De kotsende stofzuiger

Opzuigen en uitspugen, Kirby valt in principe het best te vergelijken met een kotsende stofzuiger. Hoewel zijn games bekend staan om het wisselende karakter van Kirby’s vaardigheden moest hij het in zijn debuutgame Kirby’s Dream Land vooral hebben van de basics. De fundamenten van zijn droomwereld waren echter zo solide dat ze de blauwdruk vormden voor groot succes.

Kirby’s Dream Land was in 1992 samen met Super Mario Land 2 nog het definitieve teken dat ook Nintendo bezig was met een tweede generatie GameBoy games. De dagen van minimalisme en arcade-achtige games op het simpele zwart-wit systeem had men ongeveer een jaar eerder al achter zich gelaten en ook Nintendo leek helemaal bij de tijd te zijn.

Dream Land is het kind van onder andere Masahiro Sakurai, wiens grootheid later nog zou blijken met onder meer de Smash Bros. games. Het spel is duidelijk het product van een getalenteerd team, want dit op het eerste gezicht kindervriendelijke spel zit goed doordacht in elkaar en is veel verder in zijn ontwikkeling dan bijvoorbeeld het eerder genoemde Super Mario Land 2.

In eerste instantie lijkt Dream Land de zoveelste korte platformer-lite op de GameBoy. Er zijn slechts vijf levels, die je in minder dan een uur tijd uit kan spelen. Het oogt en klinkt als een gevorderde NES game, maar de vormgeving is net te zoetsappig en de muziek net iets te vrolijk. Laat je hier niet door in de maling nemen, want het is slechts één kant van de medaille.

Zoals veel oude arcade games en eerste generatie GameBoy games is er namelijk ook in deze game een tweede loop, een hard mode zeg maar voor de doortastende spelers. Het is in deze optionele modus dat het spel niet alleen echt tot leven komt, maar ook aantoont dat Kirby van nature al veelzijdig genoeg is en zijn vele kopieervaardigheden die we uit latere delen kennen niet eens nodig heeft.

De genialiteit van Kirby zit hem helemaal in zijn zuigkracht. Door op de B knop te drukken zuigt hij alles op dat voor hem staat. Dit biedt niet alleen bescherming tegen de vele beestjes die Dream Land bewonen, maar stelt hem ook in de gelegenheid om opgezogen objecten als een projectiel uit te spugen. Het is een elegant systeem waarmee je een defensieve eigenschap tegelijkertijd als offensieve eigenschap kunt gebruiken.

In de normale modus kan je grote delen van het spel overslaan door op omhoog te drukken en vervolgens als een ballon door de lucht te vliegen. Het is een strategie die vechten en platformen volledig buiten spel zet, maar Nintendo heeft nou eenmaal een zwak om ook de meest eenvoudige gamers de goede richting in te helpen.

In de tweede loop kom je hier echter niet mee weg. Het gros van de lieve beestjes is vervangen door agressieve tegenstanders die vaak vanuit onverwachte plaatsen het beeldscherm opduiken. Opeens is het noodzaak om goed op je tellen te passen en op reflex zal je vijanden op moeten zuigen om ze even gauw weer tegen een nieuwe horde monsters op te spugen.

De levels en bazen ondermijnen constant je verwachtingen en in tegenstelling tot in alle andere Kirby games zijn er geen andere vaardigheden te bemachtigen waar je op kunt terugvallen – de drie power-up items even buiten beschouwing gelaten. De levels die eerst zo simpel ontworpen overkwamen zijn nou opeens heuse martelkamers en veel vijanden doen ook nog eens twee keer zo veel schade als voorheen. Het is arcade design met de professionele afwerking van de beste Nintendo games.

Dat het een Nintendo game is is ook evident zodra je het spel begint. De sprites zitten vol persoonlijkheid en de achtergronden zijn overzichtelijk doch verrassend gedetailleerd voor een GameBoy game. Opvallend is het kleurgebruik. Voor een systeem dat maar vier grijstinten kon afbeelden hebben de makers het maximale uit het beperkte palette weten te halen zonder dat dit tot onoverzichtelijke praktijken leidde. Als het een NES game was geweest zou het tot de visuele top behoren, iets dat niet veel later ook werd bewezen met Kirby’s Adventure.

De muziek is van hetzelfde hoge niveau als de graphics, hoewel de vrolijke up-beat deuntjes natuurlijk niet voor iedereen zijn weggelegd. Opvallend is dat enkele muziekjes sindsdien nauwelijks in andere Kirby games te horen zijn geweest, met uitzondering van Kirby’s Pinball Land. Gelukkig is het een vrij kort spelletje, dus ook al is de muziek niet je stijl dan zal je je er nog niet lang aan hoeven te ergeren.

Als Kirby’s Dream Land alleen in de normale modus speelbaar was geweest dan was het waarschijnlijk niks meer dan een voetnoot geweest in de geschiedenis van de serie. Een opstapje naar Kirby’s Adventure op de NES en alles wat daaruit zou voortvloeien. De hard mode redt het spel echter van een noodlot in de vergetelheid en verandert het in een knap staaltje arcade design op een handheld.

Hierdoor is het als geen ander in de serie en heeft het nog steeds bestaansrecht, ondanks de relatief korte lengte van het spel. Dream Land kende nog twee directe vervolgen, eentje op de GameBoy en eentje op de Super NES. Beide games ontbeert het echter aan de meedogenloosheid die Nintendo en Hal Laboratories hier liet zien.

Kirby’s Dream Land is tegenwoordig op veel systemen te spelen. De originele release vind je makkelijk op sites als Marktplaats, terwijl het spelletje ook op de 3DS Virtual Console is te krijgen. Interessanter is wellicht de toevoeging van het spel op Kirby’s Dream Collection op de Wii. Hoewel, als je het spel toch op een TV wilt spelen dan ben je natuurlijk net zo goed af met een Super GameBoy of GameBoy Player. Het spel is ongeacht het systeem een echte aanrader.

[Kirby’s Dream Land | GameBoy | Regio: Amerika]

5 reacties

Opgeslagen onder Digi-taal

5 Reacties op “De kotsende stofzuiger

  1. Pingback: Zes munten en een lege beurs | patraversus

  2. Pingback: Opgeblazen gevoel | patraversus

  3. Pingback: Nou zuigt hij echt | patraversus

  4. Pingback: Met je bal tegen de muur | patraversus

  5. Pingback: Wie zullen we eens opbellen? | patraversus

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s