Explosief plezier

Super BombermanEen tijdje geleden ging ik even terug naar de zomervakantie van 1994. Veel van het heerlijke zomerweer destijds kan ik me eigenlijk niet herinneren, want een groot deel van mijn vrije tijd werd toen opgeslokt door eindeloze ochtenden waarop ik met vrienden Super Bomberman speelde.

Ik kende Bomberman destijds nog van zijn avonturen op de NES, toen hij nog Dynablaster heette. Die game had een unieke opzet, want je moest door middel van bommen plaatsen het speelveld vrijwaren van monsters. Hoewel een memorabele game haalde het toch niet bij zijn grote broer op de Super NES, die zich met recht Super Bomberman mocht noemen.

In de 16-bit versie kwam het explosieve potentieel van het Dynablaster concept echt goed tot uiting. De Super NES game had namelijk niet alleen een 2 speler Story Mode, maar ook een aanstekelijke Versus Mode voor maar liefst vier spelers. Zet vier jongelui in dezelfde kamer, geef ze explosieven en de rest gaat vanzelf. Dat klinkt wellicht verdacht, maar Bomberman was allerminst een trainingskamp voor aanstormende terroristen. In tegendeel! De vurige actie zorgde eerder voor verbroedering dan destructieve gedachtes.

Tijdens het spelen komen gevoelens naar boven die je alleen maar tijdens de beste competitieve bezigheden ervaart. De game dwingt je om je tegenstanders beter te leren kennen, zodat je ze in een kettingreactie van explosies naar het hiernamaals kan knallen. Het zweet staat je in de handen als je drie tegenstanders in de val probeert te lokken, terwijl zij dat met jou doen. Niemand is veilig en de willekeurige power-ups die iedereen bemachtigt kunnen al je snode plannen in één klap ongedaan maken.

De willekeurigheid van het spelverloop vind ik prima. Ik word liever opgeblazen door een tijdbom in Bomberman dan dat ik een potje racen win in Mario Kart omdat de computer opmerkt dat ik slecht bezig ben en me een onevenredig krachtige power-up toebedeelt. Dan heb ik toch liever de chaos en wanhoop die altijd uitbreekt tijdens het spelen van Bomberman.

Omdat ik laatst maar één medespeler tot mijn beschikking had lieten we na een half uurtje Versus Mode alweer voor wat het was. Je kan in plaats van menselijke tegenstanders ook tegen de computer spelen, maar zelfs op de hoogste moeilijkheidsgraad bleek deze niet al te pienter te zijn. Gelukkig was er ook nog de redelijk robuuste Normal Mode.

In deze modus krijgen de typische Bomberman arena’s een heel andere dimensie omdat ze bezaaid zijn met vijanden. Hier is het niet de bedoeling dat je je medespeler aan gort knalt, maar dat je alle vijanden opblaast zodat je naar het volgende level kan gaan. Het is een simpele opzet, maar nog steeds erg vermakelijk.

Er zijn in totaal zes werelden met elk acht levels. Aan het eind van elke wereld kom je een baas tegen, wat nog voor de nodige variatie zorgt. Deze kunnen heel wat vuur verdragen, maar er is een trucje voor de echte pyromanen. Aan het begin van elk level ben je namelijk tijdelijk onsterfelijk. Gedurende deze periode kan je als een echte zelfmoordterrorist te werk gaan door een kettingreactie van explosies te veroorzaken en in stand te houden. Speel de game op deze manier en je bent in de kortste keren bij de eindbaas.

Het spelen van de game was erg nostalgisch, zeker ook mede dankzij de muziek. De Normal Mode wordt begeleid met energieke pianomuziek, terwijl Versus Mode je op je zenuwen werkt met een nerveus muziekje. Het is een zeer herkenbare soundtrack met een ontegenzeggelijk jaren 90 Super NES geluid.

Super Bomberman was niet de eerste game in de serie en zou ook zeker niet de laatste zijn. Voor mij is het echter wel de meest nostalgische. Het concept is zo tijdloos dat elke variant urenlang spelplezier herbergt, maar voor mij is deze versie voor altijd gelinkt aan die zomervakantie van 1994. ’s Ochtends met vrienden aan Bomberman beginnen als aperitief van geweldige dagen. Dat waren nog eens tijden.

[Super Bomberman | Super NES | Regio: PAL]

1 reactie

Opgeslagen onder Digi-taal

Een Reactie op “Explosief plezier

  1. Pingback: Zweten tot het einde | patraversus

Geef een reactie

