Dat wist ik!

Dat een bordspel van Rare op de NES leuk zou zijn, dat zag ik niet aankomen. Dit gebrek aan inzicht bleek tevens ook een groot nadeel te zijn in het spel zelf. In Anticipation draait het namelijk om het tijdig inzien wat het spel aan het tekenen is en je tegenstander de kans te ontnemen het goede antwoord te geven.

Ik had er tot onlangs nooit van gehoord en zag ook niet echt de lol van een digitaal bordspel in. Mijn vooroordelen bleken ongegrond, want Anticipation is het soort spel waarmee je tegenwoordig waarschijnlijk menig uur op je smartphone door zou kunnen brengen, ware het niet dat de kracht van het spel vooral in het multiplayer aspect ligt.

De opzet van het spel is verraderlijk simpel. Je beweegt je icoon over een bord met gekleurde vakjes. Elk vak heeft een kleur en de kleur bepaalt het soort visuele puzzel dat vervolgens opgelost moet worden. Er wordt een lijn getrokken over het beeld en de speler die het eerste denkt te weten wat het voor moet stellen hoeft maar op een knop te drukken om het antwoord te geven. Wanneer je op de knop drukt zal de digitale dobbelsteen stilstaan en beweeg je meteen zoveel vakjes vooruit, mits je het goede antwoord weet te geven.

Je krijgt twee kansen om het goede woord in te vullen. Onder in beeld staan puntjes die het aantal letters van het woord verraden. Was het woord goed? Mooi, dan krijg je een vakje van dezelfde kleur als de puzzel. Zodra je vier kleuren hebt gewonnen ga je naar het volgende niveau, waar moeilijkere puzzels op je wachten. Wist je het woord niet te raden? Helaas, dan heeft een van je drie tegenstanders de mogelijkheid het wel goed te doen.

Fans van Pictionary zal dit allemaal bekend in de oren klinken. Toch is Anticipation noemenswaardig gezien het al in 1988 was uitgebracht, met 4 speler ondersteuning nog wel. Voorkennis van de puzzels bederft de pret uiteraard enigszins, maar met 4 spelers is het echt een geweldige partygame. Voor volwassenen in ieder geval, want alle woorden moeten natuurlijk wel in het Engels gegeven worden en er zitten genoeg specialistische en gedateerde woorden tussen om het taalkundige beginners flink moeilijk te maken.

Behalve een leuk spel is het ook een van de vroegere voorbeelden van de samenwerking tussen het grote Japanse Nintendo en het kleine Britse Rare. Rare heeft verrassend veel van dit soort titels op haar naam staan, ongetwijfeld zodat er geld was om originele projecten als Wizards & Warriors en Snake Rattle ’n’ Roll mee te financieren.

Een andere link met toekomstige samenwerking tussen Nintendo en Rare is de muziek van David Wise, die ook in deze game prima is. Helaas gaat het gezien de aard van het spel snel vervelen om telkens weer dezelfde hyperactieve puzzelmuziek te horen, maar op zichzelf genomen is het voor gelouterde oren meteen duidelijk dat de muziek in Anticipation van dezelfde hand komt als die onder andere Snake Rattle ‘n’ Roll heeft verzorgd.

Als we het label van het spel mogen geloven is dit “Nintendos eerste video bordspel.” Geen slecht begin zou ik zeggen. Tegenwoordig denk je meteen aan Mario Party, maar Anticipation is stukken toegankelijker voor iedereen die de Engelse taal machtig is. Twee jaar na Anticipation kwam Pictionary op de markt en die game is ook tegenwoordig nog voor moderne systemen te verkrijgen. Een aanrader voor iedereen die van taal en plezier houdt!

[Anticipation | NES | Regio: Amerika]

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Digi-taal

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s