Wilde meisjes

Soms zie je een trailer van een film die zo geniaal is dat je er niet aan ontkomt om ook de film zelf te zien. Dit overkwam mij recentelijk toen ik de trailer van RoboGeisha (2009) zag. Je primaire hersenfuncties staan even stil als in 2 minuten tijd de meest absurde actiescènes elkaar in sneltreinvaart opvolgen, aan elkaar gepraat door ’s werelds meest geniale stem.

Qua creatieve shockfactor zou de trailer van RoboGeisha perfect tussen de fictieve trailers uit Grindhouse (2007) hebben gepast. Een absurde voice over legt uit wat een geisha is, waarna we getrakteerd worden op geweldige scènes als ‘Bust Machinegun’, ‘Fried Shrimp’ en natuurlijk ‘Tengu Milk’.

Dat dit een zeer creatieve film is is geen toeval. Dezelfde figuren die eerder al perverse genrefilms als The Machine Girl (2008) en Tokyo Gore Police (2008) maakten zijn ook mede verantwoordelijk voor RoboGeisha. Ze hadden dan wel niet echt een budget om een topfilm te maken, maar wisten dit op vermakelijke wijze te maskeren met hun ziekelijke creativiteit.

Het achterliggende verhaal van de film is uiteraard super simpel. Yoshie (Aya Kiguchi) is de jongere zus van Kikue (Hitomi Hasabe), een gerespecteerde geisha. Yoshie heeft het maar zwaar als Kikues voetveeg, maar dat veranderd allemaal als ze de jonge industrieel Hikaru (Takumi Saito) tegenkomt. Hikaru nodigt beide zussen uit eens langs te komen in zijn kasteel, met de snode gedachte de dames te rekruteren voor zijn Geisha Army.

Yoshie ziet dat niet zo zitten, maar onderdanig als ze is stemt ze toch toe als Hikaru dreigt Kikue te vermoorden. Vervolgens zien we hoe ze allebei snel in rang stijgen als Geisha Assassin. Om niet voor elkaar onder te doen laten ze zich ombouwen tot robot en de RoboGeisha is een feit. Gewapend met robotica in alle lichaamsholtes trekken ze ten strijde tegen elkaar en de Japanse onderwereld.

Dat klinkt als het recept voor een vermakelijke actiefilm, maar in de praktijk blijkt dat het vooral goed werkt als materiaal in een trailer. De film staat bol van creatieve momenten, maar het wordt net te vaak onderbroken door clichématige expositiescènes. Dat dit deels een bewuste keuze is geweest om de film van luchtig sociaal commentaar te voorzien begrijpt de parvenu in mij ook nog wel, maar laten we eerlijk zijn, deze acteurs hebben noch het script noch de talenten voorhanden om goed acteerwerk neer te zetten.

De overdaad aan CGI effecten doen de film ook weinig goed. Dat er een beetje CGI aan te pas moet komen om zwaarden uit monden, oksels en konten te laten schieten accepteer ik als concessie aan het concept, maar het bloedwerk – en er vloeit veel bloed in RoboGeisha – zou er vele malen beter uit hebben gezien als het niet op een computer erbij was geprogrammeerd.

Neem bijvoorbeeld de belachelijk hilarische scene waarin een robot kasteel de stad aanvalt. Het is overduidelijk een man in een kasteelpak die tussen miniaturen loopt, maar als hij de huizen slaat spuit er CGI bloed uit de gebouwen. Chapeau voor het verzinnen van deze scene, maar waarom gebruik maken van computerbloed als alles toch al Godzilla stijl is gedaan? Gewoon rood water uit een fonteintje laten spuiten zou ik zeggen en dan ziet het er echt toepasselijk low budget uit.

Ach ja, als er al een echt minpunt is dan is het dat de trailer vrijwel alle briljante scènes verraad. De relatief korte duur van de trailer komt het geheel ook erg ten goede, aangezien dialogen er helemaal niet in voorkomen. De voice over doet ook wonderen en ik vraag me af of RoboGeisha niet beter was geweest als een brute actiefilm van drie kwartier.

Gewoon non-stop absurde actie, dat moet een regisseur als Noboru Iguchi makkelijk kunnen gezien zijn roots in porno. Zijn films conformeren zich sowieso al niet aan het verwachtingspatroon van de gemiddelde kijker en hij lijkt hard op weg het oude subgenre van donkere actiekomedies nieuw leven in te blazen. Dergelijke films hebben in de afgelopen jaren enorm aan populariteit gewonnen en je komt ze ook in Nederland gewoon tegen in je favoriete filmwinkel.

Heeft klagen over een film met zo’n bijzonder concept eigenlijk wel zin? De film moet het vooral hebben van creatief en verrassend gebruik van geweld en fans van het genre weten natuurlijk precies wat ze mogen verwachten. Of RoboGeisha beter is dan bijvoorbeeld The Machine Girl durf ik niet te zeggen, maar vermakelijk is het uiteindelijk zeker. Pak een goede borrel en ga er met een paar vrienden voor zitten zou ik zeggen.

 [RoboGeisha | DVD | Regio: 2]

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Cinematiek!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s