Nieuwe boost power

F-Zero - GP LegendDat een mens vreemde dingen doet op warme zomerdagen bleek maar weer eens toen ik een tijdje terug zomaar F-Zero – GP Legend begon te spelen. Het vervolg op F-Zero – Maximum Velocity kon mij nooit echt bekoren, maar ik geef toe dat de game eigenlijk nog niet zo verkeerd is.

Wellicht dat nostalgie voor Maximum Velocity ook een beetje in de weg zat al die tijd. Het was immers één van de twee games die ik bij mijn import GameBoy Advance kocht en helemaal kapot had gespeeld. Blijkbaar zat ik destijds enorm te wachten op een vervolg op het originele F-Zero, want als er een game is die ik ondertussen met mijn ogen dicht uit kan spelen dan is het die wel.

Mijn bekendheid met Maximum Velocity zat me in eerste instantie duidelijk in de weg toen ik jaren geleden GP Legend voor het eerst speelde. De besturing is immers anders, om nog maar te zwijgen over de algehele toon van de game, die mede dankzij de anime tie-in een stuk opgewekter is. Captain Falcon en kornuiten kenden we natuurlijk al, maar in GP Legend kan je in een Story Mode ook kennis maken met een flink aantal nieuwe coureurs, allemaal voorzien van irritante persoonlijkheden.

Een Story Mode in een racegame, het is eigenlijk onzin. Er is uiteindelijk maar één coureur en dat ben jij zelf.  Dit was nooit een probleem in andere F-Zero games, waar je je enkel over de keuze van je futuristische bolide zorgen hoefde te maken. In GP Legend kies je echter een voertuig met meegeleverde coureur, ook buiten Story Mode om. Je kan hieraan duidelijk merken dat men de game – in ieder geval in Japan – vooral ook als promotiemiddel voor de gelijknamige tekenfilm wilde gebruiken.

Het zal allemaal wel. Mijn keuze gaat steevast uit naar Lucy Liberty, een dame in een gele wagen zonder wielen. Haar persoonlijkheid en uiterlijk zullen me een worst wezen, het is de wagen waar ik interesse in heb. Vol vertrouwen neem ik de besturing over en glijd ik over het parcours in GP Legend. Die Legend in de titel verwijst overigens naar mij, want ik word altijd eerste, ook op expert moeilijkheid.

Daar wringt trouwens wel een beetje de schoen. In Maximum Velocity mocht ik blij zijn als ik na een uur spelen op expert een beetje vooruitgang had geboekt, maar in GP Legend lijken mijn mederacers een stuk coulanter. Dat is jammer, want ontwikkelaar Suzak had wel degelijk een paar veranderingen doorgevoerd die noemenswaardig zijn.

Het meest in het oog springend is de nieuwe methode om je boost power te gebruiken. In de vorige game kreeg je één nieuwe boost na een rondje racen, maar hier kan je a la F-Zero X je levens inruilen voor een boost. Dit gooit de hele dynamiek van de game op de kop, waardoor het strategisch opsparen van een boost is ingeruild voor levensbalkmanagement. Mijn persoonlijke voorkeur gaat nog steeds uit naar de eerste manier, maar de F-Zero X methode is een goed alternatief.

Een andere welkome vernieuwing is de toevoeging van korte uitdagingen. Dit is uiteraard geen vervanging van racen op expert moeilijkheidsgraad, maar de korte uitdagingen zijn ideaal om even tussendoor te spelen. Het blijft immers een handheld game. Belangrijk is ook dat je nog steeds multiplayer kan spelen, wat altijd de beste keuze is als je een paar goede medespelers hebt.

Minder interessant vind ik de focus op de tekenfilm. De hele Story Mode leidt alleen maar af van Grand Prix en is totaal overbodig. Uiteraard moet je deze modus wel spelen om nieuwe wagens te unlocken, dus het neemt ook nog eens onnodig tijd in beslag.

Technologisch gezien is de game nauwelijks verder dan Maximum Velocity – of zelfs F-Zero op de Super NES. Een paar parcours zijn grafisch gezien iets vernuftiger ontworpen, maar voor de rest is het nauwelijks te onderscheiden van zijn voorgangers. Qua presentatie is de enige echte verandering merkbaar in de muziek, dat nou volledig bestaat uit bekende F-Zero nummers. De game is hierdoor lang niet zo somber als zijn voorganger, hoewel ik juist dat aspect van Maximum Velocity wel kan waarderen.

Maar goed, GP Legend is eigenlijk dus F-Zero: de Anime – de Game. Het staat een stuk dichterbij F-Zero X, maar de meerwaarde hiervan is uiteindelijk maar twijfelachtig. Suzak heeft in principe precies dezelfde game gemaakt als ND Cube eerder al deed en dat is eigenlijk een beetje vreemd. Het is een van de meest overbodige vervolgen die ik ken, maar het is wel onmiskenbaar F-Zero. En meer F-Zero gaat er aan het eind van de dag altijd wel in.

[F-Zero – GP Legend | GameBoy Advance | Regio: Europa]

1 reactie

Opgeslagen onder Digi-taal

Een Reactie op “Nieuwe boost power

  1. Pingback: Op volle toeren vooruit | patraversus

Geef een reactie

