Op avontuur met ballonnen

Nightmare in Dream Land bracht mij niet de opheldering die ik zocht met betrekking tot de beweegredenen van het schattige bolletje dood en verderf dat Kirby heet. Gelukkig bracht Nintendo in 2004 een vervolg uit op de GameBoy Advance genaamd Kirby & The Amazing Mirror, zodat ik andermaal Kirby’s eetlust kon proberen te doorgronden!

De heren in Japan waren duidelijk onder de indruk van de multiplayer modus in eerdergenoemde game, want het fungeert als basis voor The Amazing Mirror. In het intro krijgt de speler te zien hoe een magische spiegel in stukken barst en Kirby wordt opgedeeld in vier Kirbys. Roze, rode, groene en gele Kirby trekken allen ten strijde tegen schattige (en waarschijnlijk onschuldige) wezens om weer samen te kunnen smelten tot een geheel. Een beetje overbodig als je het mij vraagt, want roze Kirby kan natuurlijk ook gewoon de andere drie Kirbys opeten.

Net zoals in Nightmare in Dream Land zijn vier cartridges van The Amazing Mirror vereist om multiplayer te kunnen spelen, dus wederom denk ik dat niet veel mensen gebruik hebben gemaakt van deze functie. Om de overige Kirbys toch relevant te houden hebben ze in singleplayer modus allemaal hun eigen AI gekregen. Deze computergestuurde Kirbys zijn uiteraard allemaal oliedom, maar ze kunnen tenminste je voortgang niet belemmeren, want vaak volgen ze hun eigen weg door de labyrinten van spiegelwereld.

In tegenstelling tot de standaard Kirby games is de wereld in The Amazing Mirror een aaneenschakeling van korte levels verspreid over negen werelden, aan elkaar geplakt door een centrale hub met daarin meerdere portalen. Je voortgang kan je op wereldkaarten bijhouden, wat na verloop van tijd ook bittere noodzaak wordt als je de spiegelwereld probeert te ontrafelen. Veel levels hebben meerdere uitgangen en je weet nooit zeker waar je terecht zal komen als je door een deur je huidige level verlaat.

Kirby kan uiteraard nog steeds de vaardigheden van zijn vijanden kopiëren en je zal deze meer dan ooit nodig hebben om progressie te boeken. Net zoals in andere Kirby games kan je sommige blokken alleen met bepaalde wapens vernietigen. Het gemene van The Amazing Mirror is dat je deze vaardigheden vaak in een ander deel van de wereld moet halen en tot aan het blok in kwestie veilig moet zien te houden. De Kirby games staan niet bekend om hun moeilijkheidsgraad, maar dit aspect en de verwarrende level lay-outs zullen ook doorgewinterde gamers nog wat te doen geven.

De meeste standaard vaardigheden uit Nightmare in Dream Land zijn trouwens ook hier voorhanden, maar vaak wel opgewaardeerd. Zo kan Kirby met een zwaard nou bijvoorbeeld dodelijke uppercuts uitdelen en bommen kan je gericht gooien. Ook zijn er nieuwe vijanden waar je nieuwe vaardigheden van kunt kopiëren, wat de variëteit in speelstijlen zeker ten goede komt. Met name de vecht vaardigheid is een aangename toevoeging, aangezien Kirby de meeste aanvallen van Ryu en Ken uit de Street Fighter reeks overneemt.

Dit laatste is overigens waarschijnlijk geen toeval, want The Amazing Mirror is ontwikkeld door HAL Laboratory in samenwerking met Flagship en Dimps. Flagship was een studio van Capcom die ook onder andere verantwoordelijk was voor de Oracle games uit de Legend of Zelda reeks en later ook The Minish Cap. Dimps kennen we natuurlijk als de medeontwikkelaar van de Street Fighter IV games. Aan talent dus weinig gebrek in deze ongebruikelijke Kirby game.

Het is ook niet geheel toevallig dat juist deze game – voor Kirby begrippen – erg groot is geworden. Het bestaat namelijk voor zo’n 80% uit gerecyclede assets uit Nightmare in Dream Land! De cynische gamer zou dit als goedkope uitmelkerij kunnen zien, maar naar mijn mening is The Amazing Mirror een veel interessantere game geworden dan de voorganger waar het zijn visuele identiteit aan ontleent. Zonder het grondwerk dat in die game was gelegd was The Amazing Mirror waarschijnlijk nooit tot stand gekomen.

Interessant genoeg is er ook een toezegging gedaan aan modernisering: Kirby heeft tegenwoordig een mobiele telefoon. Mocht de actie je te veel worden dan kan je door op R te drukken de andere Kirbys bellen, die je dan prompt komen helpen. Als je snel een level wilt verlaten dan kan je via de L knop terug gaan naar de centrale hub. Het is onduidelijk waar de Kirbys hun telefoon houden aangezien ze geen kleren dragen, maar goed, er klopt wel meer niet aan deze wezens.

Helaas ben ik alweer niet wijzer geworden wat de roze klodder ditmaal motiveerde om massamoord te plegen. Hij wilt zichzelf herenigen en de spiegelwereld beschermen van onheil, maar was het echt nodig om alle wezens in zijn pad op te eten? Misschien zit het gewoon in zijn aard, want de afgesplitste Kirbys vertonen precies hetzelfde gedrag.

Aan kansen om Kirby nog beter te leren geen gebrek, want ook latere Nintendo systemen zijn bezaaid met Kirby games. Flagship mocht zich andermaal bewijzen van Nintendo en recyclede nog een Kirby avontuur bij elkaar in Mouse Attack voor de DS. Nintendo nam later de regie over en experimenteerde weer met multiplayer en het concept van opgesplitste Kirbys in respectievelijk Kirby’s Adventure Wii en Kirby Mass Attack.

The Amazing Mirror lijkt tegenwoordig vergeten te zijn. Dat is jammer, want het is een zeer verfrissende game in de Kirby reeks, zonder dat het eigenlijk zoveel spectaculair anders doet. De spelwereld is nou vele malen complexer, maar Kirby zelf is fundamenteel onveranderd. Hij vreet nog steeds alles in zijn pad op en hij lift graag op sterren naar andere plaatsen in de wereld. Het is juist de labyrintachtige vormgeving van de spiegelwereld die voor een heel andere dynamiek zorgt vergeleken met de standaard Kirby games. Fans van Kirby en / of labyrinten doen er goed aan om The Amazing Mirror op te speuren, wat het is een verdomd leuke game waar je warempel menig uur zoet mee zal zijn.

[Kirby & The Amazing Mirror | GameBoy Advance | Regio: Europa]

4 reacties

Opgeslagen onder Digi-taal

4 Reacties op “Op avontuur met ballonnen

  1. Pingback: Pufloos doorvliegen | patraversus

  2. Pingback: De roze vleesballon | patraversus

  3. Pingback: Naar nieuwe hoogtes zuigen | patraversus

  4. Pingback: Eindeloos doorrollen | patraversus

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s