Onnatuurlijk, maar wel lekker

De aankondiging van Street Fighter x Tekken deed in 2010 nog veel wenkbrauwen fronzen. Het zou niet de eerste crossover tussen Capcom en Namco zijn, maar de speelstijlen van Street Fighter en Tekken verenigen in een game lag niet voor de hand. Het spel ontpopte zich tot een PR debakel, maar het eindproduct is geheel tegen verwachting in ijzersterk.

Toen in 1999 de crossover games SNK vs Capcom en Capcom vs SNK werden aangekondigd was iedereen razend enthousiast. Deze twee grootheden waren natuurlijke rivalen in de Japanse arcade scene en hun games overlapten op genoeg fronten om met gemak een collaboratie aan te gaan. Dit resulteerde onder andere in Match of the Millennium en Capcom vs SNK 2, twee games die fans nog steeds hoog hebben zitten.

In het geval van Street Fighter en Tekken ligt het wat moeilijker. Er zijn verschillen die fundamenteel zo ver uit elkaar liggen dat een crossover in theorie moeilijk denkbaar is. Als het sidesteppen uit Tekken behouden zou worden dan zouden alle Street Fighter personages met projectielen een van de belangrijkste elementen van hun speelstijl verliezen. Verwijder het sidesteppen en de Tekken personages zouden overrompeld worden zonder grote aanpassingen in hun arsenaal.

De ideologie en visie achter beide series is zo verschillend dat een game met alleen de personages uit beide werelden het concept geen recht aan doet. Toch is dit min of meer de oplossing die Capcom heeft gekozen. Gezien de fundamentele verschillen is het niet vreemd dat Capcom een geheel nieuw vechtsysteem heeft ontworpen, gebaseerd op de basis van Street Fighter IV met een knipoog naar Tekken Tag Tournament.

Zoals verwacht kan je niet sidesteppen. Wel functioneren alle Tekken personages nou alsof ze uit Street Fighter komen. Blijkbaar was de beste manier om beide werelden te verenigen toch het assimileren van het zwakke broertje. De gigantische movelists uit Tekken zijn omgezet naar een handjevol speciale aanvallen per personage, hoewel ze wel een groot deel van hun chain combos hebben behouden.

Hierdoor komen – niet verrassend – de Street Fighter personages op het eerste gezicht het beste uit de verf. Wie ooit Street Fighter heeft gespeeld kan meteen aan de slag met SFxT. Dat is wel even anders als je een Tekken diehard bent. Dit roept echter wel de vraag op wat het eindproduct met een viering van Street Fighter en Tekken te maken heeft als het vooral voor Street Fighter spelers gemaakt lijkt te zijn.

Het spel geeft je bij opstarten de mogelijkheid om een tutorial te volgen, iets dat voor de verandering geen slecht idee is, want het spel zit bomvol met nieuwe en geavanceerde systemen. Het meest beruchte hiervan is het Gems systeem, waar al lang voor de release van het spel veel over te doen was. Na het kiezen van je personages kan je ze equipen met drie gems, die onder bepaalde voorwaarden tijdens het gevecht activeren en je voor een korte tijd extra snelheid, kracht of een vergelijkbaar effect zullen geven.

Het voegt een strategisch element toe aan het selecteren van je personage, maar de manier waarop je Gems moet selecteren is op zijn minst slecht doordacht te noemen. Heel kwalijk is dat niet iedereen over dezelfde gems beschikt, aangezien je sommige alleen via pre-orders of de collector’s edition kon bemachtigen. Wil je ze toch hebben om het speelveld eerlijk te houden? Trek je digitale beurs dan maar open, want Capcom en Namco staan klaar om je een setje unlock keys te verkopen.

Een andere beruchte vernieuwing is de Pandora Mode. Om deze modus te activeren moet je tijdens een match letterlijk je tweede personage opofferen. Hierna activeert een timer en ben je gedurende een halve minuut supersterk met oneindige supers. Je verliest de ronde als je tegenstander niet dood is na het verstrijken van de tijd.

Gevreesd werd dat dit een veel te sterke modus zou worden, vergelijkbaar met X-factor in Marvel vs Capcom 3, maar in de praktijk is het lachwekkend genoeg een zelfmoordactie als je niet precies weet wat je doet. Combomakers hebben al menig uur in Practice Mode doorgebracht om de meest veilige set-ups te verzinnen, maar echt ongebalanceerde taferelen zijn tot nu toe uitgebleven.

