Op pad met je dierenvrienden

ZoooHoera! Lang leve de lente! De natuur komt weer tot leven en links en rechts krijgen mensen van alle leeftijden lentekriebels. Het groene gras, de strakke blauwe hemel en de roze kersenbloesem deden me verlangen naar een game vol primaire kleuren. Het was hoognodig tijd om Zooo eens in mijn GameBoy Advance te stoppen.

Je bent vergeven als je nog nooit van Zooo hebt gehoord, want Ignition Entertainment besloot om deze GBA game pas uit te brengen toen de Nintendo DS al lang en breed verkrijgbaar was. Toch ken je het spel waarschijnlijk wel onder een andere naam, want Zooo is eigenlijk niks meer dan de eerste versie van het populaire Zoo Keeper!

Oh, Zoo Keeper hoor ik je denken, dan zal hij wel snel uitgeluld zijn. Wat valt er immers nog over deze kleurrijke puzzelgame te vertellen dat al niet algemeen bekend is? Weinig, maar toch wil ik even delen dat ik blij ben dat dit soort vrolijke games bestaan.

Het idee achter het spel is hetzelfde als in Bejeweled: je moet 3 of meer dezelfde vakjes met elkaar in contact laten komen om ze te laten verdwijnen. Het is een oersimpel concept en zelfs de minst toegewijde gamers zullen het binnen no-time begrijpen. De charme van Zooo zit verder in de vrolijk vormgegeven beesten die het spelveld bezetten.

Gele giraffen, rode apen, groene krokodillen, witte panda’s; alles in Zooo is vriendelijk en relaxt. Behalve jij dan, de speler, want jij moet deze nietsvermoedende wezens laten verdwijnen. In Zoo Keeper wordt de indruk gewekt dat je de dieren een dierentuin in loodst, maar in Zooo is het minder duidelijk wat er met je dierenvrienden gebeurt. Vermoedelijk berokken je op grote schaal dierenleed, wat ook zou verklaren waarom een groepje met een wereldreis bezig is in de menu’s.

Gelukkig ben je tijdens het spelen te afgeleid om je te bekommeren over wat je eigenlijk aan het doen bent. Een timer houdt flink de druk op de ketel en naarmate je levels omhoog gaat zal je steeds sneller in de problemen komen. Haaks op de speeldruk staat de achtergrondmuziek, die zeer relaxt is. Ik weet niet wie de muziek voor dit spel heeft gecomponeerd, maar hij of zij wist goed de vrolijke aard van het spel in muziek om te zetten.

Zooo heeft nog een verrassend robuust assortiment aan speelmodi, zodat er in ieder geval nog iets extra te doen is wanneer je even genoeg hebt van Normal Mode. Zo is er een Quest Mode, waarin je op specifieke wijze dieren moet laten verdwijnen. Score- en Time Attack mogen ook niet ontbreken en de game slaat gelukkig je high-scores op – iets dat vroeger wel anders was. Rest nog het curieus genaamde Tokoton, waarin je 100 dieren moet vangen om een level omhoog te gaan.

Als totaalpakket genomen is Zooo wellicht niet zo indrukwekkend als bijvoorbeeld Tetris DS, maar voor een budgetgame kan je echt heel veel slechter doen. Eigenlijk is het enige probleem met Zooo dat er ook versies op systemen met een touch screen zijn, want als er ooit een game was waarbij je een stylus goed kan gebruiken is het deze wel. In latere levels is het goed zoeken naar mogelijkheden om te combineren en de snelheid van de d-pad wil je nog wel eens in de steek laten.

Maar goed, stylus of niet, Zooo is dermate verslavend dat je met elke versie menig uur kwijt zal zijn. Gewoon dierenhoofden aan elkaar linken om punten te verdienen, het spel pretendeert niks meer te zijn dan dat. Vrolijke kleuren, vriendelijke beesten en levendige muziek, meer heb je niet nodig in de lente!

[Zooo | GameBoy Advance | Regio: Europa]

1 reactie

Opgeslagen onder Digi-taal

Een Reactie op “Op pad met je dierenvrienden

  1. Pingback: Verslaafd aan blokjes | patraversus

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s