Ik ben er klaar voor

Tekken Tag Tournament 2Schreef ik echt dat Street Fighter x Tekken wel eens hét vechtspel van 2012 zou kunnen worden? Mijn cynische voorspelling zat er ruim naast, want Tekken Tag Tournament 2 bevalt die eer. Het is net zoals SFxT een tag-team vechtspel, maar de uitvoering door Namco is vele malen sierlijker dan de grove aanpak van Capcom.

TTT2 lijkt op veel fronten het tegenovergestelde te zijn van SFxT. Bij Capcom handelde men veel te opzichtig uit puur winstbejag ten koste van het spel zelf, maar in TTT2 wist producent Katsuhiro Harada het management te overtuigen dat eventuele extra’s gewoon gratis beschikbaar gesteld moesten worden.

Dat dit bijzonder gebruikersvriendelijk is moge duidelijk zijn. TTT2 heeft tevens als voordeel dat Harada niet kieskeurig hoefde te zijn bij het samenstellen van de speelbare cast. Met net geen 60 personages is TTT2 niet alleen riant gevuld, maar heeft het ook veel weg van een digitaal museum met daarin al je favoriete Tekken personages.

De hele Kazuya familie is natuurlijk van de partij, maar ook vage figuren als Tiger Jackson, Dr. Bosconovitch en zelfs een dunne versie van Bob zijn speelbaar. Ikzelf ben al sinds jaar en dag een Feng Wei speler en ik ben blij dat hij net zoals alle andere personages weer een goede onderhoudsbeurt heeft gekregen waardoor ie net weer anders speelt als voorheen.

Hoewel TTT2 in principe om tag-teams draait heb je ook de mogelijkheid om het solo tegen een duo op te nemen. Of dit echt eerlijk is is natuurlijk de vraag, maar eenzame vechtersbazen doen wel meer schade dan een tag-team personage. Maar waarom zou je jezelf willen beperken op deze manier als het spel met tag-teams in het achterhoofd is ontworpen? Ook ik stapte gauw uit mijn comfort zone en introduceerde Anna Williams als partner van Feng. Het tweetal bleek nog weinig synergie te hebben, maar dat terzijde.

Het is voor beginnende spelers erg makkelijk om een groot deel van de fundamenten van TTT2 helemaal over het hoofd te zien. In basis speelt het spel nog hetzelfde als Tekken 6, maar je doet er verstandig aan om de grondige tutorial genaamd Fight Lab helemaal te spelen. Als je het tag systeem eenmaal onder de knie hebt is het slecht nog een kwestie van je favoriete personages selecteren en de ring betreden – offline of online, wat je liever is.

TTT2 draait gelukkig op robuuste netcode. Het vechtsysteem van Tekken is relatief complex en verijst uiterst snelle handelingen en voortschrijdend inzicht van de spelers. De netcode stelt net zoals in Tekken 6 niet teleur en faciliteert de gevechten uitstekend. Natuurlijk is de kwaliteit van je online matches afhankelijk van je internetverbinding, maar doorgaands zal lag minimaal zijn zodat je tenminste de netcode niet de schuld hoeft te geven als je weer eens verliest.

Het basisproduct is dus uitstekend verzorgd, maar dit was voor Namco niet genoeg. Het spel is tot aan de nok toe gevuld met nieuwe content. Neem bijvoorbeeld de levels. Alle grote regio’s van de wereld zijn vertegenwoordigd en ook ons kleine kaaslandje heeft een level dat zich afspeelt op een bloemenfestival. Verbazingwekkend genoeg is er zelfs een level toegewijd aan Snoop Dogg, of Snoop Lion zoals hij tegenwoordig heet.

Alle levels hebben zoals het hoort hun eigen muziek, welke voor het grootste deel nog goed te pruimen is. Harde beats, nostalgische melodieën en typische vrolijke Japanse deuntjes zijn allemaal aanwezig. Mocht je echter geen fan zijn van wonderschone muziek als Snoop Lions rapnummer dan staat het je vrij om je eigen BGM speellijst samen te stellen.

Weet je nog dat Capcom hoopte dat je geld neer zou leggen voor nieuwe achtergrondmuziek in Street Fighter III Online Edition? Ook Namco leek hiervan gecharmeerd en heeft voor de fans een aantal DLC muziekpakketten klaarliggen, tegen betaling. Het is een curieuze vertoning in een game waarin content koning is, maar aangezien je zelf je eigen playlist samen kan stellen kan dit makkelijk door de vingers gezien worden. Met een beetje moeite maak je immers je eigen best of Tekken playlist.

