Schieten op de sheriff

Cop LandCop Land (1997) wordt in sommige kringen als een mislukte film gezien. Ik zie niet echt in waarom. Het is een intrigerend politiedrama met meer acteurs van naam dan vergelijkbare films bij elkaar. Ik had de film in jaren niet meer gezien, maar Netflix herenigde me met dit zwarte schaap uit Sylvester Stallone’s carrière.

Het idee achter de film is dat agenten uit New York in grote getale in New Jersey wonen, om daar een rustig bestaan te leiden. Een idyllisch leven, ware het niet dat hun veilige bestaan voor een groot deel met maffiageld is gefinancierd. Een ander probleem is dat hun veilige thuisbasis hun roekeloos maakt en ze het idee hebben dat ze zelf boven de wet staan.

Centraal in het verhaal staan sheriff Freddy (Stallone), een groep agenten onder leiding van politieluitenant Donlan (Harvey Keitel) en agent Tilden van interne zaken (Robert De Niro). Freddy is een langzame geest die geen enkele moeite heeft om de orde te handhaven in zijn deel van New Jersey, iets dat een logisch uitvloeisel is van het feit dat het gros van de bewoners bestaat uit agenten.

Donlan is een agent met banden met de maffia. Uit broederliefde en gemakzucht zien zijn collega’s dit echter graag door de vingers. Behalve dan Tilden, die al jaren bezig is om de clique te ontmaskeren. Hij heeft echter geen jurisprudentie in New Jersey, waardoor hij is aangewezen op het eergevoel van Freddy om hem te helpen.

Ondanks de aanwezigheid van acteurs die veelvuldig in gangsterfilms opduiken draait de film vrijwel uitsluitend om de foute keuzes van hooggeplaatste agenten. Het is een ongebruikelijke invalshoek voor een film, maar het pakt prima uit. Het complot van de corrupte agenten ontrafelt zich beetje bij beetje en sheriff Freddy hervind stapvoets zijn gezonde verstand.

Het acteerwerk van Stallone mag opvallend genoemd worden. Verwacht geen optreden vol bravoure en zelfvertrouwen zoals we hem kennen uit zijn actiefilms. Nee, sheriff Freddy doet terug denken aan Rocky (1976) en Stallone acteert hem ingetogen en naïef. De sheriff heeft geen idee wat er echt aan de hand is en hoe dichter hij bij de waarheid komt hoe kwetsbaarder hij overkomt.

De andere personages zijn daarentegen bikkelhard. Dat Keitel een foute agent kan spelen bewees hij eerder al in Bad Lieutenant (1992) en hij wordt onder andere bijgestaan door Robert Patrick, niemand minder dan de Terminator. Het personage van De Niro mag dan wel aan de juiste kant van de wet staan, ook hij gebruikt de sheriff als zijn voetveeg.

Het verhaal kent weinig echte verrassingen, maar blijft interessant dankzij de acteurs. De gebeurtenissen in het begin van de film zijn een beetje vergezocht, maar zodra Stallone ten tonele verschijnt weet men van een beperkt verhaal toch het beste te maken. Je zou met dit sterrenensemble een heftige actiefilm verwachten, maar dat is het allerminst en het is juist de relatie tussen de sheriff en stadsagenten die de film interessant houdt.

Stallone heeft in de jaren 90 meerdere misdaden tegen de goede smaak gepleegd, maar de slechte reputatie van Cop Land is wat mij betreft onterecht. De film laat zien hoe macht en loyaliteit goede mensen kan corrumperen, zonder dat ze dit zelf doorhebben. Het is een eeuwenoud thema, maar de gekozen aanpak komt goed uit de verf. Een film die een tweede kans verdient.

[Cop Land | Netflix]

1 reactie

Opgeslagen onder Cinematiek!

Een Reactie op “Schieten op de sheriff

  1. Pingback: Ruis op de spoorlijn | patraversus

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s