Verslaafd aan blokjes

Pokémon Puzzle ChallengeOoit voorgekomen dat je je schaamde om een game te bezitten? Als onderdeel van een grotere set kreeg ik Pokémon Puzzle Challenge in mijn bezit, maar wist me er geen totaal geen raad mee. Pokémon, dat speel je als volwassen kerel toch niet. Laatst raapte ik mijn moed bij elkaar en stopte de cartridge toch in mijn GameBoy. Wat blijkt? Deze game is geweldig verslavend!

Ik voel me ondertussen natuurlijk behoorlijk stom dat ik me zo door mijn vooroordelen heb laten misleiden. Niet omdat ik Pokémon opeens wel ben gaan waarderen, maar omdat ik een supertoffe game bijna links liet liggen. Sterker nog, het had niet veel gescheeld of ik had het ongespeeld op Marktplaats gezet.

De onverwachte kracht van Puzzle Challenge zit hem geheel in het feit dat het eigenlijk Tetris Attack is met een Pokémon thema. Nou wil het toeval dat ik mijn hele leven Tetris Attack en al zijn varianten niet heb gespeeld, dus deze GameBoy Color game was een heuse ontdekkingsreis in een wereld van een geweldige cultgame.

Het spel speelt ondanks de oude Tetris naam helemaal niet zoals die klassieker. In Puzzle Challenge moet je blokjes met elkaar omwisselen via een cursor, een beetje zoals in Zoo Keeper. Het grote verschil met Zoo Keeper is echter dat hier constant nieuwe blokjes het speelveld in worden geduwd. Zodra ook maar één blokje de bovenkant van het scherm raakt ga je game over.

Het oplijnen van drie of meer blokjes doet ze verdwijnen, maar er is een belangrijkere truc voor succes. Slimme spelers delen hun speelveld zo in dat vallende blokjes bij contact met andere blokjes ook verdwijnen. Op deze manier creëer je een kettingreactie en verdien je veel punten, of vervuil je het veld van je tegenstander met rotzooi.

Dat laatste punt is ook meteen de grote verslavende factor van Puzzle Challenge. In Marathon Mode oneindig lang combo’s maken om punten te scoren is leuk en aardig, maar het spel komt pas echt tot leven als je tegen een vriend of de CPU speelt. Hoe groter de kettingreactie hoe meer puin je tegenstander tegemoet kan zien en hoe minder tijd hij zal hebben om zijn scherm leeg te krijgen.

Kettingreacties zijn voor nieuwe spelers misschien niet heel intuïtief en daarom doe je er ook goed aan om eerst wat tijd in Training en Puzzle Mode door te brengen. Met name de laatste is handig om in korte tijd de fijne kneepjes van het spel door te krijgen. Geloof mij maar als ik zeg dat je veel opsteekt in deze sessies.

Het spel heeft natuurlijk ook een lichte Pokémon dimensie. Je zal als Pokémon trainer de strijd aan moeten gaan met andere dierenbeulen en je kan ook nieuwe Pokémon winnen voor in je team. Je hebt in principe niks aan nieuwe teamleden, maar ja, “gotta catch them all!” Mocht je team onverhoopt weggevaagd worden dan kan je altijd een continue nemen, dus doodgaan heeft geen grote gevolgen.

Behalve de personages komt ook de muziek uit andere games, Pokémon Gold en Silver welteverstaan. Het zijn doorgaans luchtige deuntjes en ze doen zeker geen afbraak aan het spel. Vooral voor Pokémon fans zal het veel nostalgische waarde hebben vermoed ik.

Een voordeel van games uit het GameBoy Color tijdperk is dat save ondersteuning vrij standaard is en Puzzle Challenge is gelukkig geen uitzondering. Het spel saved niet alleen je scores en Pokémon, maar je kan ook midden in een sessie een tijdelijke save maken zodat je altijd het spel uit kan zetten als het nodig is. Dit klinkt wellicht als een kleine voetnoot in dit tijdperk van flash geheugen in ongeveer elk mobiel apparaat, maar dit concept won pas zo’n 15 jaar geleden aan populariteit.

Wikipedia wist me nog te vertellen dat er ook varianten van Puzzle Challenge op de GameBoy Advance en Nintendo DS zijn. Ik moet zeggen dat ik nieuwsgierig ben. Wellicht dat deze ongewilde Pokémon game het begin is van een langdurige obsessie. Blij ben ik in ieder geval wel dat ik het spel een kans heb gegeven.

[Pokémon Puzzle Challenge | GameBoy Color | Regio: Europa]

1 reactie

Opgeslagen onder Digi-taal

Een Reactie op “Verslaafd aan blokjes

  1. Pingback: Bedolven onder de blokjes | patraversus

Geef een reactie

