Mens en mutant, hand in hand

X-MenMijn broer vroeg zich af waarom ik superheldenfilms nooit serieus neem. Ik kijk vrijwel alles, maar negeer dit subgenre inderdaad als het even kan. Vermoedelijk komt het omdat ik mijn hele leven lang gelicentieerde films en games hard zie falen. Een licentie is wat mij betreft een korte route naar succes, maar misschien kloppen mijn vooroordelen niet altijd?

Aangemoedigd door mijn broer besloot ik me eens te verdiepen in het subgenre van kleurrijke superhelden. Ik kijk immers ook drek als de Resident Evil films en Lanceplotation films, dus ik kan me net zo goed volledig in de stront dompelen. Volgens hem was X-Men (2000) een goede plek om te beginnen. Waarom ook niet, de X-Men strips had ik nooit gelezen, dus nostalgie stond niet in de weg om de film een eerlijke kans geven.

X-Men draait om een groep mutanten die de mensheid probeert te beschermen van kwaadwillende mutanten. Professor X (Patrick Stewart) heeft een school voor jonge mutanten, waar hij ze leert om op verantwoorde wijze om te gaan met hun genetische defecten. Mutanten zijn immers fysiek en mentaal verder dan normale mensen, dus het is makkelijk om hier misbruik van te maken.

Goed voorbeeld hiervan is Magneto (Ian McKellen). Hij is van plan de mensheid uit te roeien. Dat is nogal extreem van hem, maar de mensheid in de wereld van X-Men is dan ook niet aardig tegen mutanten. Onbekendheid leidt tot angst en angst leidt tot haat. Magneto is niet alleen veelvuldig gepest vanwege zijn dikke neus, maar heeft ook nog eens als kind de tweede wereldoorlog in een concentratiekamp meegemaakt en is dus voorspelbaar bitter.

Professor X is zijn tegenpool en vind dat mensen en mutanten samen moeten kunnen leven. Hij heeft veelbelovende protegés als Cyclops (James Marsden), Jean Gray (Famke Janssen) en Storm (Halle Berry) aan zijn zijde staan en krijgt ook de hulp van de onstuimige Wolverine (Hugh Jackman) en Rouge (Anna Paquin). Zal het ze lukken om Magneto’s plan te dwarsbomen?

Dat is een domme vraag, want het blijft natuurlijk een grote blockbuster gebaseerd op een stripreeks. Gedurende de film houden beide groepen elkaar aardig in balans, maar de uitkomst staat al vanaf het begin vast. Opvallend vond ik het dat gewone mensen links en rechts worden doodgemaakt, terwijl de mutanten nooit echt in de problemen komen. Iedereen moest blijkbaar behouden worden voor het onvermijdelijke vervolg.

Maar goed, feit is wel dat de film erg soepeltjes verloopt en dat het audiovisueel uitstekend in elkaar zit. We worden nooit lastig gevallen met scènes vol met expositie, maar de meeste personages hebben genoeg ruimte om zich een beetje te ontwikkelen. Tenminste, de hoofdrolspelers dan. Cyclops en Storm lopen er eigenlijk maar wat bij en jongens als Sabretooth (Tyler Mane) en Toad (Ray Park) zijn karakterloze slechteriken.

Het viel me op dat de special effects voor een film uit 2000 erg goed waren. Natuurlijk wordt er veel gebruik gemaakt van CGI en wire stunts, maar het zag er prima uit. Dit zijn duidelijk geen normale mensen en zo gedragen ze zich dan ook niet. Magneto is een levende magneet, Jean kan objecten laten vliegen, Wolverine vecht met zijn typerende klauwen en Toad heeft een vrij robuuste tong. Ook het stuntwerk was overtuigend en ik heb me eigenlijk geen moment verveeld.

X-Men is qua verhaal wellicht geen verheffende film, maar als simpele actiefilm is het zeer goed te doen. Het behandeld zware thema’s die het niet echt recht kan aandoen, maar tegelijkertijd kan je de film er ook niet van beschuldigen dat het onderwerpen als haat misbruikt voor makkelijke plotlijnen. De film is uiteindelijk te braaf voor mijn smaak, maar ik heb zeker slechtere gezien.

[X-Men | Blu-Ray | Regio: 2]

3 reacties

Opgeslagen onder Cinematiek!

3 Reacties op “Mens en mutant, hand in hand

  1. Pingback: Gevangen in een kinderlichaam | patraversus

  2. Pingback: Eind goed, al goed? | patraversus

  3. Pingback: Boze mannen, slechte film | patraversus

Geef een reactie

