Komt een man een bank binnen…

Dog Day AfternoonIk weet niet of ik in afzienbare tijd de film Dog Day Afternoon (1975) had gekeken als ik niet had geweten dat Lance Henriksen meedeed. Zijn rol bleek uiterst gering, maar de film overtrof al mijn verwachtingen.

Nou waren mijn verwachtingen best hoog gespannen. In de omschrijving op Netflix stond dat Al Pacino een bank zou beroven zodat zijn man met het geld van geslacht kon veranderen. Dit is zonder meer een ongebruikelijke reden om een bank te beroven en de film pakt flink uit met het personage van Pacino.

Pacino speelt Sonny, een Vietnamveteraan met heel veel problemen. Dat hij zijn man een geslachtoperatie had beloofd is slecht het topje van de ijsberg. Hij is ook werkloos en heeft een vrouw en twee kinderen in de bijstand. Daarbovenop komen nog de mentale problemen die hij aan de oorlog heeft overgehouden, waardoor hij zichzelf maar moeilijk kan plaatsen in de moderne maatschappij.

Sonny is dus meer dan een beetje onstabiel en besluit dat het beroven van een bank de makkelijkste manier is om zijn problemen op te lossen. Los gezien van het feit dat zijn problemen helemaal niet alleen met geld op te lossen zijn gaat de bankroof natuurlijk ook helemaal mis. Sonny’s plan was dermate naïef dat hij uiteindelijk met 9 gijzelaars en triggerhappy agenten aan zijn voordeur opgezadeld komt te zitten.

Enkele jaren eerder toonde Pacino met de Godfather films al aan dat hij een groot acteur was en Sonny is in navolging van Michael Corleone één van zijn meest gedenkwaardige rollen. Sonny probeert constant het beste van de penibele situatie te maken en lijkt oprecht om het welzijn van zijn gijzelaars te geven. Tegelijkertijd heeft hij goed in de gaten dat de politie hem bij de eerste kans zal omleggen, hetgeen voor de nodige spanning zorgt.

Pacino kan een film natuurlijk niet in zijn eentje dragen en er duiken tal van andere acteurs in en rondom de bank op. De meest noemenswaardige zijn John Cazale als Sonny’s stille partner, Chris Sarandon als Sonny’s man Leon, Sully Boyar als de goedaardige bankmanager en natuurlijk Lance Henriksen als een FBI agent.

Aangezien het geen actiefilm is moet Dog Day Afternoon het vooral van zijn personages en dialogen hebben en op dit front gooit de film hoge ogen. Sonny’s onderhandelingen met de politie tonen aan hoe bewust hij is van de situatie, terwijl de gesprekken met de mensen in de bank aantonen hoe hopeloos zijn situatie is. Het telefoongesprek met zijn man Leon toont verder aan hoe ondoordacht Sonny bezig is, hoewel de overval wel massa’s mensen op de been bracht om op straat hun steun aan Sonny te uiten.

Het meest interessante van de film vind ik dat veel van de thema’s die het bespreekt anno nu nog steeds niet zijn opgelost. Werkloosheid is nog steeds een groot probleem, oorlogsveteranen gaan nog steeds de fout in en homoseksuele mensen kunnen nog steeds op onbegrip van bekrompen mensen rekenen. Je zou denken dat 40 jaar na de gebeurtenissen waarop deze film is gebaseerd we deze problemen achter ons hadden kunnen laten, maar blijkbaar zijn we als volk nog niet waar we zouden moeten zijn.

Gelukkig zijn er films als Dog Day Afternoon die niet alleen de vinger op de zere plek durven te leggen, maar ook voor diepgaand entertainment zorgen. Als ik niet zo’n groot fan van Lance Henriksen was geweest had ik de film waarschijnlijk nog lang niet gezien, maar zo zie je maar dat het uitpluizen van iemand zijn carrière wel degelijk ook aangename verrassingen met zich mee kan brengen. Het is met ruim 2 uur een lange zit, maar desondanks is Dog Day Afternoon een film die ik iedereen aan kan raden.

[Dog Day Afternoon | Netflix]

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Cinematiek!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s