Een ritje met je vrienden

Tussen de release van Marvel vs Capcom 2 en Marvel vs Capcom 3 zat zo’n goede 11 jaar. Toch duurde het slechts 9 maanden voordat Capcom met Ultimate Marvel vs Capcom 3 aan kwam zetten. Afhankelijk van hoe je de tijdsgeest in beschouwing neemt kan dit laatste als heel kordaat handelen opgevat worden, hoewel het zeker een vreemde ontwikkeling is.

Toen Marvel vs Capcom 2 begin 2000 werd uitgebracht was de teloorgang van het vechtgenre al een feit. MvC2 kon pronken met een cast van maar liefst 56 personages, maar het gros hiervan was direct gerecycled uit andere Capcom games. Voor tijdgenoten Capcom vs SNK en Capcom vs SNK 2 toonde Capcom een beetje meer inspanning om er nog wat van te maken, maar ook deze games zagen er maar goedkoop uit vergeleken met de klassiekers uit de hoogtijdagen van het genre.

Gelukkig voor Capcom (en fans van het genre) betekende Street Fighter IV in 2008 de wederopstanding van het genre. Plotseling waren vechtspellen weer en vogue en doken er links en recht nieuwe titels  op. Een van de meer verrassendere namen was Tatsunoko vs Capcom, een game in de bekende Marvel stijl voor de Wii. Enige tijd leek het erop dat TvC vanwege licentiedisputen Japan nooit zou verlaten, maar begin 2010 bracht Capcom toch de opgepoetste versie Tatsunoko vs Capcom – Ultimate All-Stars uit buiten het land van de rijzende zon.

Het gecombineerde succes van TvC en de digitaal uitgebrachte rerelease van MvC2 moet de aanleiding voor de ontwikkeling van het langverwachte MvC3 zijn geweest. In tegenstelling tot het originele TvC zag MvC3 geen release in de Japanse speelhallen, maar dat leek de verkoopcijfers weinig te deren. MvC3 was een uiterst speelbare mix van nieuwe en oude gezichten, gebaseerd op de engine die de techneuten van Eighting eerder al voor TvC hadden ontwikkeld.

Dit houd ook in dat de besturing een gestroomlijnde versie is van de besturing in de klassieke Marvel games, ala TvC. Je hebt drie standaard aanvallen, een launcher en twee assists. Op het eerste gezicht een achteruitgang vergeleken met de Marvel games uit de jaren 90, maar in de praktijk werkt het prima.

Toch was niet alles koek en ei in MvC3 land. Populaire personages ontbraken, het online gedeelte was  maar slapjes vergeleken met Street Fighter IV en op de balancering van enkele personages viel ook nog het een en ander op te merken. Het is, zeker achteraf gezien, duidelijk dat MvC3 niet helemaal klaar was toen het werd uitgebracht. Capcom moet dit ook geweten hebben, want terwijl MvC3 naar de winkels werd gestuurd waren ze hard aan het werk om het spel af te maken. In tegenstelling tot de Arcade Edition van Super Street Fighter IV werd het eindproduct niet aangeboden in downloadbare vorm, maar als een retail release in de vorm van Ultimate Marvel vs Capcom 3.

De meest evidente toevoeging aan Ultimate zijn de 12 nieuwe speelbare personages. Hier zitten zowel voor de hand liggende figuren als Ghost Rider en Strider tussen, als obscure personages als Rocket Raccoon en Firebrand die alleen insiders zullen herkennen. Gelukkig speelt geen van de nieuwe personages als hun voorgangers, dus ongeacht of je ze wel of niet kent voegen ze wel degelijk iets toe aan het geheel. Met 52 personages komt Ultimate wel heel dicht in de buurt van MvC2, en dat zonder noemenswaardig recyclen. Chapeau voor Capcom en Eighting.

De originele 40 personages zijn ook onder handen genomen en zijn waar nodig herbalanceerd. Sommige personages hebben zelfs nieuwe moves gekregen. Een willekeurig voorbeeld is Morrigan, die nou een vuurbal heeft waarmee ze een hoeveelheid van de superbalk van je tegenstander kan stelen. Ryu – het primitieve archetype van het vechtgenre – heeft zelfs een aantal nieuwe moves tot zijn beschikking, waarmee nieuw leven in een archaïsch personage wordt geblazen.

Nieuw in Ultimate is de mogelijkheid om ook in de lucht X-Factor te activeren, waarmee je personage een enorme boost in schade output krijgt. Efficiënt gebruik van X-Factor kan er voor zorgen dat je in no time door het team van je tegenstander heen ploegt, maar het omgekeerde is natuurlijk ook waar. Gezien de hoge output aan schade die je zonder X-Factor kunt doen is het wat mij betreft een overbodig element, maar het feit dat je het nou ook in de lucht kan activeren is wel zo praktisch.

Ook de achtergronden zijn onder handen genomen. Een veel gehoord probleem met de originele achtergronden was dat sommige te druk en / of te donker waren. Capcom heeft geluisterd naar de klachten en elk level heeft nou een alternatieve versie, vaak gezet in totaal andere belichting. Met name het Shield Air Carrier level was een aanfluiting als het op overzichtelijkheid aan kwam, maar de nieuwe versie kenmerkt zich juist door haar serene blauwe lucht. In een verwijzing naar zowel de X-Men comics als MvC2 is er nou ook een level waarin posters hangen met 15 gezochte “criminelen.” Als we de posters mogen geloven zijn personages als Cable en Jin al verwerkt tot wormenvoer, hoewel Mega Man nog voortvluchtig lijkt te zijn.