Een ongelofelijk goede ontwikkeling vind ik trouwens dat alle personages nou hun moedertaal spreken. In veel te veel games zie je dat iedereen of Engels of Japans spreekt, maar in TTT2 worden alle taalbarrières geslecht. Is het vreemd om een Leo in het Duits stoer te horen praten? Ja! Maar het was hoog tijd dat iemand eindelijk eens professionele voice actors inhuurde om spelpersonages net dat beetje extra authenticiteit te geven.

De personage editor ontbreekt natuurlijk ook niet. Je vergaart credits door het spel te spelen en deze kan je als vanouds inruilen voor items om je personage mee te customizen. Hoedjes, bikini’s, nieuwe kapsel en zelfs wapens, je kan het zo gek niet bedenken of het is wel mogelijk in TTT2. De hoge mate van vrijheid van het bewerken van je personage is overigens wel ten koste gegaan van de standaard alternatieve outfits. Een klein smetje, maar wel degelijk jammer.

Grafisch komt het spel ook goed voor de dag en kan het het beste omschreven worden als een opgepoetste versie van Tekken 6. Opvallend is wel dat zodra er 3 of meer personages in beeld zijn de resolutie dynamisch naar beneden wordt bijgesteld. Het is nauwelijks zichtbaar op normale TVs, dus het is wat mij betreft een acceptabele concessie om de framerate stabiel te houden.

Tja, wat valt er nog meer te zeggen over TTT2? Het zet wat mij betreft de nieuwe standaard als het om vrijgevige content aankomt en uit alles blijkt dat de makers het spel met hun ziel en zaligheid hebben gemaakt. Het was ongetwijfeld een lastige klus voor Harada om het management van Bandai-Namco te overtuigen dat betaalde DLC zoals gezien in veel te veel andere games – die van Namco voorop – een erg klantonvriendelijke ontwikkeling is, maar hij heeft het toch maar mooi geflikt.

De speelstijl van Tekken staat na al deze jaren nog steeds als een huis en is haast tot in perfectie doorontwikkeld in TTT2. De nieuwe mogelijkheden van het tagsysteem worden na verloop tweede natuur en zijn achteraf gezien duidelijk de inspiratie geweest voor een aantal systemen in SFxT. (TTT2 kwam in 2011 al in Japanse arcades uit.) In tegenstelling tot Capcoms nobele poging om twee onverenigbare speelstijlen te verenigen is TTT2 duidelijk 100% authentiek.

Als er toch iets op TTT2 aan te merken valt dan is het dat je niet meteen na een gevecht door kan gaan met het volgende. In Tekken 5 en 6 kon je meteen na het einde van een match doorgaan met dezelfde personages, maar in TTT2 trakteert de continue optie je op een veel te lang laadscherm. Er is vast een goede technologische reden voor dit verschijnsel, maar het verziekt de flow van het spel wel een beetje.

Maar uiteindelijk kan ook dit gezien worden als iets positiefs. Potjes TTT2 duren dankzij de ludieke combo’s meestal maar kort en werken al snel verslavend. Dat je als een junkie het laadscherm zit te vervloeken omdat je meer wilt spelen is wellicht het grootste bewijs dat Namco goed werk heeft geleverd.

TTT2 is behalve op de Playstation 3 ook op de X-Box 360 en Wii U uitgebracht. De PS3 en 360 versies zijn vrijwel identiek, maar de Wii U versie heeft nog enkele extra’s waardoor het ontegenzeggelijk de meest complete versie is. Deze extra’s hebben echter geen wezenlijke betrekking op het vechtgedeelte van het spel, dus laat dit niet de doorslag geven om meer te betalen voor de Wii U versie.

En zo was 2012 nog een bewogen jaar voor vechtspelfans. SFxT heeft nog meer dan eerst een slecht imago, hoewel ik het spel nog steeds speelbaar vind. Namco bracht ook nog het puike Soul Calibur V uit, een game die ik met plezier heb gespeeld. Verder waren er nog een nieuwe Dead or Alive, Virtua Fighter 5 – Final Showdown en het downloadbare Skullgirls, om maar een paar games te noemen.

Wat mij betreft is TTT2 echter het totaalpakket, dé game die je echt nodig hebt. ‘Get ready for the next battle’ hoeft mij niet meer verteld te worden, ik ben het al een tijdje!

 [Tekken Tag Tournament 2 | Playstation 3 | Regio: Europa]

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Digi-taal

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s