Obsessieve kleptomanen opgelet

Donkey Kong CountryEindelijk is het voorbij. Ik ben klaar met Donkey Kong Country op de GameBoy Color. Hoe deze serie door de jaren heen zo populair is gebleven is me een groot raadsel, want ik kan niet zeggen dat het een aangename ervaring was.

Dat één van de grootste releases voor de GBC een port van het originele Super Mario Bros. was zegt vrij veel over de zwakke catalogus games voor het systeem. Nintendo’s opvolger van de GameBoy was slechts een kort leven beschonken, dat totaal parasiteerde op de populariteit van Pokémon. Uitgeverijen hadden geen idee wat ze aan moesten met het systeem, wat resulteerde in een ongekende stroom aan gelicentiëerde drek.

In een poging om het systeem toch nog een beetje elan te geven besloot Nintendo Donkey Kong Country te downgraden naar deze 8-bit handheld. Men had vele jaren eerder nog de Donkey Kong Land games op de originele GameBoy uitgebracht, dus technologisch gezien waren er in ieder geval geen obstakels.

De DK Land games waren destijds haast onspeelbaar omdat de sprites en achtergronden zo gedetailleerd waren dat ze moeilijk van elkaar te onderscheiden waren. De GBC bood wat dit betreft uitkomst met zijn kleurenbeeldscherm. Een ideale gelegenheid dus voor Nintendo en Rare om DK Country in elkaar te Frankensteinen met de assets uit DK Land.

Op zich is de transplantatie naar de GBC goed gelukt. Donkey en Diddy Kong rennen en springen als vanouds door jungles, grotten en andere locaties om hun gestolen bananen terug te winnen van King K. Rool. Onderwater- en mijnkartlevels zorgen voor extra variatie en Cranky Kong en co. zijn ook van de partij om je tussen de levels door te vermaken met minigames en dergelijke.

Alle levels uit de Super NES versie zijn present en het spel speelt grotendeels hetzelfde. De levels zijn hier en daar aangepast om de lage resolutie van het beeldscherm te faciliteren, maar voor fans van het origineel is alles meteen herkenbaar. Voor fans van DK Land overigens ook, want de roofbouw die men pleegde op die game is vrij schaamteloos – hoewel begrijpelijk.

Ten opzichte van de DK Land games speelt het spel een stuk vlotter, wat wel zo fijn is. De voordelen van de iets betere hardware houden daar jammer genoeg op. Vergeleken met zijn monochrome voorgangers biedt DK Country een iets soepelere spelervaring en kleur. Helaas maakt de hardware het spel niet leuker om te spelen.

Dat kan natuurlijk ook niet, want DK Country was nooit een geweldige platformer. In 1994 was men begrijpelijkerwijs nog onder de indruk van de Advanced Computer Modeling (ACM) graphics van Rare, maar deze GBC versie ontmaskert het spel als een vervelende oefening in lompe platformactie voor obsessieve kleptomanen.

Veel levels zijn zo ontworpen dat het maar al te makkelijk is om te sterven, waardoor memorisatie noodzakelijk is. Extra vervelend is het feit dat je soms sneller beweegt dan het beeld kan scrollen, waardoor je bij voorbaat met de rem op het gas moet spelen. Het gevolg is dat je paranoïde door de levels beweegt, obstakel voor obstakel en vijand voor vijand.

Dit ongemakkelijke gevoel wordt versterkt door het feit dat veel vijanden dezelfde kleuren hebben als achtergrondelementen. Leuk dat de Kremlins nou groen gekleurd zijn, maar wat heb je daar aan als veel achtergronden dat ook zijn? De GBC heeft niet het kleurbereik van een Super NES en zo zijn we in de praktijk dus nog steeds niet veel verder dan in de DK Land games.

Het helpt ook niet dat de besturing allerminst perfect is. Met name het gebruik van de B knop is vreemd, waarmee je kan rennen, aanvallen en tonnen oppakken. In momenten van dubio laat de knop het soms afweten en zal je zien dat je aap iets anders doet dan je wilt of de actie met vertraging uitvoert. Strakke besturing is essentieel in een platformer en het getuigt van slechte vorm dat men dit niet wist te verbeteren voor release.

Uiteraard zitten de levels vol met verborgen goodies, variërend van letters die het woord KONG spellen tot iconen van je vrienden uit het dierenrijk. De grote vraag is echter wie hier op zit te wachten, want alle prullaria bij elkaar harken is vragen om frustratie. De beloning voor het verzamelen van alle rotzooi is een handjevol extra levels. Ik zeg dat het de moeite niet waard is.

Het spel saved je voortgang na elk uitgespeeld level. Of dit een concessie is aan de draagbare aard van het spel of het soms brute leveldesign is onduidelijk, hoewel ik vermoed dat het aan eerstgenoemde ligt. Het is hoe dan ook een aangename verbetering ten opzichte van de console versie. Andere noemenswaardigheden zijn twee flauwe minigames en de mogelijkheid om plaatjes uit te printen met de belachelijke GameBoy Printer.

De extra’s komen over als een dun doekje voor het bloeden. Het is alsof de makers op de hoogte waren van de matigheid van het spel en een paar bullet points voor achterop het doosje nodig hadden om zo kopers over de streep te halen. Ze verbloemen de problemen van het spel echter allerminst.

En dus vraag ik me af waarom ik überhaupt GBC games aan het spelen ben. In 1999 was ik immers nog zo verstandig om het apparaat links te laten liggen ten faveure van de NeoGeo Pocket Color. Dat was nog eens een machine. DK Country was toen de moeite al niet waard en dat is het tegenwoordig nog steeds niet.

Voor de echte fans brachten Rare en Nintendo later nog een port uit op de GameBoy Advance. Die versie kampt vooral met de problemen inherent aan de serie, maar is in ieder geval een stuk beter speelbaar. De Color versie was door deze release meteen achterhaald en heeft waarschijnlijk daardoor ook alle waarde op de tweedehands markt verloren.

Het aantal goede games op de GameBoy Color is zo gering dat je wellicht in de verleiding wordt gebracht om het toch op te pikken, maar de slimme gamer laat het natuurlijk links liggen. Tenzij je een die-hard Donkey Kong verzamelaar bent heeft deze game niks in je collectie te zoeken.

[Donkey Kong Country | GameBoy Color | Regio: Amerika]

1 reactie

Opgeslagen onder Digi-taal

Een Reactie op “Obsessieve kleptomanen opgelet

  1. Pingback: Niks nieuws onder de zon | patraversus

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s