Nadenken niet vereist

Hoe spreek je als onbekende presidentskandidaat het beste het volk van de Verenigde Staten van Amerika aan? Om de zoveel jaar barst aan de andere kant van de oceaan weer een bizarre strijd los wie het hardst kan schreeuwen. De charismatische kandidaat Herman Cain gooit het over een andere boeg en zet de wapens Youtube en humor in.

Now is the time for action!’ luidt zijn nieuwste internet productie. Deze film duurt nog geen minuut en is geproduceerd door de Friends of Herman Cain, de groep die zijn campagne voert. Curieus genoeg doet een zekere Mark Block het woord voor Cain. De boodschap vermijd partijpolitiek en focust zich louter op de mens Cain en diens relatie met Block.

Block legt kort uit wie hij is en wat hij voor de organisatie doet, maar droomt daarna hardop over hoe dichtbij het Witte Huis morgen zal zijn. Cain gaat namelijk de Verenigde Staten herenigen. Als Block dat niet zou geloven zou hij het immers ook niet zeggen. En ja, de Cain campagne valt met niks te vergelijken, want Amerika heeft nog nooit eerder kennis gemaakt met een kandidaat als Cain. Samen met Block en Cain zullen de Amerikanen Amerika weer toe-eigenen. Tot zover het standaard campagne praatje.

Met nog slechts 15 seconden te gaan lijkt de promotiefilm als een nachtkaars uit te gaan, maar gelukkig hadden de Friends of Herman Cain het beste tot het laatste bewaard. Block pakt er een peukje bij en een zekere Krista Bach begint ‘I am America’ te zingen terwijl Block nonchalant van zijn sigaretje geniet. Woorden zijn verder overbodig en na dit macho moment van Block schakelt de film over naar een cut van het grijnzende hoofd van Cain.

Het is onbegrijpelijk dat iemand serieus dacht dat dit een goed idee voor een campagnefilm zou zijn, maar het moet wel gezegd worden dat er een zekere geruststellende naïviteit naar de kijker wordt gecommuniceerd. Block is een man met een snor die de opvattingen van Cain – zelf ook drager van een snor – deelt en graag een sigaret rookt. Wat dit betreft komt hij eerlijk over. Verder wordt er geen enkele reden gegeven waarom iemand voor Cain zou moeten stemmen in 2012. Hij heeft schijnbaar het beste met Amerika voor, maar dat lijkt mij vanzelfsprekend voor een presidentskandidaat.

Toch is het sigaretshot erg sterk. Als er tegenwoordig iets taboe lijkt te zijn dan is het wel sigaretten in serieuze media. Maar hier zien we gewoon de drijvende kracht achter Friends of Herman Cain voor ieders neus lekker paffen. Zelfvertrouwen en een ziekmakende nicotinegeur worden op hetzelfde moment je gedachten ingestraald. Geen wonder dat Cain op het einde in zijn nopjes lijkt te zijn.

Ik kan alleen maar hopen dat politieke campagnes vaker in deze stijl uitgevoerd zullen worden. Om aandacht te trekken zullen onbekende kandidaten uit alle regio’s van de wereld steeds vreemdere stunts uitvoeren. Youtube is duidelijk niet alleen het ideale platform om de hilarische beelden van je mislukte verjaardagsfeestje op te zetten, maar ook voor alle andere mediageile figuren. De drempel ligt zo laag dat de politici van de toekomst er eigenlijk niet omheen kunnen. Now is the time for action! is een voorproefje van de toekomst, dat je hier kunt vinden.

[Now is the time for action! | Youtube]

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Media nieuwe stijl

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s