Nou zuigt hij echt

Kirby's Dream Land 2Het duurde even, maar zo’n 17 jaar na dato heb ik eindelijk Kirby’s Dream Land 2 weten te bemachtigen. En wat blijkt? Het is niks meer dan een zielloze imitatie van Kirby’s Adventure. Mijn teleurstelling is dan ook groot.

Het is niet de eerste keer dat we een vervolg op de GameBoy de fout in zien gaan. Denk bijvoorbeeld maar aan Mega Man II en Super Mario Land 2. Wat deze vervolgen gemeen hebben is dat elementen uit de consolegames waarop ze gebaseerd zijn klakkeloos naar een handheld game zijn vertaald, ogenschijnlijk gewoon omdat het kon. Dit is extra schrijnend in het geval van Kirby, dat stevige roots in handheld design heeft.

Kirby’s Dream Land is een elegante game, eentje die je zonder veel moeite in een uurtje uit kan spelen. Voor veeleisende gamers is er nog de hard mode waarin het spel totaal op zijn kop wordt gegooid. Kirby’s Adventure tilde het concept van Kirby naar een hoger niveau en het lag voor de hand dat Dream Land 2 het beste uit beide games zou combineren. Helaas is dat niet gelukt.

Zoals verwacht kan Kirby nou net zoals in zijn NES avontuur de vaardigheden van een handjevol vijanden kopiëren. Ook het aantal levels is flink opgeschroefd en deze zijn nou verdeeld over zeven werelden, wederom net zoals op de NES. Kirby wordt zelfs bijgestaan door drie vrienden uit het dierenrijk; een hamster, uil en vis welteverstaan. Dat ziet er op het eerste gezicht prima uit, maar Dream Land 2 valt tijdens het spelen al snel uit elkaar als een soort Chinees imitatieproduct.

Zo is het leveldesign in het gros van de levels totaal ongeïnspireerd. Het elegante ontwerp uit het originele Dream Land is hier niet te bespeuren en je hebt vaak het gevoel dat je je in een wereld begeeft die met maar weinig liefde in elkaar is gezet. De levels zijn uitermate simplistisch ontworpen en uitdaging is ver te zoeken. De vaardigheden die je kan kopiëren heb je meestal niet eens nodig, met uitzondering om speciale blokjes te breken die de weg naar 1ups en dergelijke belemmeren.

Het gebrekkige leveldesign maakt het des te opvallender dat er wel degelijk nieuwe elementen zijn geïntroduceerd. In sommige levels wordt Kirby door wind of waterstromingen een bepaalde richting ingeduwd, er zijn blokjes die smelten als je er even opstaat en in de meeste levels kan je een van Kirby’s vrienden redden. Helaas wordt er vrijwel niks interessants met deze nieuwe elementen gedaan, Kirby’s huisdieren voorop.

Ze hebben hun eigen levensbalk en zorgen vaak voor een versterking van Kirby’s gekopieerde vaardigheden. Elk hebben ze ook hun eigen secundaire toepassingen en het zal niemand verbazen dat de vis het best tot zijn recht komt in waterlevels en de uil in plaatsen met open lucht. Omdat deze wezens hun eigen levensbalk hebben wordt het kleine beetje uitdaging dat je in de laatste levels van het spel tegenkomt helaas vakkundig de das omgedaan.

Visueel is het net zoals het eerste Dream Land een hoogtepunt op de oude GameBoy, hoewel het niet veel beter uitziet dan zijn voorganger die enkele jaren eerder uitkwam. Tegen 1995 was Super GameBoy ondersteuning een vaste eigenschap van nieuwe GameBoy games, hoewel ook Dream Land 2 er met dit apparaatje niet veel beter uitziet.

Net zoals in Kirby’s Pinball Land komen de sprites wel beter tot hun recht op de TV, dus als je een Super GameBoy of GameBoy Player hebt dan kan je het spel beter op je TV spelen. In dit opzicht is het welkom dat het spel onderdeel uit maakt van Kirby’s Dream Collection op de Wii, hoewel die versie weer niet de Super GameBoy effecten ondersteund.

Helaas heeft de audio een grote sprong achteruit gemaakt. Een groot deel van de muziek komt direct uit de NES game, maar de beperkingen van de GameBoy komen sterk naar voren wanneer geluidseffecten kanalen van de muziek het zwijgen doen opleggen. De nieuwe muziek is verder hit en miss, meer miss naar mijn smaak met veel repetitieve deuntjes.

Ik vind het erg jammer dat Dream Land 2 uiteindelijk niks meer is dan een slap aftreksel van Kirby’s Adventure. Het is de derde game in een lange reeks Kirby platformers, maar zijn twee voorgangers zijn duidelijk beter. Ik durf te zeggen dat Kirby’s Dream Land met slechts vijf levels en geen kopieermogelijkheden veruit de betere GameBoy game is van de twee. Fans van Kirby’s Adventure doen er beter aan om Nightmare in Dream Land op de GBA ergens op de kop tikken dan dat ze veel tijd en moeite kwijt zijn om Dream Land 2 te bemachtigen.

Kirby’s Dream Land 2 zou uiteindelijk slechts een beperkte invloed op de serie uitoefenen. Kirby’s huisdieren zouden nog in grotere getalen in Kirby’s Dream Land 3 op de Super NES opduiken en een aantal van de nieuwe vijanden zouden ook nog in latere games gebruikt worden, maar dat was het wel zo ongeveer. HAL Laboraty liet zien dat ze de technologische knowhow hadden om een NES game op de GameBoy na te bootsen, maar verloren zaken als level design en uitdaging volledig uit het oog. Zo zie je maar dat je alleen met de beste technologie nog niet per se een goede game kunt maken.

[Kirby’s Dream Land 2 | Super GameBoy | Regio: Amerika]

2 reacties

Opgeslagen onder Digi-taal

2 Reacties op “Nou zuigt hij echt

  1. Pingback: Met je bal tegen de muur | patraversus

  2. Pingback: Stukjes in de keel | patraversus

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s