Held op bezoek bij ninja

TMHT III - Radical RescueNadat Konami met Back from the Sewers de technologische limieten van de GameBoy had opgezocht was het tijd om ook op het gebied van speelbaarheid grote stappen te maken. TMHT III – Radical Rescue kwam in 1993 uit en kenmerkt zich vooral door de spelstructuur die Super Metroid een jaar later pas echt populair zou maken.

Hoe anders ten opzichte van zijn voorgangers is Radical Rescue wel niet? Het eindeloze naar rechts lopen van Fall of the Foot Clan en Back from the Sewers is verleden tijd, want de spelwereld is nou een groot doolhof, compleet met handige minimap. De game is zo’n grote stap voorwaarts dat je je afvraagt waarom de eerdere games zo matig waren als de makers ook dit in hun mars hadden.

Je speelt uiteraard wederom met de vier Turtles, maar er is een twist. Shredder heeft drie Turtles gevangen genomen en het is aan Michaelangelo om de basis van de Foot Clan te infiltreren en zijn broeders te bevrijden. Eenmaal bevrijd zijn de andere Turtles ook speelbaar, die eindelijk onderling verschillen. Michaelangelo kan een stukje zweven, Leonardo kan vloeren breken, Raphael kan zich terugtrekken in zijn schild en Donatello kan zich aan muren vasthouden.

Het zijn allemaal handige vaardigheden die je hard nodig zal hebben om Shredder te vinden. Attente gamers zullen ook een duidelijke cyclus herkennen. Om een Turtle te bevrijden heb je een sleutel nodig, die je krijgt door een baas te verslaan. Met je nieuwe Turtle zal je snel een keycard vinden waarmee je een deur kan openen om naar een nieuw gebied te gaan, waar de volgende Turtle zit gevangen.

Het grondig verkennen van de basis wordt ook beloond met pizza’s en life-up containers. Beide komen nog goed van pas, want de bazen vechten allemaal volgens strakke patronen en doen veel schade. Voordat je met Shredder oog in oog zal staan moet je ook nog een bossrush overleven, dus er is alle reden om zo veel mogelijk HP te hebben tegen het einde van de game.

Interessant is dat bekende bazen als Bebop en Rocksteady plaats hebben gemaakt voor veel minder bekende figuren. Het is dat eentje ook in The Manhatten Project meedeed en een andere prominent op de cover van die game stond, anders had ik niemand herkend. Behalve Cyber Shredder dan natuurlijk, die hier met een soort warming up bezig lijkt te zijn voor TMNT Tournament Fighters.

Om de game nog meer te differentiëren van zijn voorgangers is de cartoony look van de tekenfilm ingeruild voor de hardere tekenstijl van de comics. De sprites zijn een stuk kleiner ten opzichte van de vorige games, maar dit heeft wel als voordeel dat de actie nou een stuk soepeler verloopt. De game scrollt vlekkeloos en van slowdown is geen sprake. De grote sprites in Back from the Sewers zagen er wellicht indrukwekkender uit, maar minder is in dit geval meer.

Onverwacht is dat de game niet alleen de structuur van Metroid leent, maar ook elementen van Mega Man lijkt te pikken. Dat je op ladders kunt klimmen is natuurlijk niet zo bijzonder, maar baaskamers zijn afgesloten met deurtjes die rechtstreeks uit Mega Man lijken te komen en ook de aanwezigheid van stekels voelt zeer bekend. Voor mij is de inspiratie in ieder geval duidelijk.

Dankzij de nieuwe speel- en grafische stijl voelt de game echt aan als een nieuw begin voor de serie, hoewel de muziek nog vol zit met herkenbare noten uit de vorige games. Shredder heeft zelfs zijn baasmuziek uit The Arcade Game op de NES, zodat er wel degelijk nog een directe link is met het verleden.

Omdat de game op zo veel punten beter is dan zijn voorgangers zou het makkelijk zijn om de mindere punten over het hoofd te zien. Toch heb ik ook een paar kritische noten te kraken. Mijn grootste probleem is de visuele eentonigheid. Je moet een vrij grote basis verkennen, maar er is maar weinig variatie in het soort kamers dat je bezoekt en unieke kamers zijn er al helemaal niet.

In feite kan je de spelwereld opdelen in buiten, grot 1, grot 2 en basis. Deze stukken zijn niet toebedeeld aan een baas, maar lopen door elkaar heen. Omdat je een minimap hebt zal je nooit echt verdwalen, maar het is allerminst een spectaculaire omgeving om in te avonturieren. Extra jammer is het feit dat de muziek altijd aan bepaalde achtergronden is gekoppeld, waardoor ook deze op den duur gaat vervelen.

Een ander punt van kritiek is dat er in totaal slechts vijf bazen zijn. De basis is groot genoeg om er meer te herbergen en een tussenbaas of twee was goed geweest om de uitdaging een beetje gevarieerder te maken. De makers moeten dit ook gedacht hebben, want voordat je tegen Shredder kan vechten moet je eerst de voorgaande bazen back-to-back verslaan. Een uitdaging is het zeker, maar het voelt meer aan als tijdvulling iets anders.

Wellicht het grootste probleem van de game is het gebrek aan een savefunctie. Radical Rescue werkt in principe goed met checkpoints en paswoorden, maar een batterijtje in de cartridge had de game niet misstaan. Ook is er geen hard mode, wat jammer is voor spelers die wellicht een grotere uitdaging van de normale vijanden hadden gewenst.

Maar goed, deze minpunten bederven de pret niet. Het is niet alleen een innovatieve game, maar ook eentje die lekker speelt. De spelwereld is wellicht klein vergeleken met die uit populaire genregenoten als Super Metroid en Symphony of the Night, maar het feit alleen al dat een GameBoy game gelijkenissen toont met deze grootheden is positief. Des te meer gezien Radical Rescue eerder op de markt was.

Konami is haar Ninja Turtles licentie ondertussen alweer een tijdje kwijtgeraakt, dus een heruitgave op de 3DS Virtual Console of iets dergelijks zit er niet in. Dat is jammer, want net zoals hun andere handheld titel Belmont’s Revenge heeft Radical Rescue wel degelijk iets te bieden aan de moderne gamer. Voor fans van Turtles en Metroid is het hoe dan ook een verplicht nummertje.

[TMHT III – Radical Rescue | GameBoy | Regio: Europa]

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Digi-taal

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s