Eindeloos doorrollen

Het mag volgens mij gezegd worden dat een Kirby zonder ledematen vaak interessanter is dan eentje met. Tuurlijk, zijn platformgames zijn een soort instituut ondertussen, maar het zijn vaak de non-platformers waarin flink geëxperimenteerd wordt, vaak met positieve resultaten.

Kirby – Power Paintbrush was ook zo’n experiment. Het was in 2005 nog een van de grote titels die het nut van het Nintendo DS touch screen moest bewijzen. Kirby wordt door een portaal gezogen en verandert in een bal die van links naar rechts rolt. Het verhaal breekt de vierde wand en betrekt de speler expliciet in het verhaal. Jij hebt de Power Paintbrush in bezit en het is aan jou om Kirby te sturen door middel van het touch screen. Vooruit dan maar.

Door op Kirby te tappen snelt hij naar voren, terwijl je met je stylus, pardon, Power Paintbrush overal op het beeld een lijn kan trekken, die Kirby vervolgens zal volgen. Dit is in principe heel simpel, maar het spel zal al snel in moeilijkheid toenemen. De eerste paar levels introduceren de meest voorkomende vijanden en level elementen, terwijl het vervolgens menens wordt. Je moet niet alleen een veilig pad voor Kirby door levels trekken, maar ook constant zaken als vallende stenen, afgronden, stekels, lava en andere obstakels in de gaten houden.

Soms rolt Kirby zelfs door gebieden waar je niet kunt tekenen, zodat je totaal afhankelijk bent van het goed timen van Kirby’s versnelling. Ondanks de (relatief) nieuwe touch screen technologie kan je dan ook zeggen dat Power Paintbrush gemaakt is met een onderliggende arcade mentaliteit, waarbij vooral je vaardigheden je door het spel heen zullen helpen. Je plezier hangt in beginsel dan ook van je stylus techniek af. Spastische handen zullen hier niet ver komen.

Vreemd genoeg ligt de echte uitdaging van het spel niet in het uitspelen van de levels. Om het spel wat extra herspeelwaarde te geven hebben de makers in elk level 3 medaillons verstopt. Kirby naar de uitgang van een level brengen is een ding, maar alle drie de medaillons vinden vergt vaak toewijding en geduld. Soms liggen medaillons gewoon in een uithoek van een scherm, soms zijn ze verstopt in een geheime kamer en soms lijken ze niet eens te bestaan.

Helaas gaat het spel op dit punt tragisch de fout in. In totaal zijn er 22 levels. Dat lijkt niet veel, maar in de praktijk geven ze je nog verrassend veel te doen. Toch besloot HAL Laboratory dat het nodig was om nog eens 3 extra medaillons per level weg te geven in twee aparte spelmodi. Om 107 medaillons te bemachtigen zal je maar liefst 63 keer dezelfde levels moeten spelen. Is dat nog leuk?

Nee, want wie een 100% score wilt bemachtigen zal ook alle normale levels nog eens met 4 andere ballen moeten spelen. 147 keer dezelfde levels spelen om je speelpercentage op te krikken is wat mij betreft te schandalig voor woorden. Om de ergernis groter te maken zijn er ook 8 thematische bonus levels. Het spel zou vele malen leuker zijn geweest als er meer van dit soort levels waren en minder op de originele levels werd geleund om de herspeelwaarde te verhogen.

Het is doodzonde dat Nintendo Power Paintbrush heeft omgetoverd in de grootste collectaton sinds Donkey Kong 64. De stylus besturing werkt doorgaands goed en de arcade-achtige speelstijl werpt ook zijn vruchten af. Audiovisueel laat het spel ook in positieve zin van zich horen, met een restyling die goed bij de hardware en tijdsgeest past.

Zowel de directe voorganger als opvolger van Power Paintbrush schuwden het betere recyclewerk niet, maar hier is alles opnieuw getekend. De sprites zijn goed geanimeerd en kleurrijk, terwijl ze er zeker herkenbaar uitzien. Het spel speelt zich af in een nieuwe wereld ten opzichte van eerdere avonturen, dus alle levels zijn nieuw. Deze zijn vrijwel niet geanimeerd, maar zitten wel vol met detail en kleur.

Voor de achtergrondmuziek heeft men oude Kirby nummers opnieuw geïnterpreteerd. De bekende Kirby geluidjes maken ook hier hun opwachting en als geheel klinkt het allemaal prima. Nostalgische fans kunnen hun gewonnen medailles inruilen voor 8-bit achtergrondmuziek, zodat het herspelen van dezelfde levels tenminste muziekaal nog een beetje gevarieerd blijft.

Het is evident dat er nog flink wat moeite in Power Paintbrush is gestoken door de ontwikkelaars. De stylus mechanica alleen al zullen veelvuldig getest zijn geworden, maar nieuwe graphics, muziek en zelfs de nieuwe presentatiestijl komen ook niet zomaar uit de lucht vallen. Ik begrijp dan ook niet dat dezelfde main game met 5 verschillende personages uitgespeeld moet worden en er een ziekelijke drang naar medaillons verzamelen is. (Er zijn er in totaal 250!)

De 8 bonus levels tonen aan dat HAL Laboratory wist dat er meer uit de spelmechanica gehaald kon worden. Zouden, bijvoorbeeld, 20 bonus levels met verschillende personages niet veel leuker zijn geweest dan alles herkauwen? Ik denk van wel. Dit soort arcade-achtige games horen juist kort te zijn, maar door terug te blijven gaan naar dezelfde levels schiet het spel zichzelf door de voet.

Als technisch experiment is Power Paintbrush zeker geslaagd. Maar als leuke game is er nog werk aan de winkel. Wie op zoek is naar een leuker Kirby experiment moet zich eens wagen aan Kirby’s Dream Course voor de Super NES of Kirby’s Tilt ’n Tumble voor de GameBoy Color. Fans van het antieke Kirby’s Block Ball kunnen wel hun hart ophalen met Power Paintbrush, want een van de minigames lijkt nog verdacht veel op die GameBoy game.

Wie een beter voorbeeld van een arcade-achtige game op de DS zoekt kan denken aan de Trauma Center games, die zowel kort als krachtig zijn. Mocht je toch geïntrigeerd zijn door de goede reputatie van Power Paintbrush dan raad ik je aan er nog eens goed over na te denken. Een 100% score zal je waarschijnlijk nooit halen, daar is de opdracht te eentonig voor.

[Kirby – Power Paintbrush | Nintendo DS | Regio: Europa]

1 reactie

Opgeslagen onder Digi-taal

Een Reactie op “Eindeloos doorrollen

  1. Pingback: Met je bal tegen de muur | patraversus

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s