Oude naam, geen bezieling

Pocky & Rocky with BeckyIk had eigenlijk niet gedacht ooit nog eens Pocky & Rocky with Becky te bemachtigen, maar hier zit ik dan, game uitgespeeld en wel. De Super NES games in deze serie zijn onder liefhebbers welbekend, maar ik vraag me af hoeveel mensen wisten dat het laatste deel op de GameBoy Advance was uitgebracht?

Veel zullen het er in Europa in ieder geval niet zijn, want de game heeft hier nooit voet aan wal gezet. Toen de game net was uitgebracht liet ik het schieten ten faveure van andere zaken, dus ik ben blij dat ik het alsnog wist te bemachtigen. De prijs was niet ideaal, maar aangezien dit soort games zelden langskomen waagde ik het er maar op.

Tijdens het spelen kwam ik er helaas al snel achter waarom ik de game destijds nooit had geïmporteerd. Het thema is geesten uitbannen, maar met pijn in het hart moet ik constateren dat ontwikkelaar Altron ook zo’n beetje alle persoonlijkheid uit de game heeft verbannen. Dat is erg jammer, want het appeal van de Super NES games ligt deels in de levendige, Japanse vormgeving. Felle kleuren, grote sprites en vreemde geluiden waren net zo belangrijk als hoe de game speelde.

Het goede nieuws is dat de game in grote lijnen nog steeds hetzelfde speelt als voorheen – hoewel het meer wegheeft van de arcade game Kiki Kaikai dan de Super NES games. Het is een shoot ‘em up vanuit vogelvluchtperspectief en je speelt als een Shinto priesteres (of wasbeer) om een golf aan geesten terug te sturen naar het hiernamaals.

De toevoeging van het personage Becky verandert nauwelijks iets aan de opzet van de game. De enige reden om haar überhaupt te selecteren is dat ze een diagonaal shot heeft. Pocky heeft echter exploderende schoten, terwijl wasbeer Rocky een hittezoekende aanval heeft. Elk wapen heeft zo zijn eigen voordelen, hoewel Pocky en Becky uiteindelijk het beste spelen met een speciale vuurbalaanval, die hun standaard aanval nota bene onmogelijk maakt.

De actie is uitgesmeerd over 7 korte levels. Van alle kanten komen cartooneske geesten op je af, maar het is in de praktijk niet al te moeilijk om ze te overmeesteren. Behalve schieten met kaarten heb je ook een mêlee aanval en een schermvullende special. Deze laatste is gelimiteerd, hoewel je in elk level een paar nieuwe kan oppikken. Je kan ze sowieso niet bij baasgevechten gebruiken, dus voel je vrij om ze in de levels te gebruiken als je op het punt staat door iets geraakt te worden.

In tegenstelling tot in de Super NES games kan je maar twee keer geraakt worden. Voorheen kon je je personage nog aankleden met gekke konijnenoren en dergelijke voor extra bescherming, maar in deze GBA game hoef je dat soort frivoliteiten helaas niet te verwachten. Hierdoor is de Hard Mode wel extra lastig, waardoor de game in ieder geval nog een beetje uitdagend is.

Omdat de levels aan de korte kant zijn stoorde ik me een beetje aan de extreme lineairiteit. In sommige levels kan je een zijstraatje induiken, maar deze lopen altijd dood en herbergen meestal niks dat de moeite waard is. Ook de besturing had ongetwijfeld gedijd bij een knop waarmee je je personage op de plaats vast kon zetten en zo gericht kon schieten. Maar goed, als ik zaken op ga noemen die beter hadden gekund ben ik waarschijnlijk nog wel een tijdje bezig.

Pocky & Rocky with Becky lijkt precies in hetzelfde straatje te passen als andere remakes van Taito. Dit bedrijf was zich duidelijk bewust van het feit dat ze nog een aantal toffe titels in hun catalogus hadden, maar ontbeerde het aan het talent om nieuwe games in deze series de moeite waard te maken. Cameltry op de Nintendo DS was een aanfluiting, The Legend of Kage 2 was gemaakt voor het verkeerde systeem en Pocky & Rocky is uiteindelijk zo levenloos als het maar kan.

Dat is erg jammer, want deze serie verdient beter. De GBA game is dankzij zijn gelimiteerde verkrijgbaarheid met recht een curiositeit, maar ik vrees dat fans van de Super NES games bedrogen uitkomen. Ik in ieder geval wel.

[Pocky & Rocky with Becky | GameBoy Advance | Regio: Amerika]

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Digi-taal

Geef een reactie