Audiovisueel is er vrij weinig veranderd. De menu’s en user interface zijn onder handen genomen, maar verwacht verder geen spectaculaire verbeteringen. Niet dat dit veel uitmaakt, want de matches zijn vaak zo hectisch dat je geen eens tijd hebt om alle details op het beeldscherm goed te besturen. Fans van TvC zullen opvallen dat sommige animaties over zijn genomen uit genoemde game, hoewel dat een begrijpelijk kwaad is gezien de tijdsdruk waarin het spel gemaakt is. Met name een super van Ghost Rider is hier schuldig aan, die rechtstreeks van Kaijin no Soki uit TvC overgenomen lijkt te zijn.

In tegenstelling tot MvC2 en TvC – UAS hebben alle personages hun eigen BGM. De selectie komt af en toe een beetje willekeurig over, maar in het algemeen zijn het goede hommages aan de personages en hun vroegere games. Probleem is de gekozen muziekstijl, die net zoals de actie en achtergronden af en toe wel erg druk en luidruchtig is. Leuk is wel dat ook het notoire “Take you for a ride” de restyling heeft overleefd en nog steeds op sommige schermen te horen is. De voice acting is van hoog niveau en personages wisselen vaak woorden voordat een gevecht begint, iets dat in de Street Fighter IV reeks nog steeds wordt gemist.

Op het startscherm wordt de lange geschiedenis tussen Capcom en Marvel gevierd met drie promotieafbeeldingen van MvC, MvC2 en MvC3. Het is flauw dat Venom een van de eerste personages is die je zult zien na het opstarten terwijl hij helemaal niet speelbaar is, maar het geeft eens te meer aan dat Capcom serieus het collaboratieve verleden met Marvel wilt vieren. Het verhaal van MvC3 wordt vervolgens in comic vorm gepresenteerd, hoewel het zeer irritant is dat je het elke keer als je het spel opstart weg moet klikken. Ultimate MvC3 spant helaas de kroon als het op wegklikbare logo’s en schermen aan komt en tot overmaat van ramp saved het spel ook nog eens eerst voordat je überhaupt met spelen kan beginnen.

Eenmaal door de menu’s heen geworsteld zal je vroeg of laat waarschijnlijk ook online willen spelen. Zware punten van kritiek bij het origineel waren de slechte netcode en het ontbreken van een spectator modus. De spectator modus is zowaar toegevoegd, maar de netcode is zo mogelijk nog slechter dan eerst. Slechte verbindingen vliegen je om de oren, vaak pas nadat je minuten lang op een tegenstander hebt moeten wachten. Het online element is dan ook de grootste teleurstelling van Ultimate. Het is vreemd dat hetzelfde bedrijf dat de soepel online spelende Street Fighter IV games uitbracht ook verantwoordelijk is voor deze teleurstellende vertoning.

Toch is Ultimate ondanks deze punten van kritiek nog steeds een prima vechtspel. Met 52 speelbare personages is er voor ieder wat wils, ook al schitteren enkele namen door afwezigheid. In tegenstelling tot MvC3 is alles bij voorbaat al unlockt en mocht je DLC voor die game gekocht hebben dan wordt deze overgedragen naar Ultimate. Capcom zou Capcom niet zijn als ze ook niet een heleboel nieuwe DLC uit hadden gebracht, maar dit beperkt zich gelukkig tot alternatieve outfits.

Wie het vechten tegen menselijke tegenstanders even zat is kan ook wederom Mission Mode in om daar moeilijke combo’s te oefenen. Hier wordt trouwens eens te meer duidelijk dat je echt het beste af bent met een arcade stick, want de standaard controllers van de Playstation 3 en X-Box 360 trekken de vereiste handelsnelheid niet echt. Doe je handen een plezier en gebruik dan ook een stick.

Rest nog de (gratis) DLC modus Heroes & Heralds. Hierin kan je een deck kaarten samenstellen die je personages nieuwe vaardigheden verschaft. Door matches online of tegen de computer te spelen kan je nieuwe kaarten winnen en zo je team supersterk maken. Bizar genoeg kan deze modus niet offline versus gespeeld worden, wat het appeal enigszins aantast.

Voor mij was medeontwikkelaar Eighting altijd de ontwikkelaar die het puike Kurukuru Kururin ontwikkelde, maar met de release van Ultimate zijn ze als vechtspelontwikkelaar echt gegroeid. In het verleden waren ze al verantwoordelijk voor de Bloody Roar reeks, Castlevania Judgment en natuurlijk Tatsunoko vs Capcom, maar Ultimate Marvel vs Capcom 3 is hun beste prestatie tot nu toe.

Capcom mag blij zijn dat ze zo’n goede partners hebben en hopelijk zullen ze in de toekomst het genre naar nieuwe hoogtes tillen. De dagen van op sprites gebaseerde arcade vechtspellen zijn voorbij, maar er zit nog genoeg leven in het genre. De online lobby is de nieuwe speelhal geworden. Nou wel hopen dat deze nieuwe verzamelplaatsen niet slecht begaanbaar blijven, want dat zou eeuwig zonde zijn.

[Ultimate Marvel vs Capcom 3 | Playstation 3 | Regio: Europa]

4 reacties

Opgeslagen onder Digi-taal

4 Reacties op “Een ritje met je vrienden

  1. Pingback: Minder met meer doen | patraversus

  2. Pingback: Onnatuurlijk, maar wel lekker | patraversus

  3. Pingback: De digitale lijdensweg | patraversus

  4. Pingback: Warm je vingers maar op | patraversus

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s