De roze vleesballon

Wat is een Kirby? Al sinds mijn jongere jaren fascineerde dit ronde schepsel mij. Ondanks zijn (of haar?) schattige roze voorkomen staat dit perfect symmetrische schepsel bovenaan de voedselketen van zijn eigen wereld. Om erachter te komen wat deze vlezige ballon beweegt ben ik teruggegaan naar zijn gerenoveerde roots in Kirby – Nightmare in Dream Land om opnieuw kennis te maken.

Kirby begon zijn leven in 1992 nog als vriendelijk ogend wit spookje in het GameBoy spel Kirby’s Dream Land. Voor de inwoners van dromenland was er weinig reden tot vreugde, want Kirby toonde zichzelf een ware carnivoor, die alles in zijn pad op slokte. In 1993 terroriseerde hij andermaal de brave burgers van dromenland, ditmaal op de NES in Kirby’s Adventure. Net als voorheen waren zijn tegenstanders lieve vogeltjes, levende paddenstoelen en lilliputterachtige mannetjes. Het grote verschil was niet alleen dat Kirby nou roze kleurde, maar ook speciale krachten van zijn vijanden kon kopiëren. Deze formule zorgt voor een ongekende overmacht, waardoor de speler eigenlijk nooit het risico loopt dood te gaan.

Kirby’s Adventure was op de valreep nog een succes op de stervende 8-bit computer van Nintendo. Om ook een nieuwe generatie gamers kennis te laten maken met dit bloeddorstige wezen bracht Nintendo in 2002 Kirby – Nightmare in Dream Land uit op de GameBoy Advance, wat een remake was van Adventure in de stijl van Super Mario All-Stars.

Nou was de NES versie al tamelijk kleurrijk te noemen, maar Nightmare in Dream Land gooit hier nog een schepje bovenop. Waar Super NES poorts naar de GameBoy Advance in het algemeen verlepte kleuren hadden om de zichtbaarheid op het originele, onverlichte model te verbeteren, spetteren hier zowel primaire- als pastelkleuren van je beeldscherm af – des te meer als je het op een DS of GameBoy Player speelt.

Net zoals in de Super Mario All-Stars games zijn de sprites uit het originele spel bewaard gebleven, maar zijn ze qua inkleuring behoorlijk bijgewerkt. Kirby zelf is superroze en uitgebreid met veel nieuwe animatieframes, waardoor hij zeer vloeiend over je beeldscherm beweegt. Als hij een vijand kopieert wordt dit nou uitgebeeld met een hoedje, geïnspireerd zijn door zijn voorkomen in de Super NES klassieker Kirby’s Fun Pak. De vijanden – voor zover je vogeltjes en paddenstoelen als vijanden kunt beschouwen – zijn op gelijke wijze onder handen genomen en zijn een genot voor het oog van de pixel enthousiast.

Voorgrondelementen lijken onveranderd ten opzichte van hun NES versies, maar de achtergronden zijn vervangen door zeer kleurrijke, schilderijachtige tekeningen. Interessant is dat het level design zelf her en der ook aan lichte verandering onderhevig is geweest, waardoor het toch al niet zo moeilijke avontuur nog makkelijker is geworden. Ook opvallend is dat een boel monsters in het begin van het spel een stuk minder agressief zijn dan op de NES. Het zal dan ook niemand verbazen dat je het spel vrij probleemloos in een uurtje uit kan spelen.

Om het toch nog een beetje herspeelwaarde te geven hebben de programmeurs van HAL Laboratory het spel van enkele extra’s voorzien. De meest noemenswaardige hiervan zijn de 4 speler co-op modus en Meta Knightmare, waarin je het spel als Meta Knight kunt spelen. In de co-op modus speelt elke speler met een anders gekleurde Kirby en kan je met 4 man het spel uitspelen. Uiteraard zijn hier wel vier cartridges voor nodig, dus ik heb zo mijn twijfels of er ooit veel gebruik van deze modus gemaakt is.

Meta Knightmare kan je gewoon in je eentje spelen, maar wel onder de voorwaarde dat je eerst de Extra Mode uitspeelt. Dit is qua moeilijkheidsgraad niet veel moeilijker dan Normal Mode, maar Extra Mode moet je wel eerst unlocken door Normal Mode uit te spelen. Je moet dus wel heel veel zin hebben om als Meta Knight te spelen om het spel eerst twee keer speciaal voor hem uit te spelen. Ik zou zeggen, bespaar je de moeite om Meta Knight te bemachtigen, want Kirby is een vele malen interessanter personage om mee te spelen.

Tegenwoordig zou Nintendo zich waarschijnlijk wel twee keer bedenken om een 8-bit game helemaal opnieuw uit te vinden en gewoon een ROM verkopen op hun Virtual Console. Dat dit een kortzichtige strategie is blijkt des te meer uit Nightmare in Dream Land, want het grootste deel van de nieuwe assets werden later gerecycled in Kirby & The Amazing Mirror en Kirby – Mouse Attack. Zo ben je als ontwikkelaar natuurlijk lekker goedkoop uit.

Ondanks mijn recente playthrough van Nightmare in Dream Land ben ik er nog steeds niet achter wat deze roze carnivoor aanspoort tot zijn vreselijke daden. Wel weet ik dat zijn dwangmatige vraatzucht voor een vermakelijke game van alle leeftijden zorgt. Kirby eet en vecht zich met het grootste gemak door de 7 werelden van dromenland, ideaal eigenlijk voor een handheld game.

[Kirby – Nightmare in Dream Land | GameBoy Advance | Regio: Amerika]

5 reacties

Opgeslagen onder Digi-taal

5 Reacties op “De roze vleesballon

  1. Pingback: Op avontuur met ballonnen | patraversus

  2. Pingback: Pufloos doorvliegen | patraversus

  3. Pingback: Naar nieuwe hoogtes zuigen | patraversus

  4. Pingback: Opgeblazen gevoel | patraversus

  5. Pingback: Nou zuigt hij echt | patraversus

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s