Super Batman Land

BatmanIk heb geen idee waarom ik Batman op de GameBoy kocht. Het leek een goed idee. Sunsoft games uit die tijd stonden immers garant voor kwaliteit. Sterker nog, hun eerste NES Batman game is wat mij betreft een klassieker. Niet dat de GameBoy variant per se slecht is, maar toch. Wat heb ik toch vreemde interesses.

Ondanks precies dezelfde boxart als de NES Batman heeft de GameBoy versie helemaal niks met die game te maken. De enige gelijkenissen zijn dat ze beide heel losjes op Tim Burtons Batman film zijn gebaseerd. En met losjes bedoel ik dat de Joker op Jack Nicholson lijkt. Het is dat beide games sidescrollers zijn, maar ze konden eigenlijk niet meer van elkaar verschillen.

In de NES versie was Batman nog een redelijk capabele acrobaat die tegen muren aan sprong om zodoende op indrukwekkende wijze van platform naar platform te zweven. Op de GameBoy gaat het er allemaal iets stroever aan toe. Logisch ook, want het zwart-witte Batmannetje is een nauwelijks herkenbare blob pixels met puntoren.

Bizar genoeg putte Sunsoft geen inspiratie uit hun eigen NES game, maar uit Super Mario Land. Dit is meteen duidelijk zodra je begint met spelen. De sprites zijn klein, de achtergronden Spartaans vormgegeven en er zijn verdacht veel kleine blokjes aanwezig. De gelijkenissen gaan zelfs zo ver dat er twee shoot ’em up levels zijn.

De kleine sprites hebben net zoals in Mario Land het voordeel dat het spel erg overzichtelijk is. Je begeeft je in feite in een Gotham City voor kabouters waar vijanden en open afgronden altijd duidelijk te zien zijn. Helaas is deze Batman niet de meest acrobatische superheld en zal je zeker in het begin nog de nodige hinder ondervinden van zijn stroeve springstijl. Maar goed, ook dit went na een tijdje en voor je het weet zal je je oog in oog met de Joker bevinden.

Apart genoeg vecht Batman niet met zijn vuisten, maar schiet hij iedereen neer met een pistool. Je begint het spel met slechts één kogel, maar in de meeste levels vind je upgrades waardoor je aan vuurkracht wint. Je vindt ook verschillende soorten wapens, wisselend van kogels die door muren kunnen schieten, een laser en batarangs. Laatstgenoemde kan je ook als een soort schilditem vinden, die in een cirkelvorm om je heen zullen draaien.

Het is bizar om Batman omringt door vier vliegende vleermuislogo’s te zien, maar op dat soort momenten weet je in ieder geval weer dat je een videogame aan het spelen bent. Vreemd genoeg zijn er ook items die Batman kunnen downgraden. Zo kan je vuurkracht verliezen, maar ook met een lullig wapen opgescheept komen te zitten dat maar net een half scherm ver kan schieten. Opletten wat je oppikt is dan ook noodzaak.

Helaas waren de ontwerpers niet zo doortastend met het leveldesign, dat na het eerste level niet wezenlijk veranderd. Er worden nog bewegende platformen en onzichtbare valkuilen geïntroduceerd, maar deze worden nooit op een interessante manier gebruikt. Sowieso hebben onzichtbare valkuilen helemaal niks te zoeken in een game als deze, dus hun aanwezigheid – hoewel beperkt tot één level – is maar erg twijfelachtig.

Het spel telt slechts 12 levels, waarvan er twee gewoon baasgevechten zijn. Dit is min of meer in lijn met tijdgenoten en het is natuurlijk ook wel zo fijn als je je handheld game binnen een uurtje uit kan spelen. De vraag is alleen, wat daarna? Batman biedt spijtig genoeg geen hard mode of iets vergelijkbaars, dus eenmaal uitgespeeld dan ben je ook vrij letterlijk uitgespeeld. Dit des te meer daar het spel nou niet bepaald een klassieke spelervaring biedt.

Het enige aspect van het spel dat de tand des tijds nog redelijk heeft doorstaan is de muziek. De componisten van Sunsoft konden zich makkelijk meten met de beste van bedrijven als Konami en Capcom en ze wisten ook voor deze simplistische handheld game nog een puike soundtrack te schrijven. Het is misschien niet zo memorabel als de muziek in de NES versie, maar reden tot klagen is er zeker niet.

Veel reden om verder over deze game uit te wijden is er trouwens ook niet. Het doet niet genoeg fout om een hatelijk product te zijn, maar doet ook niet genoeg goed om tegenwoordig nog gespeeld te worden. Het meest opmerkelijke aan Batman is dat het zo overduidelijk door Super Mario Land is geïnspireerd. Net zoals het spel zelf is dat niet de meest ideale conclusie die ik kon trekken, maar ook niet de slechtste.

[Batman | GameBoy | Regio: Europa]

3 reacties

Opgeslagen onder Digi-taal

3 Reacties op “Super Batman Land

  1. Pingback: Terug de schaduw in | patraversus

  2. Pingback: Mega Man redux | patraversus

  3. Pingback: Batman ziet het niet zitten | patraversus

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s