Woeste commando’s

Contra Advance - The Alien Wars EXMet plezier speelde ik vroeger altijd Contra III, hoewel ik nooit bij machte was om het uit te spelen. Ouder en wijzer besloot ik laatst om dit oud zeer op te lossen. Het was tijd om Red Falcon eindelijk aan gort te schieten dus pakte ik Contra Advance – The Alien Wars EX er eens bij.

Contra Advance is eigenlijk een vreemde verschijning op de GameBoy Advance. Konami ondersteunde het systeem met veel goede titels, waarvan het gros uit originele games bestond. Je zou denken dat deze Contra game – in navolging van games als Castlevania – Circle of the Moon en Gradius Advance – ook compleet origineel was, maar dat is niet het geval. Het is een draagbare versie van Contra III, met de nodige aanpassingen.

Gelukkig is Contra III een echte klassieker, dus het is zeker een waardevolle toevoeging aan de GBA line-up. De game is tot op heden geliefd onder Super NES spelers en staat bekend om zijn iconische baasgevechten en toffe 2 speler modus. Beide zaken hebben de overstap naar de GBA overleefd. Sterker nog, de zwakke overhead levels uit het origineel zijn vervangen met twee levels uit  de Mega Drive game Contra – Hard Corps. Een willekeurige keuze, hoewel het wat mij betreft goed uitpakt.

Interessant is dat men om onduidelijke redenen heeft gesleuteld aan de speelwijze van de originele game. Zo zijn de smart bombs helemaal uit de game gelaten. Deze waren cruciaal om het scherm in een klap vrij te weren van vijanden, maar door het gebrek hieraan is de game aantoonbaar moeilijker. Wellicht dat dit de reden is dat ook de hard mode achterwege gelaten is? Verder heeft men kleine aanpassingen gemaakt aan het levelontwerp en de positionering van vijanden. Het zijn kleine zaken die de meeste spelers niet op zullen vallen, hoewel dat natuurlijk wel de vraag oproept waarom het überhaupt is aangepast.

Een andere wijziging is het feit dat je niet langer twee wapens tegelijkertijd kan dragen. Je commando heeft nog steeds zichtbaar een tweede wapen op zijn rug hangen, maar je kan er niks mee. Zodra je een nieuw wapen bemachtigd stuitert het origineel op vreemde wijze uit je personage. Je kan het opnieuw oprapen als je liever je oude wapen hebt, maar het ziet er maar vreemd uit.

Een verandering met verstrekkende gevolgen is de verbeterde besturing. Contra Advance gaat mee met de tijdsgeest van 2002 en het is mogelijk om elke richting in te lopen terwijl je wapen gefixeerd is op één plek. Ook kan je nog steeds vanuit stand schieten door op de R-knop te drukken, waardoor je in ieder geval een kleine kans maakt om het einde van de game te bereiken.

Omdat je gericht kan schieten én lopen tegelijkertijd mis je zaken als de smart bomb en twee wapens dragen niet echt. Dat deze mogelijkheden je zijn ontnomen is op zich vreemd, maar de basis van de game is door één simpele toevoeging aantoonbaar verbeterd. En de verbeterde besturing zal je nog hard nodig hebben, want oh wat is de game moeilijk.

Voetsoldaten marcheren links en rechts het beeld in, monsterlijke wezens duiken op als bazen en mechanische creaties proberen het laatste menselijke verzet te onderdrukken. Red Falcon hanteert duidelijk een strak handboek als het op de aarde veroveren aankomt en het is een wonder dat je eenzame spierbundel de ene na de andere aanslag op zijn leven weet te overleven.

De makers maken je het extra lastig, want je hebt maar een paar levens en slechts vijf continues. Dat lijkt misschien voldoende om slechts zes levels te overwinnen, maar dat is het natuurlijk niet. In Contra Advance moet je strijden voor elke meter die je kan winnen en goed onthouden waarom je doodging. Als je een kans wilt maken om Red Falcon te zien, laat staan hem te vermoorden, kan je beter over goed uithoudingsvermogen beschikken.

Nou zat het met mijn uithoudingsvermogens wel goed en is de missie ondertussen geslaagd. Red Falcon is verleden tijd en de aarde is weer gered. Ik krijg de indruk dat de game niet echt geliefd is onder die-hard Contra fans, maar mij is het goed bevallen. Het duurde een weekje voordat ik alle vijandelijke aanvallen en patronen doorhad, maar toen was Red Falcon ook echt kansloos.

Voor wie toe is aan een pittige uitdaging op zakformaat is Contra Advance zeker geen slechte keuze. Goede alternatieven zijn Operation C op de GameBoy en Contra 4 op de Nintendo DS. Laatstgenoemde is erg geïnspireerd door Contra III en is zeker de moeite waard, al was het maar omdat Contra en Super C ook op de cartridge staan. Genoeg keuzes dus om in de huid van een woeste commando te kruipen en de wereld te redden.

[Contra Advance – The Alien Wars EX | GameBoy Advance | Regio: Europa]

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Digi-taal

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s