Blijf van de aarde af!

Met licentiegames ben je er bijna altijd zeker van dat je teleurgesteld gaat worden. Op voorspelbare wijze moet een B-ontwikkelaar zich zien te redden met een minimaal budget onder hoge tijdsdruk. Keer op keer gaat dit fout, maar omdat mensen makkelijk voor de gek zijn te houden komen de gierige publishers meestal weg met deze minachting van hun klanten. Een mooi recent voorbeeld hiervan is Aliens – Infestation op de DS.

Ontwikkelaar WayForward Technologies mag zich een heuse licentiespecialist noemen. Wanneer je in je maag zit met een filmlicentie dan bel je deze jongens. Ze onderscheiden zich al sinds jaar en dag door zich vooral toe te spitsen op 2D games gemaakt met ouderwetse ontwerpfilosofie. In het GameBoy Color tijdperk wisten ze tegen alle verwachtingen in een kultgame te produceren en ze parasiteren nog steeds op de faam die Shantae hun opleverde.

Speel een van hun licentiegames echter en je komt er al snel achter dat het meestal niks speciaals is. Grafisch goed verzorgt, maar inhoudelijk achterhaald. Met de hulp van de Amerikaanse tak van Konami Digital Entertainment wisten ze van Contra 4 nog een acceptabele shoot ‘m up te maken en mijn hoop was dat ze deze minimale prestatie wisten te herhalen met Aliens – Infestation.

Helaas is de Alien licentie tegenwoordig in handen van Sega. WayForward is in staat om goed werk af te leveren, maar dan hebben ze wel sturing nodig van capabele mensen. En juist daar ontbreekt het tegenwoordig aan bij Sega. Doodzonde, want het spel toont af en toe tekenen van inspiratie.

Infestation is een zeer losse herinterpretie van de gebeurtenissen uit Aliens en speelt als een actiegame in de stijl van Metroid. Nou ja, een simpel destillatie van het Metroid concept in ieder geval. De Metroid invloed gaat helaas niet verder dan grote delen van het schip die zijn afgesloten totdat je een keycard vind om deuren mee te openen.

De rest van het spel heeft qua speelstijl meer weg van Alien 3 op de Super NES. Net zoals in Aliens begeef je je in het ruimteschip Sulaco en is het aan de speler om 19 commando’s naar veiligheid te loodsen. Je commando heeft beschikking over 5 vuurwapens en daarmee mag je de ene Alien na de andere afknallen. Ook kan je granaten gooien, maar deze zijn zo langzaam dat je ze het beste bewaard om een van de vele luikjes in het schip mee te vernielen.

Deze luikjes leiden bijna altijd naar een doodlopende ruimte waar je extra munitie vind, of als je heel veel geluk hebt een nieuw teamlid. Je kan maar vier commando’s in je team op enig moment hebben, dus als je een gestrande soldaat tegenkomt bestaat de kans dat je hem of haar achter moet laten. Gelukkig kan je wel hun positie op je map markeren, zodat je ze later eventueel alsnog kan rekruteren.

Het feit dat het spel vol zit met dergelijke doodlopende gangen verraad dat het wellicht niet helemaal klaar was toen het de markt op werd gebracht. Extra munitie en health items zijn leuk en aardig, maar wat heb je er eigenlijk aan als je op een save station automatisch alles bijgevuld krijgt? Sterker nog, de items respawnen zodra je een andere kamer in loopt, dus in feite heb je oneindig veel munitie. Een save station is ook nooit ver weg, dus de moeilijkheidsgraad wordt op deze manier ernstig gesaboteerd.

Verder valt op dat er maar heel weinig variatie is in de achtergronden, muziek en vijanden. Grafisch doet het nog het meest denken aan een verloren Mega Drive game, met heel veel dithering om het kleurenpalet kunstmatig te verhogen. Het geeft het spel wel een soort nostalgische look, wat op zich niet slecht is.

De sprites zijn van hoge kwaliteit, met veel details en goede animatie. Je kan duidelijk zien dat dit een specialisme is van WayForward. Jammer dan dat er maar zo weinig variatie in zit. Er zijn maar een handjevol verschillende vijanden aan boord en ook onder de soldaten die je kunt rekruteren is er belachelijk weinig zichtbaar verschil, ongeacht geslacht.

De muziek is niet superslecht, maar wordt veel te vaak hergebruikt. Je kan je niet aan het gevoel onttrekken dat dit een heel erg low-budget product is, waarbij de ontwikkelaar net genoeg tijd had om een functionele game af te leveren. Toch krijg ik dankzij zaken als het gebruik van geluidseffecten uit de film Aliens het idee dat het met de beste bedoelingen is gemaakt.

Zo kom je ook op plaatsen buiten het ruimteschip en wordt de actie op momenten onderbroken door gimmicky scènes als ontsnappen in een pantservoertuig en een wandeling door de ruimte in je astronautenpak. Deze setpieces zijn niet per se perfect uitgevoerd – je kan het voertuig in het autolevel ook besturen, maar dit wordt nooit gecommuniceerd – maar ze geven wel aan dat WayForward zich van de monotonie van het spel bewust was.

Tekenend voor de kwaliteit is dat het spel zowaar crashte tijdens het spelen. Sega vindt dit misschien niet erg, maar ik wel! Noemenswaardige extra’s zijn er ook niet, tenzij je altijd al in de huid van Lance Henriksen wilde kruipen in Aliens.

En daar zijn we dan, met alweer een middelmatige actiegame op de DS. Een derivatief product, dat op simplistische wijze Metroid na probeert te bootsen, maar in feite net zo middelmatig is als zijn spirituele Super NES voorganger Alien 3. Zo kunnen we aan het einde van het leven van de DS constateren dat het toch allemaal niet zo goed was als we hoopten. Voor elke Castlevania – Dawn of Sorrow hadden we een setje Aliens – Infestation, Yoshi’s Island DS en Wario – Master of Disguise. Bedroevend, maar helaas niet verrassend.

[Aliens – Infestation | Nintendo DS | Regio: Europa]

3 reacties

Opgeslagen onder Digi-taal

3 Reacties op “Blijf van de aarde af!

  1. Pingback: Ze kwamen uit de ruimte | patraversus

  2. Pingback: Nu nog moeilijker! | patraversus

  3. Pingback: Met z’n allen uit de bocht | patraversus

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s