Je kent hem wel

Ludiek. Provocerend. Geniaal. Zomaar wat woorden die direct bij mij opkwamen toen ik voor het eerst Satanklaas ervoer. Ontevreden met de moderne verwencultuur waarin kinderen tegenwoordig opgroeien presenteert het Noord Geldersch Metaal Satanklaas, een muziekaal protestfiguur gebaseerd op het lied Sinterklaas, wie kent hem niet van Het Goede Doel.

In dit provocerende nummer wordt Satanklaas idolaat toegezongen door een man die al geruime tijd de spiegel van de kapper niet meer heeft gezien. Met “godverdekut” wordt meteen de toon van het nummer gezet en de rest van zijn relaas is afwisselend nihilistisch (hier is niemand die me mist) en hoopgevend (wanneer kom je me halen). Vol overtuiging wordt Satanklaas toegebruld en net als de luisteraar aan de woeste stem van de zanger gewend raakt, is het tijd voor het refrein. Hier verrast Satanklaas menig criticaster door Henk Westbroek te introduceren.

Westbroek bewijst zijn grootheid door met pervers plezier zijn eigen lied van nieuwe tekst te voorzien. Waar het originele nummer nog een hoog familievriendelijk gehalte had zinspeelt Westbroek nou dat hij de hel verdient heeft en dat hij maar dorst krijgt van al dat vuur om hem heen. Menig artiest zou zijn neus hebben opgehaald voor wat op het eerste gezicht een simpele persiflage is op Sinterklaas, maar Westbroek was duidelijk onder de indruk van dit project. Hoewel Satanklaas van dergelijke klasse is dat het ook zonder Westbroek goed te pruimen was geweest, verhoogt zijn aanwezigheid het aanzien van dit lied behoorlijk.

Na Westbroeks solo gaat het lied verder met een bizarre opsomming van blasfemische objecten. Zwarte Piet maakt hier nog een cameo appearance en wordt tussen de hellehonden en het eeuwig vuur neergezet als Corpse Paint Piet. Het is tekenend dat de “taai taai” uit het originele lied met de cijfers “666” is vervangen. Het seizoensgebonden snoepgoed is geherinterpreteerd als symbool voor de onverzadigbare maatschappij waarin kinderen tegenwoordig opgroeien. De verbanden hiertussen en het getal 666 zijn zo evident dat het tijdverspilling zou zijn om hier lang bij stil te staan. En net zoals taai taai word je er een beetje misselijk van.

De metamorfose van Sinterklaas in Satanklaas contrasteert natuurlijk het verschil tussen goed en kwaad. Sinterklaas houdt er weliswaar enkele ouderwetse praktijken op na – kinderen ontvoeren en ze slaan met stokken is moeilijk uit te leggen aan zelfs de slechtste ouders – maar zijn reputatie als goedheiligman is meer dan verdient. Hoe mooi is het dan om antiheld Satanklaas in de bijbehorende videoclip met een vlammende drietand door de straten van Nederland te zien lopen. Satanklaas is uiteraard in het gezelschap van enkele Corpse Paint Pieten en je vraagt je als kijker af wat deze mannen ooit misdaan hebben dat ze zo door het naleven moeten gaan.

In het laatste couplet verteld de zanger andermaal hoe hij satanist is geworden. Hoewel de teksten het ergste doen vermoeden, komt Satanklaas in de videoclip uiterst aimabel over. Geen moment krijg je als kijker het idee dat je hier met een kwaadzinnig persoon te maken hebt; hij doet eerder denken aan het gekke broertje van Sinterklaas dan de duivel. De grootste slechterik in beeld is nog Henk Westbroek zelf. Zou hij zijn ziel hebben verkocht aan Satanklaas om burgemeester van Utrecht te kunnen worden? Trek je eigen conclusie en bekijk deze originele interpretatie op een eeuwenoud feest hier!

[Satanklaas | Youtube]

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Media nieuwe stijl

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s