Ninja versus terroristen

Ninja Cop is een van de meest sobere namen ooit voor een videogame. De naam impliceert dat de hoofdpersoon waarschijnlijk een ninja is die voor de lokale handhavingdienst werkt en deze presumptie klopt. Ninja Cop is een van de vergeten juweeltjes op de GameBoy Advance en onlangs speelde ik ‘m weer eens om mijn ninjaskills op te poetsen.

De bewoners van de wereld in Ninja Cop mogen van geluk spreken dat de overheid professionele ninja’s in dienst heeft. Terroristen hebben mensen gegijzeld en het is aan de blauwe ninja Joe om ze te redden. Het verhaal is al net zo simpel als de naam van het spel, maar laat je daar niet door misleiden: de actie in Ninja Cop mag gezien worden als een ode aan genreklassiekers.

Joe heeft een ongelimiteerde voorraad shurikens op zak en draagt ook een machtige katana op zijn rug. Hij vecht, kruipt en slide moeiteloos door de levels en heeft ook nog eens beschikking tot ninjamagie. Deze koelbloedige killer doet sterk denken aan SEGA’s klassieker Shinobi, maar ome agent heeft nog een extra trucje op zak: zijn hookshot!

In het gros van de 20 levels zal Joe veelvuldig gebruik moeten maken van zijn hookshot. Geïnspireerd door klassiekers als Bionic Commando en Umihara Kawase kan je een haak richting een muur of platform schieten om er vervolgens als een oosterse Tarzan aan te slingeren. Je kan in de lucht nog het nodige momentum opbouwen voor extreme sprongen en het meesteren van de hookshot is essentieel om de terroristen te verslaan.

Gelukkig zit de besturing van het spel goed in elkaar. Door twee keer op A te drukken lanceer je je haak en je hebt volledige controle over Joe zodra de haak een plafond beet heeft. Eenmaal in de lucht ben je beperkt tot het werpen van shurikens en het andermaal lanceren van je haak, maar de levels vereisen nooit meer van de speler dan wat deze simpele besturing niet kan ondersteunen.

Eenvoud lijkt sowieso het devies achter Ninja Cop, want behalve het simpele verhaal en de intuïtieve controls zijn de levels ook redelijk sober ontworpen. Tijdens een level moet je tot 4 sleutels verzamelen om deuren open te maken en achter elke deur zit meestal een pittig stukje platformwerk. De uitdagingen zijn echter altijd overzichtelijk en je hebt zelfs een verrekijker om het speelveld mee te verkennen.

In het level design van Ninja Cop komt een zekere tijdgeest uit het arcadehaltijdperk naar voren. De uitdaging wordt naarmate je vordert steeds groter, maar het is nooit onoverbrugbaar of oneerlijk. De meeste levels zijn ook binnen een paar minuten uit te spelen en je vijanden – een bonte boel terroristen, ninja’s en levende samoeraiharnassen – reageren allemaal volgens een voorspelbaar patroon. Het spel is uiteindelijk dan ook net zozeer een actiegame als het een puzzelgame is.

Zo goed als het spel speelt, zo slecht is de presentatie. Het titelscherm is niks meer dan een saai blauw scherm met daarop het logo. De ingame graphics die zullen volgen zijn niet veel indrukwekkender. De vijf locaties die je tijdens je politiedienst zal bezoeken zijn grafisch allerminst hoogstaand en zelfs saai te noemen. Ook de muziek is niks speciaals, iets dat toch vreemd is gezien het een ninjagame van het oude stempel is. Het is zo’n game die het meer van functioneel level design moet hebben dan iets anders zullen we maar zeggen.

Dat Ninja Cop massaal over het hoofd werd gezien in 2003 is eigenlijk geen verrassing. Konami dumpte de game zonder enige bombarie op de markt en van de inspiratieloze – doch zeer eerlijke – naam moest het spel het ook niet hebben. Zoals het gaat met dergelijke games liggen ze de ene dag in een budgetbak ergens weg te kwijnen en zijn ze de week erop voor altijd verdwenen.

Ik had het spel destijds gewoon nieuw in de winkel gekocht, maar ik kan me voorstellen dat met name Konami fans en verzamelaars nog steeds veilingsites in de gaten houden op een teken van bestaan. Mocht je het onverhoopt voor een acceptabele prijs weten te vinden en ben je een fan van ouderwetse ninjagames dan is Ninja Cop zeker een aanrader. Het is misschien niet het beste actiespel op de GBA, maar het scheelt niet veel.

[Ninja Cop | GameBoy Advance | Regio: Europa]

1 reactie

Opgeslagen onder Digi-taal

Een Reactie op “Ninja versus terroristen

  1. Pingback: Terug de schaduw in | patraversus

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s