Sla die draak

Super Street Fighter IV – Arcade Edition is alweer de derde iteratie in de Street Fighter IV reeks. Veel gamers zullen ongetwijfeld het hoofd schudden en terugdenken aan de jaren 90 waarin Capcom vervolg op vervolg stapelde. Je kan je terecht afvragen of dit een broodnodige opwaardering is of geldklopperij. In het geval van Super Street Fighter IV was het nog overduidelijk: het was in alle opzichten een vooruitgang ten opzichte van Street Fighter IV. Arcade Edition heeft daarentegen alleen meerwaarde voor de echte enthousiastelingen.

Het zegt eigenlijk al genoeg dat de console versie van Arcade Edition in eerste instantie alleen als downloadable content te verkrijgen was als uitbreiding van Super Street Fighter IV. De redenen om op te waarderen zijn dan ook op twee vingers te tellen. Er zijn vier nieuwe personages toegevoegd en de oude cast is opnieuw gebalanceerd. Als een Rose speler ben ik niet geheel tevreden met de aanpassingen aan dit personage, maar aan de andere kant zijn er wel tal van verbeteringen doorgevoerd bij andere personages. Mijn oude vriend Sagat is bijvoorbeeld weer wat sterker ten opzichte van zijn vorige versie. Het hangt er dus maar net van af met wie je graag speelt of je dit aspect zal waarderen of niet.

De vier nieuwe gezichten zijn helaas niet zo nieuw als je zou hopen. Yun en Yang komen uit Street Fighter III, terwijl Evil Ryu en Oni variaties zijn op respectievelijk Ryu en Gouken. Persoonlijk vind ik Oni wel een geschikte kerel om mee te spelen en als de online matches een indicatie zijn dan vallen Yun en Yang ook goed in de smaak bij het publiek. Het valt me trouwens op dat Ken online nog steeds een heel erg populair personage is. Als dit een indicatie is van de voorkeuren van de Street Fighter IV fanbase dan is het wellicht te verklaren waarom Evil Ryu en Oni de voorkeur kregen boven twee originele personages. Waarom moeite steken in iets nieuws als een groot deel van je spelers nog steeds terugvalt op Ken?

Belangrijk element van een modern vechtspel is natuurlijk het online gedeelte, en Arcade Edition is nog net zo solide als zijn voorgangers wat dit betreft. Zolang je een tegenstander in Europa met een groene verbinding als tegenstander hebt dan is de input lag minimaal en zeer goed te doen. Groot probleem is wel dat de userbase minder groot is als bij Super Street Fighter IV en je dus langer naar een goede tegenstander moet zoeken. Vooral bij Ranked Matches zal je vaak door je tegenstander gedropt worden als je verbinding probeert te maken.

Interessant genoeg lijkt Capcom hier rekening mee gehouden te hebben en kan je switchen tussen Super Street Fighter IV en Arcade Edition in het optie menu. Je kan je nieuwe game dus “downgraden”, mocht je voorkeur toch naar het origineel uitgaan. Voordeel hiervan is dat je dan tegen de grotere userbase van Super Street Fighter IV kan spelen. Je kan trouwens niet met personages uit de ene versie tegen personages uit de andere versie spelen. Een gemiste kans, maar Capcom kennende zal er ooit nog wel een ultieme Street Fighter IV uitkomen waarin dit wel kan.

Helaas doet Arcade Edition, ondanks een retail release, denken aan een update waar maar minimale moeite in is gestoken. Het spel zelf is aardig onder handen genomen, maar de veranderingen zijn voor de meeste spelers vaak onzichtbaar. Als je het spel opstart zie je hetzelfde introfilmpje uit Super Street Fighter IV. Vorig jaar kreeg je daar misschien nog rillingen van, maar nou zet je het meteen af. De menu’s zijn ook allemaal ongewijzigd gelaten en als er niet een gouden Arcade Edition icoon in beeld stond zou je niet weten dat je met een nieuw spel bezig was.

De grootste tegenvaller is nog dat de nieuwe personages niet bruikbaar zijn in Challenge Mode. Sterker nog, wie Challenge Mode wilt spelen kan dit alleen maar doen met de Super Street Fighter IV varianten van de personages. Sommige personages zijn dusdanig aangepast dat nieuwe challenges niet misstaan hadden om de nieuwe eigenschappen van hun moves te belichten. Nieuwe spelers worden op deze manier gedwongen alle nieuwe informatie online op te zoeken.

Arcade Edition is misschien nog het best te vergelijken met Super Street Fighter II: een upgrade waar eigenlijk nog even aan gesleuteld had moeten worden. Er zijn veel veranderingen doorgevoerd in de personages, maar ze zijn niet allemaal even evident. De vier nieuwe personages zijn het uiterste minimum wat Capcom had kunnen doen. Evil Ryu en Oni zijn extreem ongeïnspireerde keuzes en cynische gamers kunnen de aanwezigheid van Yun en Yang zien als reclame voor 3rd Strike Online Edition.

Gelukkig is het onderliggende product nog steeds erg leuk om te spelen. Voor veel mensen zal Arcade Edition niet zozeer de ultieme versie van Street Fighter IV zijn, als wel een goede reden om weer eens Street Fighter te spelen. En dat is uiteindelijk het belangrijkste. Of je Arcade Edition nou download als uitbreiding of gewoon in de winkel koopt, het is goed betaalbaar en het is nog steeds leuk om te spelen.

[Super Street Fighter IV Arcade Edition | Playstation 3 | Regio: 2]

10 reacties

Opgeslagen onder Digi-taal

10 Reacties op “Sla die draak

  1. Pingback: Prutsers en hun werk | patraversus

  2. Pingback: Op avontuur met ballonnen | patraversus

  3. Pingback: Een ritje met je vrienden | patraversus

  4. Pingback: Minder met meer doen | patraversus

  5. Pingback: Vechten als vanouds | patraversus

  6. Pingback: Onnatuurlijk, maar wel lekker | patraversus

  7. Pingback: Hofnar onder de vechters | patraversus

  8. Pingback: De vergeten meester | patraversus

  9. Pingback: Oude rivalen en goede vrienden | patraversus

  10. Pingback: Encore voor de echte fans | patraversus

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s