, maar ook om de beste high-scores op te slaan – inclusief naam van de speler.

Net zoals Kirby’s Pinball Land recyclet de game diverse zaken uit andere Kirby games. Sprites uit Kirby’s Dream Land en Dream Land 2 worden op voorspelbare wijze hergebruikt en ook de muziek klinkt bekend in de oren – hoewel erg levenloos om een of andere reden. De Super GameBoy ondersteuning kom tot uiting in een vrolijke border om het scherm en unieke kleurpaletten per level. Het stelt weinig voor, maar de sprites komen in ieder geval goed tot hun recht op een televisie.

Nou ik de game eindelijk heb uitgespeeld blijf ik met een raar gevoel zitten. Nintendo bracht eerder al een Arkanoid variant uit op de GameBoy in de vorm van Alleyway. Kirby’s Block Ball is zonder twijfel een meer vermakelijke game dan dat stuk antiek, al was het maar vanwege de vormgeving en het feit dat je high-scores kan opslaan. Toch was de meerwaarde van het Kirby thema mij niet altijd even duidelijk.

Krachten als de vuurbal zijn dermate sterk dat je er de hele game mee kan uitspelen, maar een power-up als Needle heeft weer bijna geen meerwaarde. Omdat veel levels goed gevuld zijn met blokjes om te breken moet je haast wel met een power-up spelen, maar met een goede power-up op zak doe je de moeilijkheidsgraad van de game eigenlijk de das om.

Ik heb daarom het idee dat er nog even aan de formule gesleuteld moest worden. Begrijp me niet verkeerd, het is een vermakelijke game, maar ik zie tal van verbeterpunten. Wellicht dat het een goed idee zou zijn om een nieuwe Block Ball te maken met iets betere spelfysica en beter doordachte power-ups? Nintendo nam al een voorproefje hierop met een minigame in Kirby – Power Paintbrush, maar dat kan natuurlijk beter.

Als je in het bezit bent van een 3DS kan je alsnog overwegen om de game aan te schaffen voor de 3DS Virtual Console. Duur is het niet en met iets meer dan vijftig levels ben je in ieder geval verzekerd van een unieke Kirby game. Eentje die wel zal saven, in tegenstelling tot mijn exemplaar.

[Kirby’s Block Ball | Super GameBoy | Regio: Europa]

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Digi-taal

Geef een reactie