Hoewel Gems en Pandora de meest geadverteerde systemen in SFxT zijn stellen ze in de praktijk niet veel voor. Sterker nog, ze voeren heel weinig toe aan de algehele dynamiek van het spel. Het zijn juist de andere, minder in het oog springende vernieuwingen waarmee het spel zich positief onderscheid van de Street Fighter reeks.

Speltechnisch is de belangrijkste verandering het feit dat je met twee personages speelt. Geïnspireerd door Street Fighter EX 3 speel je als een team, met verschillende mogelijkheden om elkaar in te taggen. Het is geen baanbrekende doorbraak in het genre, maar de team georiënteerde gevechten zijn bij vlagen zeer dynamisch en met name de mogelijkheid om iemand anders controle te geven over het tweede teamlid is zeer welkom.

Een andere wijziging naar de Street Fighter speelstijl is de aanwezigheid van universele chain combos. Omdat sommige Street Fighter personages hun target combos hebben behouden en de Tekken personages hun eigen unieke chain combos hebben is het maar al te makkelijk om per ongeluk de verkeerde combo te doen, hoewel dit met de tijd natuurlijk zal wennen. Wel maken ze links des te moeilijker, aangezien je met net de verkeerde timing een chain combo zal doen.

Als een concessie aan Tekken is het ook heel makkelijk gemaakt om met normale aanvallen te jugglen. Hoewel Capcom dit als een Tekken eigenschap presenteert doet het mij vooral terugdenken aan Street Fighter Alpha 3 en de Street Fighter III reeks, waarbij jongleren met je tegenstander ook een sport op zich was, maar wel eentje gebonden aan specifieke regels.

Capcom lijkt ook vast te willen houden aan het idee dat je aanvallen kunt cancelen in een dash. Ditmaal is er geen Focus Attack waarmee je je eigen moves kunt onderbreken, maar heeft elk personage één move die opgeladen kan worden door de actieknop ingedrukt te houden. Je kunt deze move annuleren door voor- of achteruit te dashen. Laad je deze aanval één keer op dan wordt het een EX variant en laad je het twee keer op dan veranderd het in een gratis super move.

Al deze systemen zorgen er voor dat het spel zeer fris speelt, ondanks dat de Street Fighter IV invloed duidelijk te merken is. Dat kan ook niet anders, want het gros van de Street Fighter personages is direct uit die reeks overgenomen en alle nieuwe gezichten zijn in de Street Fighter IV stijl gerenderd. Deze visuele stijl word al sinds jaar en dag door menig fan afgekraakt, maar ik heb er nog steeds geen problemen mee. Het is een unieke stijl en het is leuk om de Tekken personages in deze lichtelijk overdreven stijl tot leven te zien komen.

En over de personages gesproken, met maar liefst 38 direct speelbaar is er aan variatie geen gebrek. Op het eerste gezicht zie je alweer Ryu, Ken, Guile en Chun-Li, maar daar tegenover staan 19 Tekken personages die niks spelen zoals welk Street Fighter personage dan ook – en ironisch genoeg hun Tekken varianten. Niet alles aan de Capcom kant is gerecycled en met de toevoeging van Hugo, Rolento en Poison zit er ook een respectabele Final Fight enclave verwerkt in het spel. Aan de Tekken kant duiken alle voor de hand liggende gezichten op, maar personages als Ogre en Kuma houden het spannend.

Bizar genoeg zijn ook Mega Man en Pac-Man speelbaar. Capcom moet een flinke lading geld van Sony hebben gekregen, want exclusief voor de PS3 en Vita versies zijn ook twee Sony katten en Cole uit inFamous. De aanwezigheid van Mega Man en Pac-Man is nog tot daar aan toe, maar de exclusieve Sony personages slaan thematisch natuurlijk helemaal nergens op. Hun aanwezigheid doet het concept van het spel weinig eer aan en is al helemaal niet te goed te praten tegenover X-Box 360 eigenaren.

Helaas voor brave gamers staan er trouwens nog 12 andere personages op het schijfje. Deze zie je niet op je selectiescherm want Capcom wilt ze later tegen betaling beschikbaar maken. Dit is hun goed recht natuurlijk, maar het laat een hele vieze smaak in mijn mond achter. Minder brave gamers hebben deze personages uiteraard al lang unlockt met hun gehackte consoles en je moet niet raar opkijken als je online opeens Blanka of Christie tegenkomt.

