Pufloos doorvliegen

Het noodlot wilt dat er onlangs nieuwe exemplaren van Kirby – Mouse Attack voor de Nintendo DS op de markt zijn gekomen. Qua timing kwam dat goed uit, want ik ben de laatste tijd bezig om de kleurrijke wereld van deze vleesballon te doorgronden. Waar de nieuwe exemplaren vandaan komen mag Joost weten, maar achteraf gezien kunnen we wel van een miskoop spreken.

Mouse Attack werd voor het eerst in Europa in 2007 uitgebracht, een half jaar nadat de rest van de wereld er al kennis mee had gemaakt. Het werd twee jaar eerder al voorgegaan door het innovatieve Kirby – Power Paintbrush, dat voortborduurde op het experimentele Yoshi Touch & Go. Met Mouse Attack gooide Nintendo het weer over de vertrouwde boeg en lieten ze Flagship andermaal een traditionele Kirby game maken.

Helaas was de QA afdeling van Nintendo gedurende de beginjaren van de Nintendo DS nogal laks, wat resulteerde in flops als Wario – Master of Disguise en Yoshi’s Island DS. Mouse Attack zakt helaas ook af naar een bedenkelijk niveau, wat vreemd is aangezien Flagship eerder nog met The Amazing Mirror een prima game afleverde. Door de wereld tot een groot labyrint om te bouwen kregen de traditionele Kirby elementen eindelijk meerwaarde, maar alle wijze lessen uit die game lijken vergeten.

Mouse Attack lijkt qua opzet heel erg op Kirby’s Adventure, maar dan minus geïnspireerd level design. Kirby gaat in 8 werelden op zoek naar zijn gestolen stukje taart en voor de verandering is niet King Dedede de slechterik – hoewel hij uiteraard wel ten onrechte door Kirby in elkaar geslagen wordt – maar een groep bandieten bestaande uit muizen. Het achtergrondverhaal is vederlicht en leidt verder ook niet tot interessante nieuwe ontwikkelingen in het spel. Er zijn een handjevol nieuwe vijanden (voornamelijk muizen), maar de meeste monsters ken je nog uit Nightmare in Dream Land en The Amazing Mirror.

Het enige aspect waarin Mouse Attack wel op dezelfde voet doorgaat als The Amazing Mirror is de alsmaar groter wordende diversiteit van Kirbys speciale vaardigheden. Duidelijk geïnspireerd door Kirby’s Fun Pack zijn enkele oude vaardigheden flink uitgebreid ten opzichte van die in Nightmare in Dream Land. Eet je een vuurmonster op dan kan Kirby niet alleen vlammen spuwen, maar ook de traditionele vuurbal aanval doen. De tornado vaardigheid kan nou eindelijk niet alleen monsters doden, maar ook door breekbare blokjes heen stormen. Meerdere vaardigheden zijn op deze manier uitgebreid en je kan door op start te drukken een heuse movelist bekijken.

Het touch screen wordt uiteraard ook gebruikt, maar het is – zoals wel vaker – een totaal overbodige toevoeging. In het onderste scherm zie je de inhoud van Kirbys maag, waarin je tot 5 items op kan slaan. Het spel was al niet moeilijk, maar met 5 alternatieve vaardigheden of power-up items op zak daalt de moeilijkheidsgraad tot een bedenkelijk niveau. Avontuurlijke spelers kunnen twee items mixen om zo een willekeurig nieuw item te maken en in de meeste levels kan je ook mini Kirby iconen vinden waarmee je een 1UP item kan maken door er 3 te combineren. Het is leuk dat het allemaal mogelijk is, maar je hebt er in feite niks aan, want het spel wordt nooit dermate moeilijk dat de speler terug zou moeten grijpen naar deze extra items.

Een terugkerend element uit The Amazing Mirror is het verzamelaspect. In de meeste levels liggen 3 schatkisten verborgen met daarin items als nieuwe kleuren voor Kirby, muziek voor de muziekspeler, hartdelen om je levensbalk mee te vergroten en delen van een kaart waarmee je een nieuw gebied kan unlocken. Helaas is dit laatste slechts schone schijn, want het enige wat je ermee vrij speelt is een kamer met daarin alle vaardigheden vrijelijk beschikbaar.

Kwalijk is hoe karig Mouse Attack er audiovisueel van af komt vergeleken met zijn tijd- en systeemgenoten. De sprites zijn voor het grootste deel overgenomen uit de GameBoy Advance Kirby games en, hoewel ze op zich er ook op een DS goed uit zien, zijn klein en matig geanimeerd vergeleken met games als Yoshi’s Island DS en Super Princess Peach. Problematischer dan de sprites zijn de achtergronden, die allerminst kleurig zijn en zeer flets overkomen voor een Kirby game. Ook de muziek en geluidseffecten komen er niet al te best af. Muziek is grotendeels gerecycled en klinkt bij vlagen als GameBoy Advance muziek en een heleboel vertrouwde geluidseffecten zijn vervangen door vreemde retro klinkende game geluiden.

Heel vreemd is dat een heleboel monsters juist niet gerecycled zijn geworden en de meeste levels bewoond worden door dezelfde monsters. Hierdoor voelen levels snel hetzelfde aan, want de mogelijkheden met altijd dezelfde monsters in de buurt beperken enorm hoe je Kirby door een level kan laten gaan. Vaak zijn de juiste monsters ook toevallig in de buurt als je een speciale vaardigheid nodig hebt om progressie te maken. Dit was in The Amazing Mirror wel anders en het is nog een reden waarom Mouse Attack een stap achteruit is geweest.

Het spel is binnen een paar uur uit te spelen, met alle schatkisten gevonden. Doe je dit dan speel je een teleurstellende Extra Mode vrij, wat niks meer is dan een Time Attack modus waarbij je zonder te saven het hele spel zo snel mogelijk moet zien uit te spelen. Hetzelfde eigenlijk als Meta Knightmare in The Amazing Mirror. Het feit alleen al dat het spel kort genoeg is dat je het in een Time Attack modus uit kunt spelen spreekt natuurlijk boekdelen over de levensduur.

Nadat de twee GameBoy Advance titels allebei een 4 speler modus boden is het vreemd dat deze juist in een DS game ontbreekt. Met zijn draadloze en singlecart multiplayer mogelijkheden is de DS bij uitstek geschikt voor multiplayer games, maar het mocht niet zo zijn in deze game die alle hulp om het interessanter te kunnen maken goed had kunnen gebruiken.

HAL Laboratory staat meestal garant voor kwaliteit, maar met de release van Mouse Attack hebben zij en medeontwikkelaars Flagship en Natsume hard gefaald. Bij mijn wetens was het ook de laatste game die Flagship maakte, voordat ze werden opgeslokt door moederbedrijf Capcom. Waarom er nou opeens nieuwe exemplaren van Mouse Attack (en een aantal andere oude DS games) in de winkel liggen is mij een raadsel, maar trap er vooral niet in. Ben je op zoek naar een vermakelijke Kirby game voor de DS ga dan voor Kirby Super Star Ultra, dat vele malen meer waar voor je geld biedt.

[Kirby – Mouse Attack | Nintendo DS | Regio: Europa]

5 reacties

Opgeslagen onder Digi-taal

5 Reacties op “Pufloos doorvliegen

  1. Pingback: De roze vleesballon | patraversus

  2. Pingback: Op avontuur met ballonnen | patraversus

  3. Pingback: Naar nieuwe hoogtes zuigen | patraversus

  4. Pingback: Eindeloos doorrollen | patraversus

  5. Pingback: Stukjes in de keel | patraversus

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s