Red jezelf, niet de wereld

Project S-11Wat een miserabele catalogus heeft de GameBoy Color toch. “Victor, probeer Project S-11 eens. Het is een verticale shoot ‘em up van Sunsoft en best wel tof.” Niet dus. Net zoals het gros van de games uitgebracht voor de GBC is het gewoon shovelware, eentje waar men niet eens een fatsoenlijke naam voor kon verzinnen.

Om te beginnen is het geen echte Sunsoft game. Project S-11 is gemaakt door Paragon 5, een Amerikaanse ontwikkelaar die het vooral van kleinschalige handheldprojecten moest hebben. Wat dat betreft waren ze een goede match voor deze shoot ‘em up, die met 8 eentonige levels ongetwijfeld niet zwaar op de begroting drukte.

Je bent in Project S-11 niet alleen piloot van een hyperdeluxe ruimtevliegtuig, maar ook de aangewezen redder van het universum. Niet bijster origineel, maar voor minder zou ik ook niet mijn vliegtuig instappen. Als ik het spel nog in een positief daglicht wil schilderen dan zou ik zeggen dat het uitziet en klinkt als een verloren game van de Commodore 64.

Je vliegtuigje is maar een paar pixels breed en hoog, evenals het gros van je vijanden. Sprites zijn niet geanimeerd en het ziet er allemaal niet bijster imposant uit. Tot overmaat van ramp willen de minuscule kogels nog wel eens moeilijk te zien zijn op de vaak eentonig gekleurde achtergronden. Je moet het spel al op een GameBoy Player spelen wil je de actie een beetje overzichtelijk houden.

De makers leken op de hoogte van dit probleem en voorzagen de speler daarom van een levensbalk. Het duurt in de regel vrij lang voordat deze helemaal op is, maar zeker in latere levels zijn vijanden niet vies van kamikaze aanvallen, waardoor je ondanks je beste manoeuvres schade zal nemen. Als je een leven verliest verlies je ook geheel in traditie van het genre je power-ups, wat je voortgang natuurlijk enorm bemoeilijkt.

De aanwezigheid van een levensbalk is wat mij betreft de weggever van slordig design. Kogels zijn moeilijk te ontwijken omdat ze vaak nauwelijks zichtbaar zijn en je vijanden lijken geen enkel respect voor hun eigen leven te hebben. Het spel uitspelen is daarom erg afhankelijk van je bereidheid om alle gevaren maar te onthouden. Natuurlijk is dit ook het geval in andere shoot ‘em ups, maar in Project S-11 is de balans helemaal doorgeslagen naar de verkeerde kant.

Helaas zijn bovenstaande zaken niet eens het grootste probleem. Wat het spel echt de das om doet is het feit dat er geen rapid-fire mogelijkheid is. Als je de schietknop ingedrukt houdt schiet je weliswaar automatisch, maar niet snel genoeg om de meeste vijanden binnen een acceptabel tijdsbestek neer te schieten. Je enige alternatief is om als een gek dan maar op de schiet-knop te gaan rammen, maar geloof mij maar dat deze game geen RSI duim waard is.

Nee, zoals het gros van de GBC games is Project S-11 niet eens je tijd waard. Sunsoft moet dat ook gedacht hebben, want ze deden niet eens de moeite om het spel een echte naam te geven. Blijkbaar was er nog een online enquête destijds waarbij fans een betere naam mochten verzinnen, maar daar is klaarblijkelijk niets uit komen rollen, vermoedelijk wegens gebrek aan fans.

De soundtrack is waarschijnlijk het enige noemenswaardige aspect aan de game. Fins wonderkind Jonne Valtonen deed zijn best om er een chiptunefeest van te maken en dat is aardig gelukt. Tenminste, als deze stijl van muziek je ding is. Persoonlijk vond ik het vreselijke herrie, maar smaken verschillen.

Project S-11 is uiteindelijk een typisch GBC product, waarbij een uitgever van naam een nietszeggende B-studio inhuurde om snelsnel een game op de markt te krijgen. Fans van het genre doen er beter aan om Pop ’n Twinbee of Parodius op de GameBoy te bemachtigen, die uit het tijdperk stammen toen ontwikkelaars nog genoeg kennis en tijd hadden om een puike game te maken. Project S-11 kan je – net zoals het meerendeel van de GBC catalogus – gerust links laten liggen.

[Project S-11 | GameBoy Color | Regio: Amerika]

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Digi-taal

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s