Deze opdeling van content is natuurlijk geen nieuw verschijnsel. We zagen het eerder al in Street Fighter IV, waar allerlei alternatieve outfits al op de disc stonden terwijl Capcom hier wel geld voor vroeg. Ze maakten het net wat bonter in Marvel vs Capcom 3 door Jill en Shuma Gorath achter betaald slot en grendel te zetten. Met SFxT overschrijden ze echter grenzen die we voorheen alleen met Namco associeerden.

Dat deze ongein ze al de nodige slechte publiciteit opleverde moge duidelijk zijn. De PR afdeling van Capcom draait sowieso overuren voor dit spel, want er is nogal wat misgegaan in het verleden. In eerste instantie was er massale verontwaardiging over het Gems systeem; X-Box eigenaren voelden zich genaaid omdat Playstation eigenaren 3 extra personages kregen; tijdens een door Capcom gesponsorde webshow over SFxT wordt een van de vrouwelijke deelnemers slecht behandeld door haar coach; lokale 2 speler online co-op blijkt niet bruikbaar in de X-Box 360 versie en als klap op de vuurpijl moet een oververmoeide producent Yoshinori Ono in het ziekenhuis opgenomen worden tijdens een buitenlandse promotietoer van het spel.

Deze zaken werkten een negatieve sfeer rondom SFxT in de hand, hetgeen jammer is. Strikt als vechtspel genomen is het namelijk erg leuk. Het is een onnatuurlijke afsplitsing van de Street Fighter IV reeks die vooral met zijn tweeën enorm leuke matches op kan leveren. Er is zelfs een party modus waarin 4 spelers het op hetzelfde moment tegen elkaar op kunnen nemen, iets wat we voor het laatst in een Capcom game in Marvel vs Capcom zagen. Het coöperatieve element voegt enorm veel toe aan de ervaring en je vraagt je af waarom dit ontbreekt in andere team-based vechtspellen.

Ook audiovisueel is het prima verzorgd, met genoeg verwijzingen naar vergane glorie in zowel de achtergronden als de muziek. Online is het ook zeer goed te spelen, hoewel een absurde glitch er voor zorgt dat de geluidseffecten om de haverklap uitvallen. Dit komt erg amateuristisch over en doet vermoeden dat het spel snel de deur uit is gejast om het einde van het fiscale jaar te halen. Een recente patch heeft deze belachelijke geluidproblemen echter voor een groot deel verholpen.

Mocht je een aanschaf overwegen ga dan wel voor de goedkoopste versie die je kan vinden. Capcom zal op een later tijdstip immers 12 nieuwe personages en een waslijst aan Gems aan je willen slijten, dus doe jezelf een plezier en koop het op Marktplaats zodat je eventuele extra kosten er bij voorbaat al uit haalt. Vergeet ook niet dat de PS3 versie enkele tastbare extra’s heeft ten opzichte van de X-Box 360 versie, de belangrijkste de mogelijkheid om lokaal online co-op multiplayer te spelen.

Rest de vraag wat het eindproduct met een viering van Street Fighter en Tekken te maken heeft? Op de personages na die in het spel voorkomen vrijwel niets. Capcom heeft de twee unieke stijlen niet noemenswaardig met elkaar weten te verenigen. Gelukkig betekent dat niet dat het een slechte game is geworden. Mijn scepsis was na een paar uur helemaal verdwenen en met weinig anders in het vooruitzicht lijkt dit het vechtspel van 2012 te gaan worden.

[Street Fighter x Tekken | Playstation 3 | Regio: Europa]

8 reacties

Opgeslagen onder Digi-taal

8 Reacties op “Onnatuurlijk, maar wel lekker

  1. Pingback: Eenzaam op de maan | patraversus

  2. Pingback: Ik ben er klaar voor | patraversus

  3. Pingback: De vergeten meester | patraversus

  4. Pingback: Bloed, zweet en laadtijden | patraversus

  5. Pingback: Oude rivalen en goede vrienden | patraversus

  6. Pingback: Encore voor de echte fans | patraversus

  7. Pingback: Met z’n allen uit de bocht | patraversus

  8. Pingback: Warm je vingers maar op | patraversus

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s